Tältä näyttää Doom Eternal -pelin aseeseen kasattu peli-PC Kommentit pois päältä artikkelissa Tältä näyttää Doom Eternal -pelin aseeseen kasattu peli-PC

Doom Eternal BFG 10000 -kotelo

Nvidian GeForce Garage -videosarjan uusimmalla osalla perehdytään PC-koteloon, joka on tehty -pelin massiivisen planeettapuolustusase BFG 10000 näköiseksi.

Tykin muotoon muovailtu PC-kotelo kääntyy, nousee ja laskee kuten pelin vastaava laite. Luonnollisesti kotelosta löytyy myös aiheeseen kuuluvaa valaistusta.

Pellin alla laitteesta löytyy RTX 3080 FE -näytönohjain, Intel i7 10700K -prosessori, ASRock Z490i Phantom Gaming -emolevy, 32 GB Zadak Twist DDR -muistit sekä Cooler Master GX Gold 1050 -virtalähde. Jäähdytyksestä vastaa Cooler Masterin ML240 Illusion.

Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat 'No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun 'vain koirat kuulevat eron'. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa Warhammer 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Doom Eternalin budjetista.

Turtle Beach julkisti uudet Kone II -pelihiiret Kommentit pois päältä artikkelissa Turtle Beach julkisti uudet Kone II -pelihiiret

Turtle Beach Kone II Air

Pelilisävarusteisiin keskittyvä on lanseerannut kaksi uutta pelihiirtä, langattoman Kone II Airin ja johdollisen Kone II:n. Molemmat hiirenmallit on suunniteltu keskikokoisille ja suurille käsille: Ne sopivat niin kynsi-, kämmen- kuin sormenpääotteellekin.

Uutuusmalleissa on hyödynnetty yli vuosikymmenen kehitystyötä ergonomian saralla. Lisäksi hiiriin on lisätty lisäpitoteippiä ja liukuvia PTFE-anturoita. Langaton Kone II Air tarjoaa jopa 350 tunnin akunkestoa Bluetooth-yhteydellä ja 130 tuntia 2,4 GHz:n langattomalla yhteydellä.

Molemmat hiiret sisältävät Easy-Shift[+] -teknologian, joka moninkertaistaa painikkeiden määrän. Lisäksi niissä on monitoiminen 4D-vierityspyörä ja Turtle Beachin TITAN Optical Switch -kytkimet. Owl-Eye 26K -optisella sensorilla varustetut hiiret tarjoavat tarkkaa seurantaa jopa 26 000 DPI:n nopeudella.

Pelaajat voivat mukauttaa hiiriä viiden sisäisten profiilien ja RGB-valaistuksen avulla. Hiiret ovat yhteensopivia Reflex -teknologian kanssa, mikä lupaa parannetun reagointikyvyn ja tarkkuuden.

Turtle Beach Kone II Air ja Kone II -hiiret ovat parhaillaan ennakkotilattavissa 129,99 euron ja 69,99 euron hintaan valmistajan kotisivuilta.