Tältä näyttää Skull and Bones -merirosvopelin ensimmäinen vuosi – uusi beta-testaus luvassa Kommentit pois päältä artikkelissa Tältä näyttää Skull and Bones -merirosvopelin ensimmäinen vuosi – uusi beta-testaus luvassa

Skull & Bones

on paljastanut kovasti odotetun -merirosvopelin ensimmäisen vuoden sisällöt ja kutsuu pelaajat koeponnistamaan seuraavaa beta-vaihetta.

Kauan odotettu massiivinen avoimen pelimaailman merirosvoilu Skull and Bones saapuu purjeet tanassa! Vielä ennen julkaisua on pelistä luvassa avoin beetatestivaihe, jota pelaamalla voivat aiheesta kiinnostuneet tutustua merirosvojen kultakauden seikkailuihin omaa rosvoparoniuraansa aloitellen.

Beetatesti tulee pelattavaksi Epic Games Storen ja Ubisoft Connectin kautta -pelaajille sekä pelikonsolien omien kauppapaikkojen kautta - ja /S -pelikonsoleille. Testi on käynnissä pidennetyn viikonlopun verran 8.-11. helmikuuta 2024. Testiversio tulee esiladattavaksi jo 6. helmikuuta kello 11 alkaen. Varsinainen aloitusaika testille on 8. helmikuuta kello 4.00. Testivaiheen myötä kerätty edistyminen siirtyy automaattisesti pelin lopulliseen versioon, joten samalla beetatesti toimii myös eräänlaisena varaslähtönä pelin tapahtumiin.

PC-pelaajat löytävät testiversion kauppapaikkojen ilmaispelien alta. Konsolipelaajat löytävät pelin hakusanalla Skull & Bones.

Pelin ensimmäisen vuoden tapahtumakalenteri on nimeltään Rise of the Kingpins, joka nimensä mukaisesti kertoo nousevien rosvoparonien alkuvaiheista. Intian valtamerelle sijoittuvat tapahtumat tuovat mukana kiehtovia ryöstöreissuja, hurjia yhteenottoja, valtataisteluita ja massiivisia rahasaaliita. Pelivuosi on jaettu neljään eri vaiheeseen, joista jokainen sisältää oman ainutlaatuisen legendaarisen merirosvojohtajan sekä kausikohtaisia tapahtumia, kerättäviä varusteita, uusia tehtäviä ja erilaisia haasteita. Jokainen kausi kestää 12 viikkoa, joten tapahtumiin ehtii hyvin osallistua myös verkkaisemmalla pelitahdilla.

Jokaisella kaudella on myös oma teemansa ja nimensä sekä oma kausittainen merihirviönsä. Tekemistä ja kerättävää siis riittää, sillä rosvoista parhaat kohoavat maineeseen ja varauksiin saavutustensa myötä. Myös vähäisemmät voitot merkitsevät, sillä jokainen voitto ja onnistunut tehtävä vie merirosvojohtajaa eteenpäin urallaan. Olipa kyse oman laivan varustamisesta tai varallisuuden kartuttamisesta, pienetkin tehtävät ja ryöstöt saavat maineen kiirimään eteenpäin.

Ensimmäinen kausi on Raging Tides. Sen pahamaineisena ja legendaarisena merirosvopäällikkönä nähdään Karibialta Intian valtamerelle seilannut Philippe La Peste, jonka ahneus ja rohkeus kulkevat käsi kädessä kohti seuraavaa valloitusta. Tämän ohella luvassa on pelaajien välisiä laivataisteluita ja meret saarineen täynnä kerättäviä aarteita. Pelaajat voivat toimia joko yksin tai yhdessä, kuten parhaaksi näkevät. Lisäksi pelissä edistyminen siirtyy pelialustalta toiselle, joten edes pelilaitteen vaihtaminen ei hidasta pelissä edistymistä.

Skull and Bones ilmestyy sekä PlayStation 5- ja Xbox Series X/S -pelikonsoleille että PC:lle 16. helmikuuta 2024. PC-versiot tulevat myyntiin Epic Games Store- ja Ubisoft Store -kauppapaikoissa. Pelin ikäraja on PEGI 18.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .