Suurimmat pelialan tapahtumat Kommentit pois päältä artikkelissa Suurimmat pelialan tapahtumat

Vanhan stereotypian mukaan tietokonepelien pelaajat viihtyvät parhaiten yksinään pelikoneensa ääressä. Tähän myyttiin ei taatusti usko yksikään, joka on joskus vieraillut pelialan suurtapahtumissa. Maailmalla järjestetään joka vuosi kymmeniä yleisötapahtumia, joihin osallistuu satoja tuhansia pelaajia ja pelinkehittäjiä.

Pelialan konferensseissa esitellään pelejä ja pelialustoja, ja paneelikeskusteluissa pureudutaan pelaajia kiinnostaviin aiheisiin. Lisäksi tapahtumissa voi olla erilaisia näytöksiä ja kilpailuita.

Pelitapahtumien suuri määrä selittyy sillä, että jokaisella yleisötilaisuudella on oma kohderyhmänsä. Esimerkiksi nettikasino alan ammattilaisille suunnattuja tapahtumia ovat SiGMA EUROPE ja ICE London. Näissä tapahtumissa osallistujat pääsevät tutustumaan uutuuspeleihin ja kuulevat kasinoalan tuoreimmat uutiset.

Tässä artikkelissa emme kuitenkaan perehdy kasinoalan tapahtumiin, vaan esittelemme suurimmat tietokone-, video- ja konsolipelien ystäville tarkoitetut konferenssit. Pohdimme myös pelialan tapahtumien merkitystä pelaajayhteisölle.

Gamescom

Saksan Kölnissä vuosittain järjestettävä Gamescom kuuluu yleisömäärältään ehdottomasti pelialan suurimpiin tapahtumiin. Esimerkiksi vuonna 2018 Koelnmesse-messukeskukseen kokoontui peräti 370 000 peliharrastajaa 56 eri maasta.

Vuonna 2019 tapahtuma laajentui Aasiaan, kun sisartapahtuma Gamescom Asia järjestettiin ensimmäisen kerran. Lisäksi Gamescom huomioi nekin pelaajat, jotka eivät pääse matkustamaan paikan päälle. Avajaisia ja monia muitakin tapahtumia voi seurata livestriimin kautta.

Gamescomissa pelivalmistajat esittelevät luomuksensa suurelle yleisölle, usein ensimmäistä kertaa. Vuosien varrella muun muassa nämä pelit saivat ensiesittelynsä nimenomaan Gamescomissa:

  1. StarCraft II
  2. Diablo III
  3. Age of Conan – Rise of Godslayer
  4. Napoleon: Total War

Gamescomin suurta suosiota selittää se, että tapahtuma on suunnattu sekä pelaajille että pelialan ammattilaisille. Pelinkehittäjiä varten järjestetään myös rinnakkaistapahtuma nimeltä Devcom. Siellä pelinkehittäjät pääsevät verkostoitumaan ja jakamaan tietoa esimerkiksi alan viimeisimmistä teknisistä edistysaskeleista.

Game Developers Conference eli GDC

Tämän videopelien kehittäjille suunnatun tapahtuman historia on mielenkiintoinen. Game Developers Conference sai alkunsa jo vuonna 1988, kun pelisuunnittelija Chris Crawford järjesti ensimmäisen tapaamisen kotinsa olohuoneessa. Vaatimattoman alun jälkeen tapahtuman yleisömäärä on kasvanut kymmeniin tuhansiin.

Alun perin Game Developers Conference järjestettiin Kalifornian San Joséssa, mutta myöhemmin tapahtumapaikaksi on vakiintunut San Francisco. GDC on luonteeltaan täysin erilainen kuin äsken esitelty Gamescom, koska sen kohderyhmänä ovat pelinkehittäjät, eivät niinkään tavalliset pelaajat.

Tässä poimintoja tapahtuman sisällöstä:

  1. Peliesittelyjä
  2. Luentoja
  3. Oppitunteja
  4. Paneelikeskusteluita
  5. Verkostoitumista

Tapahtuman kenties jännittävin hetki on Game Developers Choice -palkintojen jakaminen. Etenkin vuoden parhaalle pelille myönnetty palkinto nauttii pelialalla suurta arvostusta.

Assembly

Vuodesta 1992 lähtien järjestetty Assembly on ehdottomasti Suomen suurin tietokone- ja pelitapahtuma. Sen yleisömääräksi on vakiintunut noin 5 000, ja tapahtuma on kansainvälisessäkin mittakaavassa merkittävä. Assembly on ennen kaikkea pelaajille suunnattu tapahtuma, joka tunnetaan Suomessa myös lempinimellä Assyt.

Kaikkien aikojen ensimmäinen Assembly järjestettiin Kauniaisissa. Sittemmin tapahtuma on kasvanut niin suureksi, että vain Helsingin Messukeskus pystyy vastaamaan sen tarpeisiin. Tapahtuma on niin suosittu, että se järjestetään nykyisin peräti kahdesti vuodessa:

  1. Helmikuussa Assembly Winter
  2. Elokuussa Assembly Summer

Alkuvuosina Assembly keskittyi ennen kaikkea demoskene-kulttuuriin, eli visuaalisesti näyttävien demojen ohjelmoimiseen. Nykyisin verkkopelit ovat nousseet tapahtuman keskipisteeksi. Myös pelistriimaaminen on Assemblyssä vahvasti läsnä.

E3-messut

Electronic Entertainment Expo eli E3-messut järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1995. Vuosien ajan pelialan ammattilaiset suuntasivat uskollisesti Los Angelesiin osallistuakseen E3-tapahtumaan. E3-messujen merkitys pelialalle oli valtaisa, sillä tapahtumassa esiteltiin vuoden kiinnostavimmat peliuutuudet ja uusimmat pelialustat.

E3-messut ehdittiin järjestää peräti 26 kertaa. Perinne katkesi koronapandemian aikana, eikä tapahtumaa saatu enää herätettyä henkiin. Vuonna 2023 järjestelyistä vastannut Entertainment Software Association ilmoitti, että E3-pelitapahtuma lopetetaan.

Ilmoitus oli varmasti pettymys monille pelialan ammattilaisille, mutta lopettamispäätökselle oli hyviä perusteita:

  1. Tapahtuma ei enää nykyään ollut peliyhtiöille hyödyllinen, koska ne pystyvät tiedottamaan pelijulkaisuistaan tehokkaammin muita kanavia käyttäen
  2. Myös verkostoitumiseen on tarjolla monia muitakin väyliä
  3. Suuren yleisön mielenkiinto alkoi hiipua jo vuonna 2013, jolloin Nintendo jättäytyi pois tapahtumasta
  4. Vuonna 2019 myös Playstation ilmoitti jäävänsä pois E3-messuilta

E3-tapahtuma yritettiin järjestää verkossa vuonna 2021, mutta kiinnostus jäi laimeaksi. Suurten peliyhtiöiden poissaolon vuoksi mielenkiintoista sisältöä ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi.

Yhteenveto: Mikä on pelitapahtumien merkitys tänä päivänä?

Pelialalla järjestetään vuosittain lukuisia yleisötapahtumia. Osa tapahtumista suunnataan pelialan ammattilaisille, osa taas tavallisille peliharrastajille.

Ennen internetin yleistymistä pelitapahtumat tarjosivat harvinaisen mahdollisuuden pelaajien väliseen vuorovaikutukseen. Peliyhtiöt puolestaan saivat tilaisuuden esitellä ja markkinoida pelejään. Nykyään tiedonvälitys hoituu netin kautta, eikä peliyhtiöillä ole yhtä suurta tarvetta osallistua tapahtumiin.

Tämä johti vuonna 2023 legendaaristen E3-messujen lopettamiseen. Monet miettivät varmasti sitä, uhkaako lopettaminen pian muitakin pelialan suurtapahtumia. Huoleen ei kuitenkaan ole syytä, sillä esimerkiksi Gamescom ja Assembly vetävät vuodesta toiseen messukeskukset täyteen.

On mahdollista, että pelitapahtumien luonne tulee muuttumaan. Ennen tapahtumien keskipisteenä olivat pelijulkaisut, mutta tulevaisuudessa valokeilaan nousevat todennäköisesti pelistriimauksen ja tekoälyn kaltaiset uudet ilmiöt.