Tältä näyttää vesijäähdytteinen PS5-konsoli: PC-modaaja rakensi mielenkiintoisen ilmestyksenKommentit pois päältä artikkelissa Tältä näyttää vesijäähdytteinen PS5-konsoli: PC-modaaja rakensi mielenkiintoisen ilmestyksen
Vesijäähdytystä käytetään usein tapana tehdä konsolin tai muun laitteen jäähdyttämisestä äänettömämpää kuin esimerkiksi tuulettimien käyttö, jonka lisäksi se myös tekee jäähdytysprosessista tehokkaamman.
Vietnamilainen PC- ja konsolimodaaja, nimimerkki Nhenhophach, on nyt ladannut nettiin kuvia itse tekemästään vesijäähdytteisestä PS5-konsolista. Hän esittelee teostaan tuoreella YouTube-videolla, ja suunnittelee vievänsä modaustaan myös pitemmälle.
Tämän lisäksi Nhenhophachilla on sanojensa mukaan suunnitelmana myös myydä uusia vesijäähdytteisiä PS5-konsoleita, mutta idea vaikuttaa hieman kyseenalaiselta ainakin Sonyn näkökulmasta. Nähtäväksi jää, miten tässä käy.
Julkaistessaan kolmannen vuosineljänneksen (31. joulukuuta 2024 päättyneen) taloudelliset tuloksensa, Rockstarin omistaja listasi GTA 6:n julkaisun syksylle 2025 PlayStation 5:lle ja Xbox Series X/S:lle. Tämä tarkoittaa, että ainakin toistaiseksi GTA 6 on yhä aikataulussa aiemmin ilmoitetussa julkaisuikkunassaan eikä ole viivästynyt.
IGN:lle ennen talousraportin julkaisua antamassaan haastattelussa Take-Two:n toimitusjohtaja Strauss Zelnick totesi, että vaikka ”viivästymisen riski on aina olemassa”, yhtiö ”tuntee olonsa todella hyväksi [syksyn 2025 suhteen].”
”Katsokaa, viivästymisen riski on aina olemassa, ja luulen, että heti kun sanoo sanoja kuten 'ehdottomasti', asiat menevät pieleen”, Zelnick vastasi, kun IGN kysyi, kuinka varma hän oli Rockstarin mahdollisuuksista saavuttaa syksyn 2025 julkaisuikkuna GTA 6:lle. ”Joten tunnemme olomme todella hyväksi sen suhteen.”
Kun Zelnickilta kysyttiin päivitystä GTA 6:n kehityksen tilanteesta, hän pysyi vaitonaisena.
”Katsokaa, uskon että peliä odotetaan innokkaasti sekä sisäisesti että ulkoisesti”, hän sanoi. ”Tiedämme, että Rockstar tavoittelee täydellisyyttä. En koskaan julista menestystä ennen kuin se tapahtuu. Sanon usein, että ylimielisyys on jatkuvan menestyksen vihollinen, joten juoksemme kaikki pelokkaina ja katselemme olkamme yli, ja tiedämme, ettei kilpailu nuku. Koko organisaatiomme on äärimmäisen innoissaan.”
GTA 6:n julkaisupäivä on yksi viihdealan kuumimmista puheenaiheista, ja kilpailevat julkaisijat odottavat henkeään pidätellen Rockstarin ilmoitusta. Aiemmin tällä viikolla EA:n toimitusjohtaja Andrew Wilson kertoi olevansa valmis siirtämään uuden Battlefieldin julkaisua seuraavan tilikauden ulkopuolelle riippuen kilpailijoiden pelien julkaisuajoituksesta – tämä oli hädin tuskin peitelty viittaus GTA 6:n mahtiin.
Ei. Ei ole mitään erityistä peliä, jonka sulkisimme muilta alustoilta. Uskomme, että pelien julkaiseminen mahdollisimman monessa paikassa, jossa niillä on yleisöä ja liiketoiminnallista potentaalia, tukee strategiaamme. Game Pass on keskeinen osa kokemusta Xboxilla, mutta emme usko siihen, että pelejä pitäisi rajata pois muilta alustoilta. Sei ei ole meidän tiemme. – Xbox-pomo Phil Spencer vastasi suoraan kysymykseen Starfieldin ekslusiivisuudesta Xboxilla.
Spencerin kommentit vihjaavat, että Starfield saattaisi tulevaisuudessa saapua PS5:lle. Tämä linjaus on jo nähty muissa Microsoftin peleissä, kuten Sea of Thieves, Hi-Fi Rush ja Pentiment, jotka ovat saatavilla myös PlayStationilla. Lisäksi Microsoft julkaisee tänä vuonna PS5:lle Doom: The Dark Agesin, Ninja Gaiden 4:n sekä Indiana Jones -pelin.
Mitä tämä tarkoittaa Xbox-ekosysteemille?
Phil Spencerin mukaan Xboxin strategia keskittyy kasvattamaan alustaansa ja mahdollistamaan pelikehittäjille laajemman yleisön saavuttamisen. Tämä monialustainen lähestymistapa näkyy myös suunnitelmissa tukea Nintendo Switch 2:ta. Spencer painottaa, että Microsoftin 69 miljardin dollarin investointi Activision Blizzardiin asettaa paineita tuloksille, mikä tekee multiplatform-strategiasta entistä tärkeämmän.
Vaikka Starfieldin PS5-versiota ei ole vielä virallisesti vahvistettu, Spencerin kommentit jättävät oven auki – aivan kuten Xbox on tehnyt aiemminkin muiden suurten peliprojektiensa kohdalla.