Sega Genesis Minin puuttuvan kolmen napin ongelma on korjattu ulkopuolisen tahon puoleltaKommentit pois päältä artikkelissa Sega Genesis Minin puuttuvan kolmen napin ongelma on korjattu ulkopuolisen tahon puolelta
Sega Genesis/Mega Drive Mini on uusin konsoli nyt suositussa trendissä, missä vanhat konsolit saavat uuden elämän miniversiosta itsestään ladattuna täyteen klassikkopelejä (sivuhuomautus, mistä jokainen on eri mieltä mitä olisi kuulunut olla mukana ja mitkä eivät ansaitsisi olla mukana laisinkaan). Autenttisen näköisessä Mega Driven ensimmäistä konsolimallia matkivassa pakkauksessa oli kuitenkin yksi ongelma; myös ohjaimet matkivat alkuperäisiä.
Saatat kysyä, miten tämä on ongelma, että paketti on samanlainen kuin silloin joskus. Ongelma tulee esimerkiksi Street Fighter 2 -pelin kanssa, mikä käyttää kuuttaa näppäintä. Kolme eri lyöntiä, kolme eri potkua. Kolmen napin perusohjaimella piti painaa ”start-näppäintä” samaan aikaan, että lyöntinappien funktiot muuttuivat potkuksi. Ja siitähän ei tullut yhtään mitään. Comix Zonessa taasen tarvikkeiden valinta nopeutui, sillä kuusinappisessa niihin pääsi käsiksi suoraan näppäimestä, kun kolmenappisella piti selata tarvikkeet läpi ja siten aktivoida haluamansa.
Alkuperäiseen konsoliin saikin kuusinappisia ohjaimia, ja 8Bitdo tuo sellaisen nykykonsolille. USB:n kautta langatonta signaalia käyttävä ohjain toimii Segan Mini konsolin lisäksi myös Nintendo Switchillä.
Architect Life: A House Design Simulator -peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.
Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.
Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.
Pelisuunnittelija Hideki Kamiya on avannut sanaisen arkkunsaNintendo Switch 2 -konsolin julkistuksen jälkeen, kutsuen tietovuotajia ”kurjiksi roskasakiksi”. Kamiya totesi myös, että heidän ”pitäisi olla kirottuja”.
Tänään Nintendoesitteli vihdoin pitkään odotetun ja huhutun Switch 2 -konsolin. Julkistusta edelsi kuukausia kestänyt vuotojen ja spekulaatioiden aalto.
Kamiya, joka tunnetaan muun muassa Okamin, Bayonettan ja Devil May Cryn suunnittelijana, jakoi pettymyksensä sosiaalisessa mediassa, hyökkäämällä niitä vastaan, jotka vuotivat tietoja ennen virallista julkistusta.
”Toivon, että kaikki, jotka vuotivat Switch 2 -tietoja tai auttoivat vuotamaan niitä, kirottaisiin niin, että heidän kengänpohjissaan on aina kakkaa heidän tullessaan kotiin,” hän aloitti humoristisessa sävyssä (konekäännöksen kautta).
Kamiya viittasi myös viime vuoden The Game Awards -tapahtumassa yllätyksenä julkistettuun Okamin jatko-osaan. ”Nyt kun olen saanut nauttia Okamin yllätysjulkistuksesta käyttäjien kanssa, uskon todella, että kaikki nämä kirotut vuotajat pitäisi kirota,” hän lisäsi.
”Vuotajat ovat pahinta saastaa”
Kamiya ei säästellyt sanojaan, kun hän kuvaili vuotajia. ”Paskavuotaja toimii vain oman nautintonsa ja itsekeskeisen tyydytyksensä vuoksi. Hän ei hyödytä ketään, hän aiheuttaa valtavia mahdollisuuksien menetyksiä ja tekee vain asioita, joita ei voi ylpeänä esitellä kenellekään,” hän kirjoitti. ”Hän on pahinta saastaa, ja hänet pitäisi peittää paskalla päästä varpaisiin, heittää pois ilmakehästä… ja jättää ajelehtimaan ikuisesti.”
Kamiya ilmaisi myös huolensa siitä, miten vuotajien toiminta vaikuttaa alan sisällä. Hänen mukaansa vuotajat eivät kunnioita vastuutaan luottamuksellisten tietojen kanssa.
”Heillä on pääsy tietoon, joka on vain harvojen ja valittujen tiedossa. Silti he käyttävät sitä ainoastaan likaisen hyväksynnänhalunsa tyydyttämiseen. He ovat häpeällisiä ihmisiä, eikä heidän toimistaan pitäisi syyttää valmistajia, joiden salaisuudet ovat vuotaneet, vaan näitä kirottuja ihmisiä. Heidät pitää murskata mahdollisimman pian,” hän päätti purkauksensa.
Vuodot jatkuva ongelma pelialalla
Kamiya on tunnettu suorista ja usein provosoivista lausunnoistaan sosiaalisessa mediassa. Vaikka hänen julkaisunsa alkoi kepeällä huumorilla, viesteissä on myös aito turhautumisen sävy.
Vuodot ovat viime vuosina muodostuneet merkittäväksi ongelmaksi pelialalla. Monet suuret julkaisut, kuten Nintendon ja muiden studioiden pelit, ovat vuotaneet ennen aikojaan. Tällä viikolla entiset Nintendo-työntekijät kertoivat yhtiön olleen ”erittäin, erittäin vihainen” Switch 2 -vuotojen aiheuttamasta häiriöstä.
Kamiyan Okamin jatko-osa sen sijaan onnistui pysymään salassa ennen virallista julkistusta. Peliä kehittää hänen uusi studionsa Clovers.
Switch 2:lle ei ole vielä vahvistettua julkaisupäivää, mutta konsoli paljastettiin tänään yhdessä uuden Mario Kart -pelin kiusoittelun kanssa.