Seuraavan GTA -pelin kehitys vasta alkuvaiheissa Kommentit pois päältä artikkelissa Seuraavan GTA -pelin kehitys vasta alkuvaiheissa

Grand Theft Auto Online

Uutta -peliä on odotettu jo melkeinpä siitä lähtien kun sen edeltäjä Grand Theft Auto V ilmestyi vuonna 2013 ja huhuja sen ilmestymisestä on ilmaantunut paikka paikoin.

Nyt kuitenkin Kotakun julkaiseman artikkelin mukaan -pelin kehitys olisi vasta alkutekijöissään. Pelin kerrotaan myös olevan odotettua suppeampi ilmestyessään, mutta tulee laajentumaan ajan kuluessa.

Samaisessa artikkelissa pureuduttiin siihen miten kehittäjä on alkanut panostamaan työntekijöiden hyvinvointiin ja parantamaan työkulttuuriaan.

Rockstaria on kritisoitu laajasti mittavien ylitöiden teettämisestä viimeisimpien peliensä ympärillä. Varsinkin -pelin julkaisun lähestyessä vuonna 2018 osa työntekijöistä joutui tekemään 100 tuntisia työviikkoja. Artikkelin mukaan näihin ongelmiin on nyt tartuttu ja korjauksia ollaan jo tehty.

Kiistellyt GTA-remasterit saivat suuren päivityksen 3 vuotta julkaisun jälkeen Kommentit pois päältä artikkelissa Kiistellyt GTA-remasterit saivat suuren päivityksen 3 vuotta julkaisun jälkeen

on julkaissut suuren päivityksen klassisen GTA Trilogy -pelisarjan remasteroidetuille versioille. Päivitys julkaistiin 3 vuotta ja 1 päivä alkuperäisen julkaisun jälkeen.

Päivitys tuo mukanaan paljon odotetun ominaisuuden ja useita muita parannuksia. Päivitys on nyt saatavilla |S-, - ja -alustoilla (, ja Store). Rockstar on vahvistanut, että päivitys on vain PC:lle ja nyky sukupolven konsoleille. PS4, Xbox One ja Nintendo Switch eivät saa tätä päivitystä eivätkä sen mukana tulevia ominaisuuksia.

Yksi tärkeimmistä ja odotetuimmista muutoksista on klassisen valaistuksen palauttaminen. Kun remasterit julkaistiin kolme vuotta sitten, fanit valittivat valaistuksen muutoksista. Kun pelit julkaistiin mobiililaitteille viime vuonna yhteistyössä Netflixin kanssa, Rockstar Games ilmoitti klassisen valaistuksen tilan lisäämisestä.

Nyt PC- ja nyky sukupolven konsoleiden pelaajat voivat myös valita klassisen valaistuksen. Tämä asetus löytyy pelivalikosta grafiikka-välilehdeltä.

Rockstar Games on myös palauttanut lämpöhärmän ja ympäristön pilvet taivaalle sekä korjannut farkkujen tekstuuriongelmia. Myös hahmojen animaatioita on parannettu. Lisäksi III:ssa ja Vice Cityssä on mahdollista ampua haulikkoa, rynnäkkökivääriä ja liekinheitintä juostessa.

Rockstar on myös poistanut kaikki viittaukset Grove Street Gamesiin, joka oli alun perin vastuussa remasteroinneista.

GTA 6 kehittäjä kertoo pelin viimeistelyn haasteista ja pelaajien vapauden tärkeydestä Kommentit pois päältä artikkelissa GTA 6 kehittäjä kertoo pelin viimeistelyn haasteista ja pelaajien vapauden tärkeydestä

Vaikka tarkkaa julkaisupäivää ei ole vielä vahvistettu, peli lähestyy valmistumistaan, ja entinen Rockstar Gamesin suunnittelija Ben Hinchliffe avaa pelin viimeistelyn vaiheita. Yli 12 vuotta ja parissa työskennellyt Hinchliffe kuvaa, kuinka Rockstarin pääpaino on nyt todennäköisesti pelin hiomisessa ja virheiden korjaamisessa – erityisesti, jotta peli kestää pelaajien ennakoimattomat toimintatavat.

Hinchliffen mukaan pelin kehitystyöstä jopa 90 % liittyy ennakoimattomien pelaajien toimien huomioimiseen ja sellaisten tilanteiden luomiseen, joissa peli pystyy käsittelemään pelaajan luovuutta ja ”sääntöjen rikkomista”.

Hyvä peli ei estä pelaajaa tekemästä asioita omalla tavallaan, vaan antaa heidän toteuttaa luovuuttaan.

Hinchliffe selittää.

Hinchliffe mainitsee, että juuri tämä vapaus erottaa -pelit muista – pelaajat voivat suorittaa tehtävät omilla tavoillaan, ja pelimaailma reagoi siihen uskottavasti.

GTA 6 on herättänyt suuria odotuksia pelaajayhteisössä, ja se on määrä julkaista :lle ja :lle syksyllä 2025. Rockstarin tavoitteena on varmistaa, että pelaajat voivat nauttia vapaudesta ja luovuudesta, joka on sarjan tunnusmerkki.