
Valve Corporationin uusi Steam MachinE ei ole aivan niin halpa kuin yhtiö alun perin suunnitteli. Kun laite saapui markkinoille noin 1 049 euron hinnalla, moni pelaaja ihmetteli, miten pieni pelikone päätyi näin korkeaan hintaluokkaan. Nyt syyksi paljastuu ainakin osittain maailmanlaajuinen muistipiirien hintojen nousu.
Valven insinöörit Pierre-Loup Griffais ja Yazan Aldehayyat kertoivat haastattelussa, että ilman nykyistä muistimarkkinoiden kriisiä Steam Machine olisi todennäköisesti maksanut huomattavasti vähemmän. Tarkkaa hintaa yhtiö ei vahvistanut, mutta arvioiden mukaan lähtöhinta olisi voinut olla noin 750 euroa.
Hintojen nousu muistuttaa tilannetta, jossa myös Steam Deck kallistui aiemmin. Kun alkuperäiseen suunniteltuun hintaan verrataan nykyistä 1 049 euron hintalappua, nousua kertyy arviolta yli 30 prosenttia. Toisin sanoen pieni osa laitteen hinnasta ei johdu lisätehosta tai ylellisyydestä, vaan siitä, että tietokonelaitteiden valmistaminen on tällä hetkellä aiempaa kalliimpaa.
Taustalla on erityisesti tekoälybuumin kasvattama muistipiirien kysyntä, joka on nostanut komponenttien hintoja koko teknologia-alalla. Valve ei kuitenkaan ole ainoa kärsijä, sillä myös konsolivalmistajat ovat joutuneet reagoimaan kasvaviin tuotantokuluihin.
Jos muistimarkkinat myöhemmin rauhoittuvat, Steam Machinen hinta voisi teoriassa laskea lähemmäs alkuperäistä tavoitetta. Toistaiseksi pelaajien kannattaa kuitenkin varautua siihen, että pieni pelikone maksaa hieman enemmän kuin Valve alun perin olisi halunnut. RAM-pula ehti jälleen iskeä olohuoneen pelilaitteisiin.
