Take-Two sulkee Kerbal Space Program 2 -pelistudion – pelin kehitys kuitenkin jatkuu Kommentit pois päältä artikkelissa Take-Two sulkee Kerbal Space Program 2 -pelistudion – pelin kehitys kuitenkin jatkuu

Kerbal Space Program 2

on vahvistanut, että sen suunnitelmissa on vähentää työvoimaansa 5 prosentilla. Julkaisija irtisanoo 70 työntekijää Seattlessa. Näillä näkymin studio sekä OlliOlli World ja studio suljetaan. Take-Two on kuitenkin lupaillut että Kerbal Space Program 2:n kehitys jatkuu Private Division -tytäryhtiön kautta.

Irtisanomiset ovat osa Take-Two:n jatkuvaa kustannustenhallintaa ja julkaisija pyrkii parhaillaan vähentämään henkilöstömääräänsä 5 prosentilla parantaakseen katemarginaaliaan. Yhtiö ilmoitti irtisanomisista vain muutamaa viikkoa sen jälkeen, kun se oli käyttänyt 460 miljoonaa dollaria Gearboxin hankintaan Embracer Groupilta.

Take-Two ei ole kommentoinut, vaikuttavatko irtisanomiset muihin sen kehityshankkeisiin. Yhtiö on viime vuosina keskittynyt aggressiviseen yritysostoihin, hankkimalla muun muassa Codemastersin ja Zyngan. Jotkut analyytikot ovat ilmaisseet huolensa siitä, että yhtiö on ottanut liian paljon velkaa rahoittaakseen nämä hankinnat. Irtisanomiset voidaan nähdä yrityksenä parantaa taloudellista asemaansa.

Toimittajan valinnat: Peli-innostukseni juuret Kommentit pois päältä artikkelissa Toimittajan valinnat: Peli-innostukseni juuret

Hei kaikki lukijat! Täällä kirjoittaa tällä kertaa Mallu, 28-vuotias Errorin toimittajaharjoittelija, joka on pelannut ihan lapsuuden alkujuurista lähtien. Pelien kiehtova maailma on ollut aina lähellä sydäntäni ja tahtoisin jakaa teille pienen pintaraapaisun mistä kaikki alkoi.

Olen ollut kiinnostunut pelaamisesta niin pitkään kuin muistan. Ensimmäiset muistoni liittyvät 1 -konsoliin ja -peleihin. Aloittaessani pelimatkani vietin usein aikaa ilmaispelien parissa, mutta kun julkaistiin, oli meidän saatava se kotiin. Pelaamisen maailmaan minut johdatti vanhempi serkkuni, jonka kautta tutustuin moniin PlayStation-klassikoihin, joista tulikin lapsuuteni merkittäviä pelielämyksiä. Tässä haluan jakaa kanssanne muutamia minulle tärkeitä pelejä, jotka tekivät minusta pelaajan.

Micro Maniacs (PS1, Gameboy Color)

on Codemastersin kehittämä värikäs ja vauhdikas ajopeli, jossa pienet hahmot kilpailevat juosten ja toisiaan vastaan taistelemalla. Pelissä on 41 erilaista ympäristöä ja kahdeksan hahmoa, joilla kaikilla on omat erityistaitonsa. Tämä oli ehdoton suosikkini serkkuvierailuilla, sillä sen luovat kentät ja hauskat ääniefektit vetivät aina mukaansa.

Spyro: Year of the Dragon (PS1)

oli aikoinaan aivan omaa luokkaansa. Insomniac Gamesin kehittämä seikkailu vei minut lohikäärmeiden maailmaan, ja siinä yhdistyi unelmoijan mielikuvitus sekä kiinnostavat hahmot. Spyron maailma oli visuaalisesti upea ja täynnä seikkailuja, jotka saivat aina palaamaan pelin pariin.

Nintendogs (Nintendo DS)

Eläinrakkaana ihmisenä oli lapsuudessa minulle aivan erityinen peli. Tässä simulaatiossa sai hoitaa omaa virtuaalikoiraa DS:n kosketusnäytön ja mikrofonin avulla. Vaikka pelissä ei ollut suuria haasteita tai tavoitteita, oli se silti ihana kokemus – täysi kymppi yksinkertaisuudessaan!

Sly 2: Konnakopla (PS2)

on edelleen yksi ikonisimmista peleistä, joita pelasin lapsena, eikä sen viehätys ole kadonnut aikuisenakaan. Sucker Punch Productionsin kehittämässä pelissä seurattiin Slyn ja hänen rikoskumppaniensa seikkailuja ympäri maailmaa. Seikkailun täyteiset kentät, hahmojen väliset kemiat ja varastelun jännitys tekivät tästä pelistä unohtumattoman.

Pokémon Emerald (Game Boy Advance)

Alun perin veljelleni kuulunut Pokémon Emerald oli myös minulle merkittävä peli, jonka parissa vietin lukemattomia tunteja. Tavoitteeni oli saada kaikki pelin Pokémonit, vaikka tajusinkin pian tarvitsevani myös toisen peliversion saadakseni kaiken. Vaikka tämä takaisku olikin harmillinen, nautin silti jokaisesta hetkestä – ja pelaan Pokémonia vielä tänäkin päivänä.

Dog's Life (PS2)

Dog's Life on yksi niistä vähemmän tunnetuista peleistä, mutta minulle se oli täynnä hauskuutta. Tässä Frontier Developmentsin luomassa pelissä sain elää koiran elämää ja tehdä kaikkea hauskaa, mitä koirat tekevät – haukkua, kaivaa kuoppia ja jopa pissiä ”kilpaillen” muiden koirien kanssa. Peli oli täynnä huumoria, ja se jäi elävästi mieleen lapsuuteni leikkisänä kohokohtana.

Ōkami (PS2)

, jonka kauniiseen maailmaan minut tutustutti ystäväni, oli visuaalisesti ja tarinallisesti ainutlaatuinen. Clover Studion ja Capcomin kehittämä peli yhdisti taidetta ja seikkailua, ja sen japanilaistyylinen grafiikka sai minut uppoutumaan tarinaan täysin. Vaikka en lapsena vielä ymmärtänyt peliä syvällisesti, sen tunnelma teki suuren vaikutuksen.

Näiden pelien kautta löysin paikkani pelien maailmasta ja olen kiitollinen, että sain kokea nämä seikkailut osana kasvutarinaani. Nämä pelit eivät olleet vain viihdettä – ne olivat matkoja eri maailmoihin ja antoivat unohtumattomia hetkiä, jotka vieläkin inspiroivat minua pelaajana.

Artikkeli: Mallu Millie

Tomb Raider -uusinto etenee suunnitelmien mukaan haasteista huolimatta Kommentit pois päältä artikkelissa Tomb Raider -uusinto etenee suunnitelmien mukaan haasteista huolimatta

Shadow of the Tomb Raider

ja ovat parhaillaan kehittämässä uutta -peliä ja sen kehityksen kerrotaan etenevän hyvin. Uutinen tulee sen jälkeen, kun Amazon lupasi täyden tuen projektille vuonna 2022 ja projektin tavoitteena on sarjan ”suurin ja laajin” osa.

Vaikka tarkat yksityiskohdat ovat vielä niukkoja, tiedämme, että peli tulee hyödyntämään Unreal Engine 5 -pelimoottoria ja se tulee sisältämään haastavia pulmia ja monipuolisia vihollisia.

Amazon Gamesin pomo Christoph Hartmann vakuuttaa faneille, että Crystal Dynamics on eristetty emoyhtiönsä Embracer Groupin viimeaikaisista levottomuuksista. Hän myöntää, että uuteen Tomb Raider -peliin kohdistuu suuria odotuksia ja kuvailee projektia ”valtavaksi”, mutta ”hienoja ideoita” sisältäväksi.

Hartmann pysyy niukkasanainena, mutta vahvistaa kehityksen etenevän Crystal Dynamicsilla sujuvasti. Hän korostaa studion kokemusta omistajanvaihdoksista ja korostaa heidän edistymistä pelikehityksessä.

Pelin lisäksi Amazonilla on työn alla Tomb Raider -tv-sarja, joka on erillään Netflixin tulevasta animaatiosarjasta.