Steam vaatii nyt kehittäjiä ilmoittamaan, jos heidän pelinsä käyttää ytimen tilassa toimivaa huijauksenestoaKommentit pois päältä artikkelissa Steam vaatii nyt kehittäjiä ilmoittamaan, jos heidän pelinsä käyttää ytimen tilassa toimivaa huijauksenestoa
Steam on tehnyt muutoksen, joka lisää pelaajien tietoisuutta pelien käyttämistä huijauksenestoista. Jatkossa kehittäjien on ilmoitettava, jos peli käyttää ytimen tilassa (Kernel mode) toimivaa huijauksenestoa. Tämä muutos on vastaus sekä kehittäjien että pelaajien pyyntöihin lisätä läpinäkyvyyttä huijaksenesto-ohjelmistojen käytössä.
Ytimen tilan huijaksenesto-ohjelmistot ovat tehokas tapa torjua huijaamista, mutta ne herättävät myös huolta suorituskyvystä ja järjestelmän turvallisuudesta. Uuden muutoksen myötä pelaajat voivat tehdä tietoisen päätöksen siitä, haluavatko pelata peliä, joka käyttää tätä teknologiaa.
Vaikka muutos ei muuta huijaksenesto-ohjelmistojen käyttöä, se lisää pelaajien valinnanmahdollisuuksia. Tämä on tärkeää, sillä pelaajat ansaitsevat tietää, mitä ohjelmistoja heidän tietokoneissaan käytetään.
Valve on joutunut oikeuteen sen Steam-alustan pelimyynnistä perimän 30 prosentin komission takia. Aiemmin vain Wolfire Gamesin ja Dark Catt Studiosin nostamat antitrust-syytteet ovat saaneet uutta potkua, sillä juttu on nyt laajennettu koskemaan kaikkia kehittäjiä ja julkaisijoita, jotka ovat myyneet pelejään Steamissä 28.1.2017 jälkeen.
Wolfire Games haastoi alun perin Valvea vuonna 2021 vedoten siihen, että yhtiö käyttää monopoliaseemaansa PC-pelikaupassa hinnat nostamalla ja tukahduttamalla kilpailua. Steamin 30 prosentin osuus myynnistä nähtiin kilpailun vastaiseksi, sillä sen katsottiin keinotekoisesti nostavan pelien hintoja. Lisäksi Wolfire syytti Valvea painostavan kehittäjiä välttämään muiden kauppapaikkojen käyttöä, joilla on alhaisemmat komissiot.
Valve kiisti kaikki syytökset todeten 30 prosentin komission olevan alan standardi. Yhtiö myös huomautti kilpailijoiden, kuten Epic Games Storen, epäonnistumisen alhaisemmilla komissioillaan todisteena siitä, että kehittäjät pitävät Steamin tarjoamaa palvelua hintansa väärti.
Vuonna 2021 nostettu kanne hylättiin aluksi, sillä tuomari katsoi Wolfiren epäonnistuneen osoittamaan todisteita vahingoista. Valve vetosi siihen, että kilpailijoiden epäonnistuminen osoittaa Steamin tarjoaman palvelun arvon. Lisäksi tuomari hylkäsi Wolfiren väitteen Steamin kauppapaikan ja peliympäristön keinotekoisesta erottamisesta, sillä ne nähtiin yhtenä kokonaisuutena, jossa pelimyynti rahoittaa alustan ”ilmaisia” ominaisuuksia.
Wolfire muokkasi kuitenkin kannetta tuomarin kritiikin perusteella, ja lopulta vuonna 2022 osa kanneoikeuksista hyväksyttiin. Myöhemmin samana vuonna Wolfiren kanne yhdistettiin Dark Catt Studiosin vastaavaan kanneeseen.
Nyt juttu on siis laajentunut koskemaan kaikkia kehittäjiä, jotka ovat maksaneet Valvelle komission peleistään 28.1.2017 jälkeen. Tämä voi johtaa merkittäviin korvauksiin Valvealta, jos Wolfire ja Dark Catt voittavat oikeudenkäynnin. Oikeudenkäynti on osa laajempaa keskustelua Valven ja Steamin asemasta PC-pelialalla. Vaikka yksittäisellä yhtiöllä ei tulisi olla näin paljon valtaa, on todennäköistä, että mahdollinen tappio oikeudessa pakottaisi Valvea muuttamaan käytäntöjään, mikä vaikuttaisi koko PC-pelien julkaisemiseen.
Kuten Gematsu raportoi, kehittäjä Polaris Quest on Tencent Gamesin tytäryhtiö, ja peli näyttää kauniilta rehevillä ja värikkäillä ympäristöillään. Mutta jotain siinä tuntuu tutulta. Se sijoittuu ”kolossaalien koneiden valtaamaan maailmaan”, ja kuka tahansa, joka on pelannut Horizon Zero Dawnia tai Forbidden Westiä, tuntee konseptin hyvin.
Light of Motiraman maailmaa asuttavat ”Mechanimalit” näyttävät Aloy'n mekaanisilta vihollisilta. Olisi anteeksiannettavaa erehtyä luulemaan yhtä härkämäistä Mechanimalia Horizonin Broadheadiksi. Niiden sijoittaminen rehevään maailmaan tekee kaikesta vieläkin enemmän samankaltaista – Horizon-vibat ovat kiistattomat, ja sivustakatsojat ovat olleet nopeita huomauttamaan tästä.
Olen valtavan huvittunut siitä, että häpeää ei ole jäljellä,
sanoo Dr. Serkan Toto, Japanin peliteollisuuskonsultointiyritys Kantan Gamesin toimitusjohtaja.
Huolimatta tästä, näyttää siltä, että se pelataan eri tavalla kuin Guerrillan Horizon-pelit. Itse asiassa, jos vertailuja tehdään, sen pelattavuus vaikuttaa melko samankaltaiselta kuin Palworld.
Pelaajat joutuvat rakentamaan tukikohdan ja voivat kesyttää ja kouluttaa yli 100 Mechanimalia – muokattavissa antamaan ”eksklusiivisia taistelutiloja ja tuotantopiirteitä”, mikä tekee niistä hyödyllisiä kumppaneita riippumatta siitä, tarvitsetko ”taisteluapua vai tuotannon tehostusta”.
Lisäksi pelaajat voivat tutkia maailmaa ystävien kanssa ”saumattomassa” yhteistyössä, joka tukee jopa 10 pelaajaa. Se mainitsee myös alustarajat ylittävän pelaamisen, vaikka kirjoitushetkellä peli on ilmoitettu vain Steamille ja Epic Games Storelle.
Joka tapauksessa, näyttää siltä, että Palworldin kehittäjät Pocketpair ovat tietoisia vertailuista Light of Motiramin ja oman selviytymispelinsä välillä, mutta he eivät valita. Vastaukseksi yhdelle henkilölle, joka kutsui Polaris Questin tulevaa peliä ”Horizon x Palworld -tyyliseksi peliksi”, Pocketpairin yhteisömanageri Bucky sanoo yksinkertaisesti: ”Palworld mainittu – POG.”
Jäämme odottamaan, voiko Light of Motiram erottua hieman enemmän, kun se on todella julkaistu – tällä hetkellä julkaisuaikataulua ei ole annettu.