Super Mario Partyn historia on jo vuosikymmenten pituinen matka – vieläkö muistat pelisarjan ensimmäiset osat? Kommentit pois päältä artikkelissa Super Mario Partyn historia on jo vuosikymmenten pituinen matka – vieläkö muistat pelisarjan ensimmäiset osat?

-sarja on ihastuttanut pelaajia vuodesta 1998 lähtien sekoituksellaan minipelejä, strategiaa ja hauskaa kilpailua. Pelisarja on jatkuvasti kehittynyt ja innovoinut vuosien varrella, tarjoamalla pelaajille lukemattomia tunteja hauskaa ja jännitystä. Jokaisen uuden osan myötä sarja on työntänyt juhlapelien rajoja, varmistaen, että pelaaja aina löytää jotain uutta ja jännittävää, joka pitää kaveriporukan visusti olohuoneessa viikonloppuisin.

Sarjan viimeisin osa, julkaistiin juuri. Pelisarjan taival on kestänyt kokonaiset 26 vuotta ja tähän aikaväliin mahtuukin melko monta teosta! Alta voit ottaa haltuun koko pelisarjan historian.

Mario Party (Nintendo 64)

Julkaisu: 1998

Mario Party on vuonna 1998 julkaistu moninpeli, jossa pelaajat kilpailevat minipeleissä voitoista. Peli sai positiivisia arvioita moninpelin ja idean vuoksi, mutta kritiikkiä hitaan tahdin ja grafiikoidenn suhteen. Se on ensimmäinen osa suosittua Mario Party -sarjaa.

Mario Party 2 (Nintendo 64)

Julkaisu: 1999

Mario Party 2, joka julkaistiin vuonna 1999, on jännittävä seuraaja alkuperäiselle Mario Partylle. Peli on saatavilla sekä 64:lle että Wiin Virtual Consolella.

Mario Party 3 (Nintendo 64)

Julkaisu: 2000

Mario Party 3 on vuoden 2000 julkaistu kolmas osa suositusta Mario Party -sarjasta, joka ilmestyi viimeisenä Nintendo 64:lle sekä Euroopassa julkaistuna N64-pelinä.

Mario Party 4 (Gamecube)

Julkaisu: 2002

Mario Party 4 laajensi vuonna 2002 Mario Party -universumia ja toi sarjan ensimmäisen kerran Nintendo GameCubelle. Peli tarjosi pelaajille tunteja viihdettä.

Mario Party 5 (Gamecube)

Julkaisu: 2003

Dream Depotin kuvitteellisessa maailmassa pelaajat voivat kilpailla yksin tai ystävien kanssa. Seitsemän erilaista lautaa ja lukuisat minipelit tarjoavat tuntikausia viihdettä.

Mario Party 6 (Gamecube)

Julkaisu: 2004

Mario Party 6 on GameCube-peli, jossa mikrofonilla pelataan hauskoja minipelejä. Se on jatkoa Mario Party -sarjalle.

Mario Party 7 (Gamecube)

Julkaisu: 2005

Mario Party 7 on neljäs GameCube-peli Mario Party -sarjassa. Se tarjoaa uusia minipelejä, joissa käytetään mikrofonia.

Mario Party 8 (Wii)

Julkaisu: 2007

Mario Party 8 on ensimmäinen Wii-konsolille julkaistu osa suosittua Mario Party -sarjaa. Se toi sarjaan uusia pelimuotoja ja ominaisuuksia.

Mario Party 9 (Wii)

Julkaisu: 2012

Mario Party 9 tuo sarjaan uudenlaisia pelilautoja ja minipelejä, jotka hyödyntävät Wii Remoten liiketunnistusta. Mario Party -sarjan toinen ja viimeinen osa tälle alustalle.

Mario Party 10 (Wii U)

Julkaisu: 2015

Mario Party 10 on Wii U -peli, joka sisältää tuttuja pelielementtejä edeltäjästään sekä uuden Bowser-pelitilan. Pelissä on myös perinteinen pelitila, minitähtiä ja ajoneuvoja.

Super Mario Party (Switch)

Julkaisu: 2018

Super Mario Party on vuonna 2018 julkaistu Nintendo Switch -peli, joka uudistaa Mario Party -sarjaa. Peli sisältää sekä tuttuja elementtejä vanhemmista osista että uusia ominaisuuksia.

Mario Party Superstars (Switch)

Julkaisu: 2021

Mario Party Superstars on Nintendo 64 -klassikoiden inspiroima partypeli kokoelma Nintendo Switchille. Peli sisältää viisi uudelleentehtyä pelilautaa ja tarjoaa mahdollisuuden pelata sekä Joy-Conilla että Pro-ohjaimella.

Super Mario Party Jamboree (Switch)

Julkaisu: 17. lokakuuta 2024

Super Mario Party Jamboree on tuleva bilevideopeli, jonka on kehittänyt Nintendo Cube ja julkaissut Nintendo Nintendo Switchille. Se on Mario Party -sarjan kolmastoista kotikonsoliosa, pääsarjan kahdestoista ja Nintendo Switchin kolmas osa Super Mario Partyn ja Mario Party Superstarsin jälkeen

Käsikonsolille julkaistut Mario Partyt:

Mario Party Advance (Game Boy Advance)

Julkaisu: 2005

Mario Party Advance on erilainen kuin muut Mario Party -pelit, sillä se keskittyy yksinpelitilaan. Pelissä pelaaja valitsee hahmon, liikkuu pelilaudalla ja pelaa minipelejä, kuten perinteisissä Mario Party -peleissä.

Mario Party DS (Nintendo DS)

Julkaisu: 2007

Pelissä kilpaillaan ”megamaailmassa” yli 70 uudella minipelillä ja viidellä uudella pelilaudalla. Käsikonsoliversiosta poikkeuksellisesti vain Super Mario Party palasi perinteiseen Mario Party -pelattavuuteen. Tämä on ainoa käsikonsolipeli, jossa on perinteinen Mario Party -pelattavuus ja viimeinen kokonaisuudessaan tätä pelattavuutta sisältävä peli ennen Super Mario Partyä, joka julkaistiin Nintendo Switchille 11 vuotta myöhemmin.

Mario Party: Island Tour (Nintendo 3DS)

Julkaisu: 2013

Mario Party: Island Tour on ensimmäinen NDcuben kehittämä Mario Party Nintendo 3DS:lle. Pelissä kilpaillaan maalilinjaan erilaisilla tavoitteilla pelilaudoilla, ja se sisältää perinteisiä Mario Party -elementtejä kuten esineitä ja minipelejä.

Mario Party: Star Rush (Nintendo 3DS)

Julkaisu: 2016

Mario Party: Star Rush on Nintendo 3DS:lle julkaistu juhlapeli, jossa jopa neljä pelaajaa kilpailee tähtien keräämisestä. Peli erottuu sarjasta Toad Scramble -pelitilalla, jossa pelaajat eivät valitse hahmoja suoraan, vaan keräävät niitä Toad-hahmojen muodossa laudalla liikkuessaan.

Mario Party: The Top 100

Julkaisu: 2017

Mario Party: The Top 100 on Nintendo 3DS -peli, joka sisältää uudelleenlaadittuja minipelejä aiemmista Mario Party -peleistä. Peli tukee jopa neljän pelaajan paikallispelailua ja amiibo-hahmoja.

Muut mario party pelit:

Mario Party -e (Nintendo e-Reader)

Julkaisu: 2003

Mario Party-e on Game Boy Advance -laitteelle tarkoitettu lautapeli, joka käyttää e-Reader-lisälaitetta. Se sisältää 64 korttia, pelilaudan ja ohjekirjan. Peli julkaistiin vain Pohjois-Amerikassa. Pelissä käytetään Mario Party 4:n grafiikkaa ja hahmoja.

Mario party arcade

Julkaisu: 2009

Mario Party Fushigi no Korokoro Catcher on Japanissa julkaistu kolikkopeli, joka perustuu Mario Party 8:aan. Se sisältää onkipelikoneen ja julkaistiin vuonna 2009. Vuonna 2013 julkaistiin jatko-osa Mario Party Fushigi no Korokoro Catcher 2.

”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen Kommentit pois päältä artikkelissa ”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen

Pelisuunnittelija on avannut sanaisen arkkunsa -konsolin julkistuksen jälkeen, kutsuen tietovuotajia ”kurjiksi roskasakiksi”. Kamiya totesi myös, että heidän ”pitäisi olla kirottuja”.

Tänään Nintendo esitteli vihdoin pitkään odotetun ja huhutun 2 -konsolin. Julkistusta edelsi kuukausia kestänyt vuotojen ja spekulaatioiden aalto.

Kamiya, joka tunnetaan muun muassa , Bayonettan ja Devil May Cryn suunnittelijana, jakoi pettymyksensä sosiaalisessa mediassa, hyökkäämällä niitä vastaan, jotka vuotivat tietoja ennen virallista julkistusta.

”Toivon, että kaikki, jotka vuotivat Switch 2 -tietoja tai auttoivat vuotamaan niitä, kirottaisiin niin, että heidän kengänpohjissaan on aina kakkaa heidän tullessaan kotiin,” hän aloitti humoristisessa sävyssä (konekäännöksen kautta).

Kamiya viittasi myös viime vuoden -tapahtumassa yllätyksenä julkistettuun Okamin jatko-osaan. ”Nyt kun olen saanut nauttia Okamin yllätysjulkistuksesta käyttäjien kanssa, uskon todella, että kaikki nämä kirotut vuotajat pitäisi kirota,” hän lisäsi.

”Vuotajat ovat pahinta saastaa”

Kamiya ei säästellyt sanojaan, kun hän kuvaili vuotajia. ”Paskavuotaja toimii vain oman nautintonsa ja itsekeskeisen tyydytyksensä vuoksi. Hän ei hyödytä ketään, hän aiheuttaa valtavia mahdollisuuksien menetyksiä ja tekee vain asioita, joita ei voi ylpeänä esitellä kenellekään,” hän kirjoitti. ”Hän on pahinta saastaa, ja hänet pitäisi peittää paskalla päästä varpaisiin, heittää pois ilmakehästä… ja jättää ajelehtimaan ikuisesti.”

Kamiya ilmaisi myös huolensa siitä, miten vuotajien toiminta vaikuttaa alan sisällä. Hänen mukaansa vuotajat eivät kunnioita vastuutaan luottamuksellisten tietojen kanssa.

”Heillä on pääsy tietoon, joka on vain harvojen ja valittujen tiedossa. Silti he käyttävät sitä ainoastaan likaisen hyväksynnänhalunsa tyydyttämiseen. He ovat häpeällisiä ihmisiä, eikä heidän toimistaan pitäisi syyttää valmistajia, joiden salaisuudet ovat vuotaneet, vaan näitä kirottuja ihmisiä. Heidät pitää murskata mahdollisimman pian,” hän päätti purkauksensa.

Vuodot jatkuva ongelma pelialalla

Kamiya on tunnettu suorista ja usein provosoivista lausunnoistaan sosiaalisessa mediassa. Vaikka hänen julkaisunsa alkoi kepeällä huumorilla, viesteissä on myös aito turhautumisen sävy.

Vuodot ovat viime vuosina muodostuneet merkittäväksi ongelmaksi pelialalla. Monet suuret julkaisut, kuten Nintendon ja muiden studioiden pelit, ovat vuotaneet ennen aikojaan. Tällä viikolla entiset Nintendo-työntekijät kertoivat yhtiön olleen ”erittäin, erittäin vihainen” Switch 2 -vuotojen aiheuttamasta häiriöstä.

Kamiyan Okamin jatko-osa sen sijaan onnistui pysymään salassa ennen virallista julkistusta. Peliä kehittää hänen uusi studionsa .

Switch 2:lle ei ole vielä vahvistettua julkaisupäivää, mutta konsoli paljastettiin tänään yhdessä uuden Mario Kart -pelin kiusoittelun kanssa.

Nintendon lakimies avasi yhtiön näkemyksiä piratismista ja emulaatiosta – ja hyvähän siinä ei heilu! Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendon lakimies avasi yhtiön näkemyksiä piratismista ja emulaatiosta – ja hyvähän siinä ei heilu!

on tunnettu tiukasta suhtautumisestaan emulaattoreihin, ja nyt yhtiön patenttilakimies on selventänyt yrityksen kantaa aiheeseen. -tapahtumassa puhunut , Nintendon immateriaalioikeusosaston apulaisjohtaja, käsitteli emulaation ja piratismin välistä suhdetta.

”Ovatko emulaattorit laittomia? Tämä on usein väitelty aihe. Vaikka emulaattoria ei voida suoraan määritellä laittomaksi, sen käyttötapa voi tehdä siitä lainvastaisen”, Nishiura selitti.

Nintendo on viime aikoina ryhtynyt näkyviin toimiin emulaattoreita vastaan. Maaliskuussa 2024 - Yuzun kehittäjät määrättiin maksamaan 2,4 miljoonan dollarin korvaukset Nintendolle. Lokakuussa 2024 toinen Switch-emulaattori Ryujinx lopetti toimintansa Nintendon yhteydenoton jälkeen.

Nishiuran mukaan emulaattori voi rikkoa tekijänoikeuslakia, jos se kopioi pelin ohjelmistoa tai ohittaa konsolin turvallisuusmekanismeja. Hän viittasi Japanin epäreilun kilpailun ehkäisemistä koskevaan lakiin (UCPA), joka tosin on voimassa vain Japanissa.

Esimerkkinä yhtiön aiemmista toimista Nishiura nosti esiin :n R4-kortin tapauksen. Vuonna 2009 Nintendo ja 50 muuta ohjelmistovalmistajaa saivat aikaan päätöksen, joka kielsi piraattipelejä mahdollistavan R4-kortin myynnin UCPA-lain nojalla.

-emulaattorin oikeusjutussa Nintendo väitti : Tears of Kingdom -peliä ladatun laittomasti miljoona kertaa. Yuzun Patreon-sivu tuotti kehittäjille noin 30 000 dollaria kuukaudessa tarjoamalla tilaajille varhaisen pääsyn peleihin ja erikoisominaisuuksia.