Super Mario 64:stä on löydetty kauan kadoksissa ollut moninpelitila Luigin kanssaKommentit pois päältä artikkelissa Super Mario 64:stä on löydetty kauan kadoksissa ollut moninpelitila Luigin kanssa
Nintendon vuoden 1995 Space World -tapahtuman VHS-materiaaliin piilotettu harvinainen välähdys Super Mario 64:n ennennäkemättömästä moninpelitilasta on paljastunut. Now In Game Channel -kanavan lataamassa materiaalissa Luigi hyppää Marion rinnalla ja vihjailee mahdollisesta kahden pelaajan seikkailusta, jota ei koskaan toteutettu.
Shigeru Miyamoton mukaan Luigi oli alun perin mukana pelin kehityksessä, mutta se poistettiin lopulta muistin rajallisuuden ja tuolloin saatavilla olleiden ohjainten rajallisen määrän vuoksi. Tämä uusi kuvamateriaali viittaa kuitenkin siihen, että moninpeliä harkittiin ainakin varhaisessa vaiheessa.
Kuvamateriaalissa näkyvä huone voi olla jäänne varhaisista moninpelitesteistä, tai se voi edustaa yksinkertaisempaa testiympäristöä, jota käytettiin pelin ohjainten hiomiseen. Miyamoto mainitsi aiemmin käyttäneensä yksinkertaisista palikoista koostuvaa huonetta liikkeiden ja kamerakulmien testaamiseen.
Iwata Asks -haastattelussa Miyamoto kertoi tarkemmin moninpelitilasta ja kuvaili, kuinka ruutu jaettaisiin ja Mario ja Luigi tutkisivat linnaa itsenäisesti. He tapasivat toisinaan käytävillä, ja tämä hetki tuotti Miyamotolle suurta iloa.
Kuvamateriaali tarjoaa jännittävän välähdyksen Super Mario 64:n historian kadonneesta osasta. Vaikka Luigin moninpelihaaveet lopulta kariutuivatkin, löytö on osoitus pelin kestävästä perinnöstä ja Nintendo-yhteisön intohimosta.
Hei kaikki lukijat! Täällä kirjoittaa tällä kertaa Mallu, 28-vuotias Errorin toimittajaharjoittelija, joka on pelannut ihan lapsuuden alkujuurista lähtien. Pelien kiehtova maailma on ollut aina lähellä sydäntäni ja tahtoisin jakaa teille pienen pintaraapaisun mistä kaikki alkoi.
Olen ollut kiinnostunut pelaamisesta niin pitkään kuin muistan. Ensimmäiset muistoni liittyvät PlayStation 1 -konsoliin ja PC-peleihin. Aloittaessani pelimatkani vietin usein aikaa ilmaispelien parissa, mutta kun PlayStation 2 julkaistiin, oli meidän saatava se kotiin. Pelaamisen maailmaan minut johdatti vanhempi serkkuni, jonka kautta tutustuin moniin PlayStation-klassikoihin, joista tulikin lapsuuteni merkittäviä pelielämyksiä. Tässä haluan jakaa kanssanne muutamia minulle tärkeitä pelejä, jotka tekivät minusta pelaajan.
Micro Maniacs (PS1, Gameboy Color)
Micro Maniacs on Codemastersin kehittämä värikäs ja vauhdikas ajopeli, jossa pienet hahmot kilpailevat juosten ja toisiaan vastaan taistelemalla. Pelissä on 41 erilaista ympäristöä ja kahdeksan hahmoa, joilla kaikilla on omat erityistaitonsa. Tämä oli ehdoton suosikkini serkkuvierailuilla, sillä sen luovat kentät ja hauskat ääniefektit vetivät aina mukaansa.
Spyro: Year of the Dragon (PS1)
Spyro: Year of the Dragon oli aikoinaan aivan omaa luokkaansa. Insomniac Gamesin kehittämä seikkailu vei minut lohikäärmeiden maailmaan, ja siinä yhdistyi unelmoijan mielikuvitus sekä kiinnostavat hahmot. Spyron maailma oli visuaalisesti upea ja täynnä seikkailuja, jotka saivat aina palaamaan pelin pariin.
Nintendogs (Nintendo DS)
Eläinrakkaana ihmisenä Nintendogs oli lapsuudessa minulle aivan erityinen peli. Tässä simulaatiossa sai hoitaa omaa virtuaalikoiraa DS:n kosketusnäytön ja mikrofonin avulla. Vaikka pelissä ei ollut suuria haasteita tai tavoitteita, oli se silti ihana kokemus – täysi kymppi yksinkertaisuudessaan!
Sly 2: Konnakopla (PS2)
Sly Cooper 2 on edelleen yksi ikonisimmista peleistä, joita pelasin lapsena, eikä sen viehätys ole kadonnut aikuisenakaan. Sucker Punch Productionsin kehittämässä pelissä seurattiin Slyn ja hänen rikoskumppaniensa seikkailuja ympäri maailmaa. Seikkailun täyteiset kentät, hahmojen väliset kemiat ja varastelun jännitys tekivät tästä pelistä unohtumattoman.
Pokémon Emerald (Game Boy Advance)
Alun perin veljelleni kuulunut Pokémon Emerald oli myös minulle merkittävä peli, jonka parissa vietin lukemattomia tunteja. Tavoitteeni oli saada kaikki pelin Pokémonit, vaikka tajusinkin pian tarvitsevani myös toisen peliversion saadakseni kaiken. Vaikka tämä takaisku olikin harmillinen, nautin silti jokaisesta hetkestä – ja pelaan Pokémonia vielä tänäkin päivänä.
Dog's Life (PS2)
Dog's Life on yksi niistä vähemmän tunnetuista peleistä, mutta minulle se oli täynnä hauskuutta. Tässä Frontier Developmentsin luomassa pelissä sain elää koiran elämää ja tehdä kaikkea hauskaa, mitä koirat tekevät – haukkua, kaivaa kuoppia ja jopa pissiä ”kilpaillen” muiden koirien kanssa. Peli oli täynnä huumoria, ja se jäi elävästi mieleen lapsuuteni leikkisänä kohokohtana.
Ōkami (PS2)
Ōkami, jonka kauniiseen maailmaan minut tutustutti ystäväni, oli visuaalisesti ja tarinallisesti ainutlaatuinen. Clover Studion ja Capcomin kehittämä peli yhdisti taidetta ja seikkailua, ja sen japanilaistyylinen grafiikka sai minut uppoutumaan tarinaan täysin. Vaikka en lapsena vielä ymmärtänyt peliä syvällisesti, sen tunnelma teki suuren vaikutuksen.
Näiden pelien kautta löysin paikkani pelien maailmasta ja olen kiitollinen, että sain kokea nämä seikkailut osana kasvutarinaani. Nämä pelit eivät olleet vain viihdettä – ne olivat matkoja eri maailmoihin ja antoivat unohtumattomia hetkiä, jotka vieläkin inspiroivat minua pelaajana.
Super Mario 64 -pelin legendaarinen speedrunnaaja Suigi on asettanut uuden maailmanennätyksen 120 tähden kategoriassa. Monet ovat jo kutsuneet tätä saavutusta ”historialliseksi merkkipaaluksi” pelin speedrun-yhteisössä.
Täysin uskomatonta. En oikeastaan käsitä, mitä tapahtui. Tämä maailmanennätys on ehkä yllättävin, jonka olen ikinä saavuttanut.
Suigi kuvaili YouTube-videossaan ennätystä hämmästyttäväksi.
En olisi koskaan uskonut pystyväni pelaamaan näin tasaisesti näin pitkään, mutta olen iloinen, että jaksoin jatkaa vaikeiden kuukausien jälkeen. Palasin juuri pelaamisen pariin pitkän masennusjakson jälkeen. Tämä ei muuta elämääni, mutta on todiste siitä, että sinnikkäät ponnistelijat menestyvät lopulta.
Suigi avasi myös haastavan matkansa tämän ennätyksen taakse.
Suigista tuli ensimmäinen speedrunnaaja, joka on hallussaan Mario 64 -pelin maailmanennätys kaikissa keskeisissä kategorioissa – 0, 1, 16, 70 ja nyt 120 tähteä, ja hän pitää niistä hallussaan tällä hetkellä neljää. Mikäli Suigi saa takaisin myös 70 tähden ennätyksen, hänet voidaan nimittää kaikkien aikojen parhaaksi Super Mario 64 -speedrunnaajaksi – jos hän ei sitä jo ole.