Sony Interactive Entertainmentin johto uudistuu – Hideaki Nishino nousee yksinään toimitusjohtajaksi Kommentit pois päältä artikkelissa Sony Interactive Entertainmentin johto uudistuu – Hideaki Nishino nousee yksinään toimitusjohtajaksi

Sony

Sony Interactive Entertainmentin (SIE) johtoryhmässä tapahtuu suuria muutoksia: Hideaki Nishino on nimetty yksinään SIE:n toimitusjohtajaksi, ja hänen uusi roolinsa astuu voimaan 1. huhtikuuta 2025.

Samaan aikaan Sony Corporationin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimetty yhtiön entinen talousjohtaja Hiroki Totoki, joka korvaa vuodesta 2018 tehtävässä toimineen Kenichiro Yoshidan. Lin Tao puolestaan nousee Sonyn uudeksi talousjohtajaksi.

Johtorakenteen muutos PlayStationin johdossa

Viime vuonna ilmoitettiin, että Nishino ja Hermen Hulst jakaisivat Sony Interactive Entertainmentin johtajuuden Jim Ryanin jäätyä eläkkeelle. Hulst jatkoi Studiosin johtajana, kun taas Nishino vastasi laitteisto- ja teknologiastrategiasta. Nyt Nishino ottaa vastuun koko SIE:n toiminnasta sekä alusta- ja liiketoimintaryhmän johtamisesta, kun taas Hulst jatkaa PlayStation Studiosin johdossa.

Nishino on työskennellyt Sonyn palveluksessa vuodesta 2000, aiemmin muun muassa SVP:nä PlayStationin alusta- ja käyttökokemuksen kehitysryhmässä.

Tavoitteena PlayStationin kasvu ja innovaatiot

Nishino kommentoi uutta rooliaan innostuneena:
On suuri kunnia saada johtaa Sony Interactive Entertainmentia. Teknologia ja luovuus ovat kaksi suurinta vahvuuttamme, ja keskitymme jatkossakin kehittämään kokemuksia, jotka viihdyttävät kaikkia. Aiomme laajentaa PlayStation-brändin vaikutusta uusilla tavoilla ja jatkaa teknologian innovointia. Olen kiitollinen Hermen Hulstin asiantuntemuksesta ja johtajuudesta PlayStation Studiosissa sekä PlayStation-yhteisön jatkuvasta tuesta. Odotan innolla tulevaisuutta. -Nishino kommentoi uutta roolia innostunenaa.

Nishinon johdolla PlayStationin kehityksen odotetaan jatkuvan vahvana, erityisesti IP-laajennusten ja teknologisten innovaatioiden osalta.

PS5-käyttäjät jakautuneet kahtia: Lepotila vai sammutus? Kommentit pois päältä artikkelissa PS5-käyttäjät jakautuneet kahtia: Lepotila vai sammutus?

Playstation 5

5 -käyttäjät ovat jakautuneet tasan kahteen leiriin sen suhteen, mitä konsolille tehdään pelaamisen päätyttyä. 50 % sammuttaa konsolinsa kokonaan, kun taas toinen puolikas käyttää lepotilaa.

Uusi oivallus Sonylla

Interactive Entertainmentin varapresidentti Cory Gasaway kertoi, että tämä tasajakautuma oli yllättävä havainto. Alkuperäinen oletus oli, että suurin osa käyttäjistä valitsisi lepotilan konsolin sammutuksen sijaan.

Lopulta data osoitti, että käyttäjät ovat lähes täydellisesti kahtiajakautuneita”, Gasaway kertoi haastatte

Tämä löytö johti uuden Welcome Hub -ominaisuuden kehittämiseen. Se julkaistiin syyskuussa ja tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden muokata :n aloitusnäyttöä. Hub luotiin erityisesti käyttäjille, jotka eivät käytä lepotilaa ja näin ollen joutuvat käynnistämään konsolinsa kokonaan uudelleen jokaisen pelikerran alussa.

Mikä Welcome Hub?

Welcome Hubin avulla käyttäjät voivat lisätä aloitusnäyttöönsä widgetejä ja hyödyllistä tietoa, kuten:

  • Viimeksi pelatut pelit
  • Ajankohtaisia uutisia PlayStation-ympäristöstä
  • Käyttäjän suosikkitoiminnot

Gasaway huomautti myös, että Yhdysvaltojen ulkopuolella pelaajat, jotka sammuttavat konsolinsa kokonaan, palaavat useimmiten suoraan viimeksi pelattuun peliin, mikä vaikutti siihen, miten ominaisuus suunniteltiin.

Lepotilan ja sammutuksen kiistely

Valinta lepotilan ja täyden sammutuksen välillä jakaa mielipiteitä. Lepotila tarjoaa helpon tavan jatkaa pelaamista nopeasti, mutta kuluttaa hieman virtaa. Täyssammutus puolestaan säästää energiaa, mutta edellyttää pidempää käynnistysaikaa.

Sony ei ota kantaa siihen, kumpi vaihtoehto on oikea, vaan pyrkii tarjoamaan työkaluja kummankin käyttäjäryhmän tarpeisiin. Lopulta päätös lepää pelaajien käsissä – tai paremminkin heidän ohjaimissaan.

Miten sinä käytät PS5-konsoliasi? Lepotila vai sammutus?

Nämä legendaariset pelit täyttävät 30 vuotta tänä vuonna Kommentit pois päältä artikkelissa Nämä legendaariset pelit täyttävät 30 vuotta tänä vuonna

Vuonna 2025 täyttää 30 vuotta jokainen vuonna julkaistu videopeli. Ihmiselle 30 vuotta on vielä melko nuori ikä, mutta peleille se on jo huomattava aika. Pelimaailma kehittyy nopeasti, ja konsoleita on ehtinyt vaihdella useampi sukupolvi.

Silti vuoden 1995 pelejä ei unohdeta hetkeen, sillä kyseessä oli merkittävä vuosi pelialalle. Tuolloin julkaistiin alkuperäinen PlayStation, joka ei ollut pelkästään merkittävä julkaisu sinänsä, vaan myös synnytti yhden kuuluisimmista konsolisuvuista pelimaailman historiassa. Vuonna 1995 julkaistiin myös lukuisia loistavia pelejä. Tässä on muutamia merkittävimmistä niistä.

8. Time Crisis

Muutama kevyt asepeli on yhtä kuuluisa kuin . Alkuperäinen peli julkaistiin vuonna 1995 arcadeissa. Se on raiteilla kulkeva räiskintäpeli, jossa sinun on ammuttava kaikki ruudulla olevat viholliset alas, ja valopistooli toimii ohjaimena.

Joten kyseessä on melko yksinkertainen pelinkonsepti, eikä tarinaa tai muuta ole juurikaan. Se oli kuitenkin aikansa parhaita räiskintäpelejä, koska ampuminen tuntui niin tyydyttävältä. Lisäksi pelissä on suojausjärjestelmä, joka oli ainutlaatuinen vuonna 1995.

7. Twisted Metal

Ajoneuvotaistelupelejä ei ole kovin paljon. Jos joukko pelaajia pyytäisi nimeämään yhden, vuonna 1995 julkaistu olisi todennäköisesti se, joka tulee mieleen useimmin. Se on edelleen hyvin tunnettu, koska se oli poikkeuksellinen peli.

Premissi on, että kilpailet destruction derby-tyyppisessä kilpailussa, jossa muunneltuja ajoneuvoja yrittää tuhota toisiaan. Voitat siis tuhoamalla kaikkien muiden ajoneuvot käyttämällä erilaisia aseita, joita autoosi voi hankkia. Se on kaoottista ja hauskaa.

6. Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest

Diddy Kong on usein taka-alalla Donkey Kongiin verrattuna, mutta Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest -pelissä hän on pääosassa. Tämä johtuu siitä, että Donkey Kong on vangittu, joten pelastuksen tehtävä on Diddyn ja Dixien harteilla.

Tulos on loistava 2D-tasohyppely, jossa Diddy ja Dixie pomppivat ja heiluttavat tiensä läpi erilaisten tasojen. Se on edelleen yksi parhaista Donkey Kong -peleistä.

5. Tekken 2

Vaikka toinen Tekken-peli ilmestyi konsoleille vasta vuonna 1996, se saapui arkadeihin vuonna 1995. Se oli julkaisuhetkellään vallankumouksellinen, sillä sitä pidettiin merkittävänä parannuksena alkuperäiseen peliin. Itse asiassa se on väitetysti se peli, joka todella teki Tekkenistä suuren nimen taistelupelilajissa.

Se ei kestä kovinkaan hyvin vertailua uudempiin osiin, mutta vuonna 1995 se oli upea taistelupeli sujuvalla taistelulla ja erinomaisilla visuaaleilla. Lisäksi jotkut hardcore-Tekken-fanit arvostavat sitä edelleen tänäkin päivänä.

4. Rayman

Vaikka maailma ei nykyään nauti monista -peleistä, vaaleahiuksinen olento teki roiskeen ensimmäisessä seikkailussaan, joka julkaistiin vuonna 1995. Se on 2D-sivuttaisvierittävä peli, jossa on päähenkilö, jolla on irronneet raajat ja kyky lyödä ihmisiä etäältä.

Silloin visuaalit ja tasosuunnittelu olivat erittäin vaikuttavia. Tietenkin ne visuaalit eivät näytä enää kovin hyvältä, mutta tasot ovat edelleen vaihtelevia ja luovia.

3. Super Mario World 2: Yoshi's Island

Alkuperäinen Super Mario World on yksi kaikkien aikojen arvostetuimmista Mario-peleistä. Joten on hieman outoa, että Nintendo päätti tehdä hyvin erilaisen pelin jatko-osaan. Tämä asettaa Yoshin päähenkilöksi, joka opastaa pientä vauvaa Mariota ympäriinsä ratkoen pulmia ja harjoittaen hieman tasohyppelyä.

Vaikka se on hyvin erilainen kuin edeltäjänsä, se on silti erinomainen peli, jossa on kaunis taidetyyli ja luovia tasoja. Näin ollen se käynnisti oman sarjansa ja teki Yoshin paljon tunnetummaksi hahmoksi.

2. Command & Conquer

Vuonna 1995 reaaliaikainen strategia-genre ei ollut kovin merkittävä. Vaikka se olikin olemassa, genressä ei ollut monia pelejä, jotka olisivat todella suuria ja suosittuja. Tämä muuttui, kun tuli markkinoille vuoden 1995 lopussa. Tämä strategiapeli oli valtava menestys sekä arvostelullisesti että kaupallisesti.

Nykyisiin genren peleihin verrattuna se on melko rajoitettu, mutta peli oli julkaisuhetkellään poikkeuksellinen. Strategisen pelattavuuden syvyys ja monimutkaisuus olivat erityisen vaikuttavia. Tarinan osalta kahden fiktiivisen ryhmän välinen maailmansota on edelleen vankka kertomus tähän päivään asti.

1. Chrono Trigger

on saattanut ilmestyä vuonna 1995, mutta sitä mainitaan usein, kun keskustellaan peleistä, joissa on merkityksellisiä valintoja. Tämä johtuu siitä, että se oli yksi valintojen ja seurausten pioneereista peleissä.

Valinnoilla ja useilla lopuilla ei kuitenkaan ole kaikki, mitä tällä pelillä on tarjota. Siinä on myös viehättävät visuaalit, mukaansatempaava tarina ja viihdyttävä aktiiviaikainen taistelujärjestelmä. Kaiken kaikkiaan se on peli, joka kestää hyvin vertailun moderneihin roolipeleihin.