Suomen peliala juhli menestystä hillitysti sukkasillaan Kommentit pois päältä artikkelissa Suomen peliala juhli menestystä hillitysti sukkasillaan

Noita

Viime vuonna yhdeksän prosenttia kasvanut ja pandemiasta toistaiseksi erinomaisesti selvinnyt Suomen peliala juhli menestyksekästä vuottaan Supercellin toimitiloissa Helsingissä.

Illan voitokkain tiimi oli omaperäisellä pelillään . Se oli illan tuplavoittaja saadessaan illan pääpalkinnon eli Vuoden 2020 kotimaisen pelin lisäksi Vuoden 2020 tietokone- ja konsolipelin palkinnon.

Gaalaillan aikana jaettiin useita muitakin perinteisiä palkintoja ja muita tunnustuksia. Pelinkehittäjien kansainvälisen IGDA-järjestön Suomen osasto, ry palkitsi vuoden 2020 vapaaehtoisena Joni Finnen. IGDA Finlandin elämäntyöpalkinto meni Suomen IGDA:n entiselle ja kansainvälisen IGDA:n nykyiselle puheenjohtajalle Natasha Skultille. Aiemmin pidetyn korkeakoulujen Bit1-pelikilpailun pääpalkinto luovutettiin Script Deprivedille, jonka peli DreamScript voitti kilpailun viime keväänä. Vuoden tulokkaana palkittiin Boom Corp, luovasta saavutuksesta sai tunnustuksen ja vuoden mobiilipeliksi valittiin .

Perinteikäs -palkintogaala järjestettiin uudenlaisella hybridimallilla. Sadan hengen pukugaala järjestettiin peliyhtiö Supercellin puisessa uudisrakennuksessa Helsingin Jätkäsaaressa. Tänä vuonna kutsuvieraslista koostui lähes kokonaan suomalaisten pelistudioiden henkilökunnasta. Gaalan pääjärjestäjä Suomen Pelinkehittäjät ry halusi tarjota jäsenilleen mahdollisuuden tavata ja juhlia pitkän pandemian aiheuttaman tapahtumatauon jälkeen. Paikalla ollut gaalaväki juhli kotoisasti sukkasillaan startup-tyyliin, kun samaan aikaan gaala esitettiin myös YouTubessa suorana videostriiminä.

Gaalan järjestelyistä vastasivat Suomen pelinkehittäjät ry ja Neogames Finland ry. Vuoden 2021 peligaalaa sponsoroivat , Boom Corp, Colossal Order, Electronic Arts Finland, Fingersoft, Housemarque, Lightneer, Metacore Games, Next Games, Seepia Games, Seriously Digital Entertainment, Skunkworks Games, Small Giant Games, Supremacy Games, Ubisoft RedLynx ja Zaibatsu Interactive.

Tämän vuoden The Finnish Game Awards -voittajat ovat:

IGDA Finlandin Vuoden vapaaehtoinen 2020 (Volunteer of the Year 2020): Joni Finne
IGDA:n toiminta perustuu vapaaehtoistyöhön ja tänä vuonna perinteisen Volunteer of the Year -palkinnon sai Joni Finne. Hän on toiminut mm. IGDA:n hallituksen jäsenenä vuodesta 2018.

IGDA Finlandin Elämäntyö-palkinto (Lifetime Achievement): Natasha Skult
Natasha Skult on toiminut Suomen IGDA:ssa jo vuosia ja hänet nimitettiin 2021 huhtikuussa kansainvälisen IGDA:n hallituksen puheenjohtajaksi. Natasha on myös ollut aktiivisesti mukana IGDA:n alle 18-vuotiaille suunnatussa IGDA Future -toiminnan kehityksessä.

Vuoden 2020 tulokas (Rookie of the Year 2020): Boom Corp
Boom Corp on 10 henkeä työllistävä tamperelainen pelistudio, joka on julkaissut Boom Slingers -mobiilipelin. Peli on saavuttanut lyhyessä ajassa miljoonayleisön ja yhtiö keräsi myös yli 1,5 miljoonan euron rahoituksen tänä vuonna.

Vuoden 2020 luova saavutus (Best Creative Achievement of the Year 2020): / Action Squad studios
Iron Danger on helsinkiläisen Action Squad Studiosin kehittämä ja Daedalic Entertainmentin julkaisema taktinen roolipeli. Se on ottanut paljon inspiraatiota suomalaisesta kulttuuriperimästä ja erityisesti Kalevalasta.

Vuoden 2020 tietokone- ja konsolipeli (Big Screen Game of the Year 2020): Noita / Nolla Games
-tietokoneille julkaistu omaperäinen, retromainen ja armottoman vaikea Noita on valloittanut niin arvostelijoiden kuin pelaajienkin sydämet ympäri maailman.

Vuoden 2020 mobiilipeli (Small Screen Game of the Year 2020): Merge Mansion / Metacore Games
Aiemmin älykelloille pelejä tehnyt helsinkiläinen Metacore Games vaihtoi kehityssuuntaa ja nimeä vuonna 2020. Mobiilipeleihin keskittyminen kannatti, sillä esikoispeli Merge Mansion on ollut merkittävä hitti, jota on ladattu jo yli 10 miljoonaa kertaa.

Pääpalkinto: Vuoden 2020 kotimainen peli (Finnish Game of the Year 2020): Noita / Nolla Games
PC-tietokoneille julkaistu omaperäinen, retromainen ja armottoman vaikea Noita on valloittanut niin arvostelijoiden kuin pelaajienkin sydämet ympäri maailman.

Visuaalisesti vaikuttava päivitys – arvostelussa Horizon Zero Dawn Remastered Kommentit pois päältä artikkelissa Visuaalisesti vaikuttava päivitys – arvostelussa Horizon Zero Dawn Remastered

Esittely
Alkujaan vuonna 2017 julkaistu Horizon Zero Dawn on yksi modernien toimintaroolipelien merkittävimmistä teoksista. Remastered-versio, julkaistu 31.10.2024, tuo pelin -parannettuna. sijoittuu 3000-luvulle post-apokalyptiseen maailmaan, jossa teknologiset koneet hallitsevat maisemaa ja ihmiskunta elää takaisin alkuperäisissä heimoyhteiskunnissa. Pelaajat ohjaavat päähenkilö Aloyta, nuorta metsästäjää, joka etsii paikkaansa maailmassa ja taistelee koneita vastaan käyttäen ketteryyttään ja nokkeluuttaan.

Ensituntuma
Pelin remasterointi herätti odotuksia, erityisesti niille, jotka ovat pelanneet alkuperäistä versiota. Ensivaikutelma on pääosin positiivinen. Teknisesti peli on vakaa, eikä suurempia bugeja ilmennyt – tosin suomenkielisissä teksteissä oli satunnaisia puutteita dialogien aikana. Kokemus oli esteettisesti upea ja immersiivinen jo alusta alkaen.

Sisältö
Pelin tarina seuraa Aloyn matkaa heimonsa hylkiöstä sankariksi. Hän pyrkii voittamaan koetuksen, joka mahdollistaa hänen hyväksyntänsä osaksi heimoa. Matkan varrella pelaaja kohtaa valtavia koneita, jotka vaativat strategista lähestymistä taistelussa – koneiden heikkouksia voi hyödyntää ja niitä voi analysoida Aloyn käyttämällä Fokus-laitteella. Pelissä on runsaasti tekemistä, kuten resurssien keräystä ja crafting-järjestelmä, joka mahdollistaa esimerkiksi nuolien ja ansojen valmistamisen. Vaikka tarina itsessään on suhteellisen lyhyt, laaja maailma tarjoaa paljon tutkittavaa ja lisätehtäviä.

Kontrollit ja pelattavuus
PC:llä pelaaminen on yllättävän sujuvaa, vaikka peli on alun perin suunniteltu PlayStation-ohjaimelle. Kontrollit tuntuvat tarkoilta ja helposti hallittavilta. Aloyn kehittäminen tapahtuu taitopisteiden avulla, joita pelaaja ansaitsee tasojen noustessa. Taitojen avaaminen tarjoaa uusia kykyjä, jotka vaihtelevat hiljaisesta hiiviskelystä tehokkaampiin taistelutaitoihin. Tämä järjestelmä lisää syvyyttä ja antaa pelaajalle vapauden valita pelityylinsä.

Grafiikat
Remasterointi tuo merkittäviä visuaalisia parannuksia alkuperäiseen verrattuna. Valaistus, tekstuurit ja hahmojen yksityiskohdat ovat saaneet huomattavan kohennuksen. NPC-hahmojen animaatiot ovat luonnollisempia ja vähemmän jäykkiä, mikä tekee pelimaailmasta eläväisemmän. Maailman maisemat – metsät, vuoret ja rauniot – ovat kauniita ja vangitsevia, mikä tekee pelaamisesta visuaalisen nautinnon.

Äänimaailma
Äänisuunnittelu täydentää pelin immersiota. Luonnon äänet ja taistelumusiikki luovat ympäristöön oikean tunnelman, ja ääniefektit vahvistavat kokemusta, erityisesti taisteluissa.

Yhteenveto
Horizon Zero Dawn Remastered on visuaalisesti vaikuttava ja teknisesti laadukas päivitys alkuperäisestä. Vaikka remasterointi ei tuo merkittäviä uusia ominaisuuksia pelin sisältöön, grafiikkapäivitykset ja tekniset parannukset tekevät siitä entistä nautittavamman. Laajan maailman ansiosta pelaajat voivat uppoutua tuntikausiksi tutkimiseen ja tehtävien suorittamiseen, vaikka pääjuoni onkin suhteellisen lyhyt.

Hintaan sisältyvä 10 euron päivitysmaksu alkuperäisen pelin omistajille voi jakaa mielipiteitä, mutta uusille pelaajille tämä on erinomainen tilaisuus kokea yksi modernin pelihistorian ikonisimmista seikkailuista. Suosittelen peliä erityisesti niille, jotka nauttivat kauniista avoimesta maailmasta, syvällisestä tarinasta ja taktisesta taistelusta.

Yhteenveto

9 / 10
Hyvää + Upeat grafiikat ja valaistus + Helposti hallittavat kontrollit + Runsaasti tutkittavaa ja lisätehtäviä Huonoa - Ei merkittäviä uusia ominaisuuksia sisältöön - Lyhyt päätarina - Päivitysmaksu alkuperäisen pelin omistajille Yhteenveto Horizon Zero Dawn Remastered on visuaalisesti vaikuttava ja teknisesti laadukas päivitys alkuperäisestä. Vaikka remasterointi ei tuo merkittäviä uusia ominaisuuksia pelin sisältöön, grafiikkapäivitykset ja tekniset parannukset tekevät siitä entistä nautittavamman.

Alan Wake 2 on ylittänyt 1,8 miljoonan kappaleen myynnin maailmanlaajuisesti Kommentit pois päältä artikkelissa Alan Wake 2 on ylittänyt 1,8 miljoonan kappaleen myynnin maailmanlaajuisesti

Remedy Entertainment on kertonut -tapahtumassaan, että heidän vuonna 2023 julkaisemansa Alan Wake 2 on myynyt yli 1,8 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti. Tämä on merkittävä kasvu aiempaan lukuun verrattuna, sillä helmikuussa 2024 pelin kerrottiin myyneen 1,3 miljoonaa kappaletta.

Vaikka 1,8 miljoonan myyntiluku onkin vaikuttava, on huomioitava, että pelin kehitys- ja markkinointikustannukset olivat arviolta 70 miljoonaa euroa. Supernatural thriller -pelit ovat kuitenkin yleisesti ottaen niche-markkina, ja myyntiluvut ovat usein pienempiä kuin laajemmalle yleisölle suunnatuilla peleillä. Silti, kuten Controlin tapauksessa on nähty, pelin myynti voi kasvaa merkittävästi myöhempinä vuosina.

Peli on saatavilla :lle, Xbox Series X|S:lle ja :lle.