Suomalainen Full ADHD -mobiilipeli voitti arvostetun palkinnon Kommentit pois päältä artikkelissa Suomalainen Full ADHD -mobiilipeli voitti arvostetun palkinnon

FULL ADHD

Suomalainen ADHD-tietoisuuteen kehitetty mobiilipeli voitti The Most Valuable Patient Education Award -palkinnon Reuters Pharma Awards Europe 2022 tapahtumassa eilen. Noin 800 ehdokkaan joukosta parhaimmaksi karsiutunut peli on suomalaisen peliyhtiön ja Takedan yhdessä kehittämä. Kehitystyössä mukana olivat myös asiantuntijapsykiatri sekä ADHD-liitto. Tämä on jo neljäs palkinto joita eri teollisuuden alat ovat myöntäneet pelille.

FULL ADHD on interaktiivinen mobiilipeli, joka perustuu tieteelliseen tutkimustietoon sekä ADHD-henkilöiden kuvailemiin tosielämän kokemuksiin. Peli kehitettiin lisäämään tietoisuutta aikuisten ADHD:sta, sen oireista sekä sen vaikutuksista jokapäiväiseen elämään.

Pelaaja hyppää nuoren Eetu Vaarakallion tapahtumarikkaaseen ADHD-arkeen. Tehdessään Eetun elämää ohjaavia valintoja, jaksamisen rajat pelaajalle asettaa toiminnanohjauksen resurssi, joka kuvaa Eetun kykyä organisoida, keskittyä, ponnistella, muistaa sekä säädellä tunteita ja toimintaansa. Eetun kaltaisella ADHD-ihmisellä resurssit saattavat loppua kesken yllättäen, jolloin tarina voi jatkua ennalta arvaamattomaan suuntaan.

Peli kuvaa ADHD-kokemusta samaistuttavan tarinan keinoin. Lisäksi pelin valintatilanteissa on läsnä Brownin teoreettiseen toiminnanohjauksen malliin perustuva pelimekaniikka. Peli on tyyliltään visuaalinen novelli. Peliä on helppo ymmärtää eikä pelaaminen edellytä pelaajalta erityisiä pelitaitoja. Lisäksi peliin kuuluu laaja tietokirjasto, josta löytyy artikkeleita pelin käsittelemistä teemoista.

FULL ADHD julkaistiin maaliskuussa 2021 Apple App Store ja Google Play Store -sovelluskaupoissa osana laajempaa tietoisuuskampanjaa “Miltä ADHD tuntuu?”. Kampanjan aikana peli sai kokonaisarvosanan 4,1 / 5,0 App Store ja Play Store -kaupoissa ja se on saanut paljon positiivista palautetta pelaajiltaan.

Tähän päivään mennessä FULL ADHD on palkittu jo neljästi. Se on voittanut Suomen Lääketeollisuuden myöntämän Vuoden lääkeinformaatioteko -palkinnon ja Suomen Peliteollisuuden myöntämän Vuoden hyötypeli -palkinnon. Lisäksi pelin julkaisukampanja “Miltä ADHD tuntuu?” voitti kansainvälisen 2022 EMEA SABRE Award -palkinnon Consumer Health -kategoriassa. Nyt marraskuun 17. päivä se voitti The Most Valuable Patient Education Award -palkinnon Reuters Pharma Awards Europe 2022 -tapahtumassa.

Psyon Games ja julkaisevat pian kirjallisen raportin menestyksekkäästä ADHD-tietoisuustyöstään Suomessa. Psyon Games nostaa tällä hetkellä rahoitusta operaatioiden globaaliin laajentamiseen.

”Olemme tosi ylpeitä tästä pelistä ja palkinnosta. Suomessa kehitetty idea on osoittanut potentiaalinsa kansainväliseen skaalaukseen sekä sen, että Takeda voi toimia suomalaiselle startupille kasvukumppanina ja ponnahduslautana kansainvälisille markkinoille.”

liiketoimintayksikön johtaja Laura Aulanko Takedalta.

”On ollut upea kokemus pienelle startupille päästä globaalin innovatiivisen lääkeyrityksen kanssa luomaan tiedettä ja taidetta yhdistävä peli, joka viestii ADHD:sta poikkeuksellisen tehokkaalla tavalla. Takedan kanssa tehty yhteiskehitys on yksi mieleenpainuvimmista tuotannoistamme.”

kertoo Psyon Games in toimitusjohtaja Olli Rundgren.

Uusi kotimainen mobiilipeli vie suomalaista saunakulttuuria maailmalle Kommentit pois päältä artikkelissa Uusi kotimainen mobiilipeli vie suomalaista saunakulttuuria maailmalle

Mikäpä olisikaan suomalaisempaa, kuin halonhakkuu ja saunan lämmittäminen? Tuore kotimainen -mobiilipeli haastaa pelaajan lämmittämään saunan täydelliseen lämpötilaan.

Kirves käteen ja saunapuita pienimään. Yksinkertaisesta pelimekaniikasta huolimatta puiden hakkaaminen on haastavampaa, kuin miltä näyttää. Samaan aikaan on huolehdittava siitä, ettei kiukaassa tuli pääse sammumaan. Klapit palavat pesässä nopeasti, joten uusia puita tulee hakata yllättävän ripeästi. Kun kiusakivet hehkuvat tarpeeksi punaisena, voi saunomisen aloittaa. Kiukaan kohdelämpötila on sattumanvaraisesti 70 ja 120 asteen välillä.

Saunan ja pelin erikoisuus piilee siinä, ettei kyseessä ole ihan tavallinen puukiuas. Tässä Jounistudiosin kehittämässä saunasimulaattorissa lämmitetään perinteistä Aitokiuasta, jossa hormin pelti pitää muistaa avata ennen tulen sytyttämistä ja niin ikään laittaa kiinni ennen löylyjen heittämistä. Jos savua pääsee saunaan, niin damage-mittari värähtää. Juuri tämä erikoisuus on herättänyt ihmetystä ainakin Reddit-keskustelufoorumin kommenttien perusteella.

Tämä oli minulle ihan uutta tietoa, aina oppii uutta.

eräs käyttäjä kommentoi Redditissä

Mitään tarkkaa mittaria saunan lämpötilalle ei anneta, joten lämpötila tulee päätellä kivien hehkumisen perusteella. Kun luulet lämmittäneesi saunan täydellisesti, voit aloittaa löylyn heittämisen. Peli antaa suoran kommentin siitä, kuinka lämmitys onnistui.

Yksinkertaisesta pelimekaniikasta huolimatta Sauna Pro on koukuttava ja sopii lyhyeen ja antoisaan pelihetkeen. Peli sopii erityisesti hieman varttuneemmille saunanlämmittäjille, jotka eivät halua käyttää useita tunteja mobiilipelien parissa.

Sauna Pro -mobiilipelissä huokuu samanlainen retrotunnelma, kuin esimerkiksi Hoya Horrorin kehittämässä -videopelissä. Tästä saa kiittää pelin miellyttävää grafiikkaa ja taustamusiikkia, joka tuo mieleen 90-luvun lauantaisaunat. Pelimusiikin on luonut Son Sakari.

Apple-käyttäjät joutuvat nuolemaan näppejään, sillä Jounistudiosin kehittämä saunapeli on ladattavissa toistaiseksi ainoastaan -laitteille Google Play -kauppapaikasta. Pelin ikäraja on 7.

Jounistudios on kälviäläinen pieni pelipaja, joka on aiemmin julkaissut -indiepelin -käyttäjille.

Assassin’s Creed Mirage saapui iOS -mobiililaitteille Kommentit pois päältä artikkelissa Assassin’s Creed Mirage saapui iOS -mobiililaitteille

Assassin's Creed Mirage

on julkaissut suositun Assassin's Creed Mirage -pelin iPhone 15 Pro -puhelimille sekä iPad Air- ja iPad Pro -tableteille. Tämä tuo palkitun pelisarjan ensimmäistä kertaa mobiililaitteille ja se tarjoaa pelaajille jännittävän ja vauhdikkaan kokemuksen salamurhaajan saappaissa.

Matka 800-luvun Bagdadiin

Assassin's Creed Mirage sijoittuu 800-luvun Bagdadiin, joka oli tuolloin muinaisen Lähi-idän kaupan ja politiikan keskus. Pelaajat astuvat Basim-nimisen katuvarkaan saappaisiin, joka värväytyy pian osaksi salamurhaajien järjestöä. Edessä on jännittävä ja väkivaltainen seikkailu, joka on täynnä juonittelua, taisteluita, tutkimista ja matkustamista.

Hiipimistä, taistelua ja sivutehtäviä

Pelissä on luvassa yllätyksellisiä juonenkäänteitä ja hiippailua sekä salakähmäistä toimintaa ja vakoilua. Pelaajat voivat myös nauttia hauskoista sivutehtävistä, kameliratsastuksesta ja Bagdadin tutkimisesta.

Alustojen välinen pelaaminen ja tallennukset

Assassin's Creed Mirage tukee eri alustojen välistä pelaamista ja pilvitallennuksia. Tämä tarkoittaa, että pelaajat voivat aloittaa pelin yhdellä laitteella ja jatkaa siitä sitten toisella laitteella juuri samasta kohdasta. Peli tukee myös erillisiä peliohjaimia sekä kosketusnäytöltä pelaamista.

Kokeile ilmaiseksi

Pelin ensimmäiset 90 minuuttia ovat pelattavissa ilmaiseksi, joten pelaajat voivat kokeilla sitä ennen ostopäätöstä. Assassin's Creed Mirage on saatavana -käyttöjärjestelmälle, /S:lle, Xbox Onelle, :lle, :lle, :lle (Epic Games Store ja Ubisoft Store) sekä Ubisoft+-pelipalveluun. Pelin ikäraja on PEGI 18.