Supercell määrättiin maksamaan kilpailijalleen yli 90 miljoonan dollarin korvaukset Kommentit pois päältä artikkelissa Supercell määrättiin maksamaan kilpailijalleen yli 90 miljoonan dollarin korvaukset

Oikeus on määrännyt peliyhtiö Supercellin maksamaan japanilaisyhtiö Greelle 92 miljoonan dollarin korvaukset. Texasin osavaltiossa käyty oikeudenkäynti katsoo, että olisi tietoisesti syyllistynyt patenttirikkomuksiin peleissään.

Rikkomukset koskevat kehittäjän ilmaispelejä, joihin on mahdollista ostaa sisältöä ja pelivaluuttaa nopeuttamaan pelissä etenemistä odottamisen sijaan. tunnetaan alalla kyseisen gatcha -mekaniikan pioneerina. Yhtiön mukaan Supercell onkin ansainnut yli 3 miljardia dollaria Green omistamilla patenteilla. Supercell aikoo valittaa päätöksestä oikeuteen ja kiistää samalla patenttirikkomuksia koskevat syytteet. 

osti enemmistön suomalaisen Supercell -peliyhtiön osakkeista vuonna 2016 noin 8.6 miljardilla dollarilla. 92 miljoonan dollarin maksut saattavat kuulostaa korkeilta, mutta Tencentin 73 miljardin liikevaihto huomioiden sakot jäävät kokonaiskuvassa hyvinkin pieniksi. Kyseessä on jo toinen kerta, kun yhtiöt käyvät oikeustaistoa patenttirikkomuksiin liittyen. Luvassa on vielä kolmas kiista, johon on tarkoitus saada tuomio vielä vuoden loppuun mennessä.

Final Fantasy XIV tulossa mobiililaitteille – kehityksestä vastaa Tencentin studio Kommentit pois päältä artikkelissa Final Fantasy XIV tulossa mobiililaitteille – kehityksestä vastaa Tencentin studio

Square Enixin suosittu on liittymässä mobiilipelaamisen maailmaan Tencentin omistaman LightSpeed Studiosin kehittämänä. Studio tunnetaan muun muassa PUBG Mobilen takana olevana tiiminä ja on viime aikoina laajentunut perustamalla uuden Japan Studion, jossa työskentelee esimerkiksi Dragon's Dogman ohjaaja Hideaki Itsuno.

FFXIV mobiiliversiona: uskollinen alkuperäiselle

kuvailee tulevaa mobiilipeliä ”jännittäväksi laajennukseksi rakastetulle pelisarjalle”, joka säilyttää alkuperäisen pelin tarinan ja taistelumekaniikat mutta tuo ne mobiililaitteille sovitettuna.

Pelin tuottaja ja ohjaaja Naoki Yoshida kutsuu mobiiliversiota FFXIV”sisarpeliksi”. Hänen mukaansa peli pyrkii toistamaan alkuperäisen pelin suurenmoisuuden mobiilialustoilla ja sisältää myös elämäntapasisältöä, kuten kalastusta, Triple Triadia ja chocobo-kilpailuja. Lisäksi pelissä nähdään Disciples of the Land ja Hand -ominaisuuksia, jotka ovat olleet suosittuja alkuperäisessä versiossa.

Visuaalista laatua ja immersiivisyyttä

Mobiilipeli tulee tarjoamaan visuaalisesti vaikuttavan kokemuksen, joka sisältää Eorzean maailmasta tuttuja yksityiskohtia, kuten monipuolisen sääjärjestelmän ja vuorokaudenaikojen vaihtelun. Pelissä on yli 600 säämallia ja optimoituja hahmo- ja varustedesigneja, jotka mukailevat alkuperäistä peliä.

Julkaisuaikataulu ja testit

Pelin julkaisuaikataulua ei ole vielä vahvistettu, mutta ensimmäiset demot ovat tulossa pelitesteihin Kiinassa, ja maailmanlaajuinen julkaisu seuraa pian tämän jälkeen.

Mobiilipeli on uusi tapa kokea Final Fantasy XIV ja tarjoaa samalla uusia mahdollisuuksia laajentaa pelaajakuntaa. Seuraa uutisia tarkasti, sillä lisätietoa pelin sisällöstä ja julkaisusta odotetaan pian.

Supercell osti enemmistöosuuden brittiläisestä mobiilipelifirmasta Kommentit pois päältä artikkelissa Supercell osti enemmistöosuuden brittiläisestä mobiilipelifirmasta

Love & Pies

Kotimainen mobiilipelikehittäjä on ostanut enemmistöosuuden brittiläisestä -mobiilifirmasta 60 miljoonalla dollarilla. Trailmix tunnetaan parhaiten sen rennosta -pelistä.

Kaupasta huolimatta Trailmix jatkaa itsenäisenä studiona kuten ensimerkiksi Space Ape Games, johon yritys sijoitti vuonna 2017.

Kaupan myötä Trailmix aikoo viedä rennon mobiilipelaamisen uudelle tasolle ja pystyy kokeilemaan uusia ideoitaan sekä palkkaamaan uusia työntekijöitä.

Viime vuonna ilmestynyt Love & Pies -pelissä yhdistyy pulmanratkonta ja palikoiden yhdisteleminen. Pelaajien tarkoituksena on selvittää Windmill -kahvilan mysteeri.