Street Fighter 6 -taistelupeli ilmestyi – katso julkaisutraileri Kommentit pois päältä artikkelissa Street Fighter 6 -taistelupeli ilmestyi – katso julkaisutraileri

Street Fighter 6

PAN Vision Finlandin jakelemassa ja Capcomin julkaisemassa -taistelupelissä pelaaja taistelee omalla tyylillään näyttävyydestä tinkimättä.

Taistelupelien pioneereihin lukeutuva Street Fighter -pelisarja tunnetaan paitsi sulavasta pelimekaniikastaan ja persoonallisista taistelijahahmoistaan, myös hurtista huumoristaan ja ajattomasta tyylikkyydestään. Tänään julkaistava Street Fighter 6 nostaa taistelupelikokemuksen uudelle tasolle, sillä nyt pelaaja pääsee luomaan oman tarinansa ja tyylinsä alusta alkaen. Samalla pelisarjan ikoniset taistelukonkarit ovat läsnä, ja jokainen tietenkin omalla taistelutyylillään.

Olipa kyse tarinavetoisesta yksinpelitilasta, kutkuttavista yksittäiskamppailuista kavereita vastaan tai kokonaisvaltaisesta kilpapelaamisesta verkkoturnauksissa, Street Fighter 6 tarjoaa pelattavaa moneen makuun, tyyliin ja tarpeeseen. Entistä monipuolisempi ohjausmekaniikka mahdollistaa myös uusien pelaajien sulavan pelaamisen. Koska ohjaustyylejä on useita, tämä helpottaa pelin oppimista ja monipuolisten yhdistelmähyökkäysten hallittavuutta.

Pelisarjan monet tutut taistelijahahmot tarjoavat runsaasti eri vaihtoehtoja eri pelitapoihin ja erilaisiin mieltymyksiin. Lennokkaat liikkeet ja vaikuttavat hahmoanimaatiot ovat upeaa koettavaa. Näiden lisäksi monipuoliset kenttävaihtoehdot ja hauskat sivuhaasteet tarjoavat paljon koettavaa ja tekemistä varsinaisten otteluiden ulkopuolella. Erityisesti oman hahmon luominen ja tuunaaminen on palkitsevaa puuhaa, kun soturinsa on voinut luoda alusta loppuun omin käsin ja oman mielensä mukaan.

Jokaiselle pelin 18 eri hahmosta löytyy myös vaihtoehtoinen asustekokonaisuus, jotka muistuttavat hahmojen värikkäästä historiasta pelisarjan parissa. Nämä vaihtoehtoiset asut saa käyttöönsä joko World Tour -pelimuotoa pelaamalla tai ostamalla ne erikseen pelin kaupasta Fighter Coin -valuutalla. Lisäksi on yhteistyössä Onitsuka Tigerin kanssa julkaissut peliin lisää vaatevaihtoehtoja. Pelaajat saavat käyttöönsä neljä ilmaista vaatetusvaihtoehtoa eli kaksi erilaista t-paitaa ja kahdet erilaiset kengät. Nämä voidaan ottaa käyttöön pelin Battle Hub -valikosta. Esineet ovat saatavilla ilmaiseksi 3. heinäkuuta saakka.

Halutessaan pelaaja voi ostaa itselleen erityisen Fighting Pass -kausikortin, jolla pelaaja saa käyttöönsä ainutlaatuisia premium-luokan vaihtoehtoja hahmojen räätälöintiin. Näitä ovat muun muassa erilaiset pelissä käytettävät lisävarusteet, hahmoanimaatiot, musiikkikappaleet, tarrat, taustakuvat ja valokuvakehykset.

Juhlistaakseen pelin julkaisua Capcom on julkaissut pelille oman Buckler's Boot Camp -sivuston täynnä kiehtovaa pelitietoa. Sivustolta pelaaja voi tarkistaa muun muassa omansa ja vastustajansa ottelutiedot, sijoituksen pistelistoilla ja kerhojäsenyydet. Lisäksi pelaaja voi tarkistaa hahmojen liikkeiden komennot, selata hahmojen asuvaihtoehtoja ja lukea pelisuunnittelijoiden vinkkejä. Lisäksi sivustolta löytyy tietoa pelitapahtumista, palkinnoista ja pelin päivtyksistä. Sivusto tarjoaa myös taukotekemistä otteluiden välille Pockest-minipelillä, jossa pelaaja voi valmentaa söpöjä otuksia taistelijoiksi. Uusi sivusto löytyy täältä.

Street Fighter 6 ilmestyy tänään 2. kesäkuuta , , ja S -konsoleille että :lle.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .