Angry Birds -universumista tunnettu suomalainen pelikehittäjä Rovio myydään Segalle, kuten BBC on vahvistanut.
Sega Sammy Holdings maksaa diilistä 706 miljoonaa euroa (625 miljoonaa puntaa / 776 miljoonaa dollaria), ja neuvottelut vahvistettiin viikonlopulla. Perjantaina kaupankäynnin päätyttyä Rovion pörssiarvo oli 707 miljoonaa dollaria (571 miljoonaa puntaa).
Angry Birds, Rovion kuuluisin tuote, julkaistiin vuonna 2009 ja siitä tuli raporttien mukaan ensimmäinen mobiilipeli, joka ylitti miljardin latauksen rajan. Siitä on tehty jatko-osia, tuotteita ja kaksi Hollywood-elokuvaa, mutta Rovio on kamppaillut saavuttaakseen saman vaikutuksen muiden peliensä kanssa, mikä johti myyntipuheiden syntymiseen.
Rovio, jolla on noin 550 työntekijää ympäri maailmaa ilmoitti aiemmin tänä vuonna tarkastelevansa liiketoimintaansa ja käyneensä neuvotteluja myynnistä suuremmalle yritykselle. Israelilainen kilpailija Playtika nousi potentiaaliseksi ostajaksi, mutta neuvottelut kariutuivat.
Ikonisella Grand Theft Auto III:lla, joka mullistutti avoimen maailman peligenren, saattaisi olla olematon olemassaolo ilman Sega Dreamcastia. Millä tavoin Dreamcast oli tärkeä, vaikkakin näkymätön, osa pelin kehitystä?
Kaupungin teknologiademosta Godzillan raivoamiseen
Vuonna 1999, Space Station Silicon Valleyn julkaisun jälkeen tuleva Rockstar North -tiimi mietti seuraavaa projektiaan. Kun alkuperäinen gta-tiimi viimeisteli Grand Theft Auto II:ta 2D:nä, toinen ryhmä työsti peliä, josta myöhemmin tuli Manhunt.
Samaan aikaan pieni ohjelmoijaryhmä, jota johti Leslie Benzies, oli rakentanut 3D-teknologiademon – kaupunkiympäristön, jossa kuhisi autoja. Tämä oli konsepti, jonka kanssa varsinainen GTA-tiimi oli kamppaillut.
Rockstar, joka halusi ylittää rajoja, oli jopa tutkinut Dreamcastin ominaisuuksia yhdessä Rockstar Toronton kanssa 3D-GTA-kokemusta varten, mutta tulokset eivät olleet ihanteelliset.
Haasteista huolimatta DMA:n pieni ryhmä päätti hyödyntää 3D-kaupunkiprototyyppiä ja tutkia kaupunkipelejä Dreamcastilla. Heidän alkuperäinen konsepti pyöri Godzilla-hahmon ympärillä, pelaajien ohjatessa jättiläishirviötä, joka aiheuttaa kaaosta.
Unelmien mureneminen, legendan nousu
Valitettavasti tämä Godzilla-projekti ei koskaan toteutunut. Syyskuussa 1999 Take-Two osti DMA:n, mikä johti merkittäviin muutoksiin, mukaan lukien uusi toimisto ja tiimien yhdistäminen. Silicon Valley- ja GTA II -tiimit yhdistettiin työskentelemään seuraavan Grand Theft Auto -pelin, Grand Theft Auto III:n, parissa.
GTA III:n kehitystä jatkettiin Dreamcastilla jonkin aikaa, vaikka tarkka aika ei ole vieläkään selvillä. Lähteet viittaavat muutamaan kuukauteen perushahmon kävelydemoon. Lopulta päädyttiin siirtymään PlayStation 2:een Dreamcastin heikentyvien kaupallisten näkymien vuoksi.
Dreamcastin perintö
Vaikka Dreamcast-versiota GTA III:sta ei koskaan tullut, Dreamcastin vaikutus on kiistaton. Se tarjosi alustan 3D-kaupunkiprototyypille, joka synnytti alkuperäisen konseptin ja kokeilut.
Vaikka Dreamcast jäikin paitsi GTA III:sta, on hauskaa kuvitella, millainen pelistä olisi tullut Segan konsolilla. Riippumatta siitä, Dreamcastin panos pelilegendan synnyssä on kiehtova sivuhuomautus videopelien historiassa.
Sega kuljettaa meidät takaisin fantasiamaailmaan, sillä yhtiö on ilmoittanut yhteistyöstä Comedy Centralin kanssa Golden Axe -animaatiosarjan kehittämiseksi. Sarja perustuu samannimiseen klassiseen Sega-peliin.
Comedy Centralin tiedotteen mukaan Star Trek: Lower Decks -sarjan luoja Mike McMahan ja American Dad -tuottaja Joe Chandler ovat lyöttäneet kättä päälle luodakseen 10-osaisen Golden Axe -sarjan. Sarja vie sivusta vierittävien beat 'em up -pelien fanaatikot uudelle seikkailulle tuttujen hahmojen kanssa.
Chandler toimii sarjan showrunnerina ja käsikirjoittaa ensimmäisen jakson yhdessä McMahanin kanssa. Tiedotteen logline kertoo, että sarja seuraa ”veteraanisotureita Ax Battleria, Tyris Flarea ja Gilius Thunderheadiä, jotka taistelevat jälleen pelastaakseen Yurian ilkeältä jättiläiseltä Death Adderilta, joka ei tunnu pysyvän kuolleena.” Tällä kertaa ”heidän rinnallaan on kokematon ja heikosti valmistautunut Hampton Squib.”
Ääniroolista vastaavat Matthew Rhys äreänä taistelukääpiönä Gilius Thunderheadina, Danny Pudi kokemattomana seikkailijana Hampton Squibinä, Lisa Gilroy pelottavana taisteluvelhottarena Tyris Flarena, Liam McIntyre barbaari soturi Ax Battlerina ja Carl Tart ihmissudenkaltaisena pantterina Chronos ”Evil” Laitina, joka on alun perin Golden Axe III -pelistä.
McMahan ja Chandler toimivat fantasiahengen ja taikuuden sarjan vastaavina tuottajina yhdessä Sega Sammy Holdings Inc.:n presidentin ja toimitusjohtajan Haruki Satomiin, Sega Corporationin presidentin ja COO:n Shuji Utsumin ja Segan Toru Nakaharan kanssa. Mukana ovat myös Neal H. Moritz, Pavun Shetty ja Toby Ascher Original Filmiltä sekä Titmouse-studion Chris Prynoski, Shannon Prynoski, Antonio Canobbio ja Ben Kalina.
Ensimmäinen sarjan peli julkaistiin vuonna 1989, ja siitä muodostui nopeasti neljän pääpelin ja useiden spin-offien franchise. Sega ilmoitti joulukuussa kehittävänsä uutta Golden Axe -peliä, joka on ensimmäinen uutuus vuoden 2008 Golden Axe: Beast Riderin jälkeen. Tämä on osa Segan aloitetta herättää henkiin useita unohduksiin jääneitä pelisarjoja.