Suomalainen Cloud4VR solmi globaalin jättikaupan – aloittaa maailman suurimman virtuaalisen esports-pelin jakelijana Kommentit pois päältä artikkelissa Suomalainen Cloud4VR solmi globaalin jättikaupan – aloittaa maailman suurimman virtuaalisen esports-pelin jakelijana

Cloud4VR

Korona-pandemian aikana perustettu aloittaa maailman suurimman virtuaalisen -esports-pelin jakelijana. Futuristista värikuulapeliä tullaan jatkossa pelaamaan suomalaisyhtiön alustan kautta yhteensä 600:ssa virtuaalisessa pelipuistossa maailmanlaajuisesti.

”Peliä pääsee jatkossa pelaamaan ainoastaan alustamme kautta virtuaalisissa pelipuistoissa aina Honolulusta Berliiniin. Sopimuksen arvo perustuu viimekädessä siihen, kuinka paljon peliä pelataan, joten sen arvoa on vaikea arvioida tarkasti vielä tässä vaiheessa. Arvio kuitenkin on, että peliä pelaavat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Kun saimme jo näin alussa tämän tason sopimuksen aikaseksi, aavistimme oikein, että kyse on poikkeuksellisen hyvästä liikeideasta”,

kertoo yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Jan Hursti

Cloud4VR ratkaisee pelistudioiden keskeisen ongelman

Pelialalla uudenlainen, pilviteknologiaan nojaava alusta tarjoaa ratkaisun peliyhtiöiden myyntiä vaivanneeseen ongelmaan: tarjolla on toistaiseksi ollut vain muutamia digitaalisia kauppapaikkoja, jotka ovat olleet vastuussa -pelien jakelusta, seurannasta ja laskutuksesta – eikä suoraa myyntiä ilman välikäsiä ole voinut juuri tehdä.

Cloud4VR:n liikeidean ydin on siinä, että VR-sisältöjen – niin pelien kuin muidenkin virtuaalitodellisuuteen perustuvien ohjelmien – jakelu ja laskutus hoituvat nyt täysin automaattisesti. Tällöin pelien lisensoinnin haasteet käytännössä poistuvat, Hursti kertoo.

”Alustamme on ikään kuin rakennettu pelien sisään, jolloin pelintekijöillä on mahdollisuus seurata pelien käyttöä sekä laskuttaa suoraan alustamme kautta. Hoidamme lisensoinnin niin, ettei pelintekijöille jää muuta tehtävää kuin lähettää pelaajille sisäänkirjautumislinkki ja kirjautua itse Cloud4VR:n pilveen. Peliä voi jakaa millä medialla tahansa eikä välissä tarvitse olla edes kauppapaikkaa. Pelit latautuvat alustamme kautta koneisiin automaattisesti ja peliä voi pelata mistä päin maailmaa tahansa. Olemme liittoutuneet maailman suurimpiin kuuluvan automaattisen laskutusyhtiön, Stripen kanssa. Tämä säästää peliyhtiöt valtavalta paperirumbalta, mikä on myös herättänyt valtavasti kiinnostusta.”

Isot toimijat sijoittavat nyt virtuaalitodellisuuteen

Hursti on ollut 10 vuoden ajan tiiviisti tekemisissä pilviteknologian kanssa ja tuotteistamassa useita digitaalisia palveluita. Hursti on tullut tunnetuksi esimerkiksi Pikseli-virtuaalipuistoista, joita löytyy tällä hetkellä niin Helsingistä, Espoosta kuin Vantaaltakin. Yritys on tuplannut liikevaihtonsa kolmena vuonna peräkkäin.

”Olisimme tuplanneet liikevaihdon neljäntenäkin vuonna ilman pandemiaa, joten virtuaalitodellisuuden voi katsoa kiinnostavan kuluttajia jo pelkän kasvun perusteella. Juuri nyt isot toimijat ovat tulleet vahvasti markkinoille. Esimerkiksi on lähtenyt mukaan virtuaalisiin pelipuistoihin, jotka perustuvat tunnettujen elokuvien ja sarjojen, kuten -sarjan ympärille. Puistoja tulee olemaan tulevaisuudessa kymmeniä – ja näkisin mielelläni alustamme myös näiden pelien jakelijana”, Hursti kertoo.

Suomelle uusi vientituote?

Uuden alustan kysyntää nostaa osaltaan myös se, että siitä ovat kiinnostuneita monet yritykset – myös pelialan ulkopuolelta. VR-sisällöissä on viime aikoina noussut esille esimerkiksi koulutus, sairaanhoito sekä viimeksi mainittu viihdeteollisuus. Suomessa alalle löytyy valtavasti potentiaalia ja osaamista – ja mahdollisuus seuraavaksi vientituotteeksi on suuri, Hursti pohtii.

”Virtuaalitodellisuutta voi hyödyntää erityisesti opetussisällöissä, koska ihminen oppii noin 70 prosenttia paremmin tekemällä kuin lukemalla. Tavallisten ihmisten elämä tulee varmasti muuttumaan, sillä esimerkiksi ajokortteja voi tulevaisuudessa ajaa kotisohvalta pelkät VR-lasit päässä. Sama näkyy myös muissa koulutuksissa: voit kuvitella laittavasi VR-lasit päähän ja tekeväsi vaikkapa palosammutusharjoituksia paikasta riippumatta. Harjoitusohjelman voi alustamme kautta jakaa tuhansille palolaitokselle ympäri maailmaa. Tämän vuoksi virtuaalikoulutus on todella kasvava ala globaalisti. Ohjelmat suunnitellaan aivan samalla tavalla kuin VR-pelitkin, johon Suomessa löytyy vahvaa osaamista.”

AR-imurointi on totta! Dyson tuo sovelluksen (mutta vain iPhoneille) Kommentit pois päältä artikkelissa AR-imurointi on totta! Dyson tuo sovelluksen (mutta vain iPhoneille)

Dyson haluaa viedä siivouksen seuraavalle tasolle -imurillaan. Mutta koukku on: se toimii vain tietyillä iPhoneilla ja Dysonin kalliilla imurilla.

Inspiraatio AR-siivoukseen

Shopify kehittäjän AR-siivousprototyyppi inspiroi Dysonia. Heidän versio, , ei vaadi -laseja.

CleanTrace: miten se toimii?

CleanTrace hyödyntää u newer iPhoneja ja niiden -skannereita AR-todellisuuteen. Imuroinnin sijaan ”maalaat” puhdistetut alueet digitaalisesti. Vaikka Dyson sanoo saaneensa idean robotti-imureista, konsepti muistuttaa enemmän tuota VR-siivousta.

CleanTrace hyödyt

CleanTrace tuo robotti-imureiden järjestelmällisyyden perinteiseen imurointiin. Näet puhdistetut ja puhdistamattomat alueet sekä saat varmistuksen puhtaudesta hiukkassensorin avulla.

Saatavuus

Dysonin CleanTrace julkaistaan kesäkuussa 2024 erityisellä puhelintelineellä iPhoneille. Innovatiivinen konsepti on kuitenkin rajattu vain tietyille laitteille.

Lähde

PlayStation VR2 -tuotanto on laitettu jäihin hitaan myynnin vuoksi Kommentit pois päältä artikkelissa PlayStation VR2 -tuotanto on laitettu jäihin hitaan myynnin vuoksi

PSVR 2

on raporttien mukaan keskeyttänyt PlayStation VR2 -virtuaalitodellisuuslaitteen tuotannon ylimääräisten myymättömien yksiköiden takia. Bloombergin mukaan 550 dollarin -laitteen myynti on ”hidastunut progressiivisesti” sen julkaisun jälkeen helmikuussa 2023.

Sonyn ilmoitus tulevista VR-peleistä ei sisältänyt pelejä omista studiosta, ja aaltoliike irtisanomisia sisälsikin koko Lontoon VR-kehitystiimin sulkemisen. Analyytikot vihjaavat, että laite saavutti vain noin miljoonan yksikön myynnin ensimmäisenä vuotenaan pettymykseksi jääneellä suorituksella tärkeänä lomakautena.

Vaikka Sony tutkii -yhteensopivuutta laajentaakseen saatavilla olevaa VR-pelikirjastoa -käyttäjille, puuttuvat houkuttelevat ensimmäisen osapuolen otsikot ovat suuri huolenaihe.