Tältä näyttää Cyberpunk 2077 -aiheinen PC-kotelo Kommentit pois päältä artikkelissa Tältä näyttää Cyberpunk 2077 -aiheinen PC-kotelo

NZXT x Cyberpunk 2077

Oheislaitevalmistaja on lanseerannut yhdessä CD Projekt REDin kanssa -aiheisen -kotelon.

CRFT 09 H710i -nimellä kulkeva kotelo noudattelee pelin teemaa ja sen mukana tulee Arasaka Corporation aiheinen kiekko sekä siruamuletti. Itse kotelo on koristeltu pelimaailman Night Cityn teemaisesti graffitein.

Ominaisuuksiltaan kotelossa on karkaistusta lasista valmistettu sivupaneeli. Tuulettimet ovat 120 mm:n NZXT Aer Flow -mallia, sekä etu ja takapaneelissa ovat vaihdettavat pölysuodattimet. Kotelon kattoon voi asentaa 240-360mm kokoisen vesijäädyttimen.

Hintaa CRFT 09 H710i -kotelolle kertyy noin 300 euroa ja sitä on saatavilla vain 1000 kappaletta. Vielä ei ole varmaa saadaanko koteloa Eurooppaan asti.

Kovin kivisen julkaisun melko tarkalleen vuosi sitten saanut peli oli sittemmin saanut useita korjauksia. Pelistä on myös lanseerattu monenlaisia oheistuotteita kuten kello, näytönohjain, televisio, puhelin sekä kustomoitu Xbox Series X -konsoli.

Valven Steam Machine tähtää 4K-pelaamiseen, mutta löytää tasapainon 1440p-resoluutiosta Kommentit pois päältä artikkelissa Valven Steam Machine tähtää 4K-pelaamiseen, mutta löytää tasapainon 1440p-resoluutiosta

on vihdoin julkaissut odotetun -laitteensa, ja yhtiö on avannut tarkemmin sen hintaa, suorituskykyä sekä sitä, kuinka helposti pelaajat pääsevät käsiksi uuteen mini-:n ja konsolin välimuotoon. Hintalapuksi muodostui noin 1 049 euroa, mikä on enemmän kuin alun perin odotettiin, mutta Valven mukaan kyseessä on silti kilpailukykyinen hinta vastaavaan pelitietokoneeseen verrattuna.

Valven insinöörit Pierre-Loup Griffais ja Yazan Aldehayyat kertovat, että laitteen koon, hiljaisuuden ja hinnan tasapainottaminen vaati paljon suunnittelua. Yhtiö pystyi pitämään kulut kurissa tekemällä itse muun muassa emolevyn, virtalähteen ja jäähdytysratkaisut. Pieni laatikko ei siis ole vain kutistettu tietokone, vaan sen sisällä on tehty paljon kompromissien metsästystä.

Suurin kysymys monille pelaajille on kuitenkin saatavuus. Valven mukaan ensimmäisten erien kysyntää on vaikea ennustaa, ja aivan kuten aiempien laitejulkaisujen kohdalla, alkuerät voivat loppua nopeasti. Yhtiö hyödyntää Steam Deckistä tuttua varausjärjestelmää, jotta ostajat eivät joudu jatkuvasti päivittämään verkkosivuaan kuin yrittäisivät napata konserttilippuja viimeisellä sekunnilla.

Suorituskyvyn osalta korostaa 4K-pelaamista, mutta myöntää samalla, että 1440p voi olla monille peleille se paras tasapaino kuvanlaadun ja suorituskyvyn välillä. Tulevat päivitykset, ajurit ja AMD:n FSR-teknologia voivat myös parantaa laitteen suorituskykyä ajan myötä.

Valve ei vielä lupaa tehokkaampaa -mallia, mutta yhtiö vihjaa, että tulevaisuudessa vaihtoehtoja voidaan arvioida markkinoiden ja teknologian kehittymisen mukaan. Samalla :n tavoitteena on tehdä PC-pelaamisesta helpompaa: käynnistä laite, lataa peli ja pelaa, kaikki tämä ilman perinteistä -PC:n ajuri- ja asetussäätörumbaa. Eli pieni laatikko olohuoneessa yrittää tehdä PC-pelaamisesta vähän vähemmän “insinööriprojektin” ja enemmän sohvalta alkavan peli-illan.

Peruttu The Last of Us -moninpeli herää eloon PC-version jättimäisenä moninpelimodina Kommentit pois päältä artikkelissa Peruttu The Last of Us -moninpeli herää eloon PC-version jättimäisenä moninpelimodina

:n moninpelihistoria ei ehkä koskaan saanut virallista jatkoa, mutta nyt sarjan fanit saavat siihen uudenlaisen “lohdutuspalan”. Pelin alun perin peruttu moninpeliprojekti elää nimittäin uudelleen :lle kehitteillä olevan PvP-modin muodossa.

Modia kehittää modderi Speclizer, joka on julkaissut jo varhaista pelikuvaa projektista. Suunnitelmana on tuoda pelaajien väliset ottelut, joissa ikoniset hahmot kuten Ellie ja Abby voivat kohdata toisensa taistelukentällä. Julkaisua tavoitellaan tälle syksylle, joten aivan vielä ei tarvitse lähteä kilpailemaan selviytymisestä, mutta suunta on selvä.

Ensimmäiset videot paljastavat, että mukana on yllättävän paljon rakenteita, kuten matchmaking-järjestelmä, karttoja ja varustelun valintaa ennen ottelua. Vaikka kokonaisuus on vielä keskeneräinen, se näyttää jo nyt kunnianhimoiselta yritykseltä herättää henkiin idea, joka jäi virallisesti toteutumatta.

Taustalla on Sonyn ja Naughty Dogn vuonna 2023 peruttu -projekti. Studio päätti keskittyä jatkossa yksinpelikokemuksiin, vaikka moninpelille oli suunniteltu pitkä elinkaari ja laaja sisältötuki. Kehittäjien mukaan kunnianhimo kasvoi lopulta liian suureksi yhdelle projektille.

Vaikka virallinen moninpeli jäi historiaan, faniprojekti osoittaa, että kiinnostus sarjan PvP-puoleen ei ole kadonnut mihinkään. Nyt jää nähtäväksi, kuinka pitkälle modderin visio etenee ja pystyykö se täyttämään sen aukon, jonka peruttu moninpeli jätti pelaajien mieliin.