Tanssii telkkarin kanssa – arvostelussa Just Dance 2022 Kommentit pois päältä artikkelissa Tanssii telkkarin kanssa – arvostelussa Just Dance 2022

Just Dance 2022 -pelin pelikuvaa

Just Dance 2022 (Switch)

8.9 / 10
Hyvää Hauskaa liikuntaa, pitkän ajan kuluessa hiottu pelattavuus. Huonoa Ei tänäkään vuonna Immortalin Blashyrkhiä biisilistalla

Olen itse myöhäisherännäinen pelisarjaan, koska en ensinnäkään edes kuuntele erityisen tanssittavaa musiikkia. Sekin edes etäisesti elektronista musiikkia muistuttava joka soittolistaltani löytyy on sen laadun minimaalista technoa, jonka tahtiin joko nörtit nyökkäilevät rillit huurussa tai yön sankarit liitävät MDMA-päissään Berliinin yöhön hytkymään aamuun asti. Itse kuulun nyökkäileviin nörtteihin, jotka viettävät yönsä selvin päin nukkumalla. Soittolista ei ole ihan omaan makuuni. Sen sijaan minulla on tenavia, jotka pitävät juuri siitä radiohötöstä mitä suunnilleen kaikissa rytmipeleissä, Just Dance mukaanlukien, on.

Lasten kanssa vietetty aika on instrumentaalista, eli hyödyllistä hupia ja kunhan siihen lisää vielä liikunnan, saadaan aika hyvä kombo. Jopa niin hyvä, että musiikkimaulla ei ole ollut pitkään aikaan mitään väliä, tietenkin siihen asti kunnes ei vaan lähde Good 4 u tai Believer. Tässä kohtaa täytyy muistuttaa myös, että mukana ei ole pelkkiä musiikkikappaleita vaan myös leikkejä, joita usein ohjastavat jonkinlaisissa kostyymeissa olevat tanssijat. Nämä sopivat erityisesti pienemmälle väelle, jotka eivät ole monen alakoululaisen tavoin altistuneet pop-musiikin kaupallisimmalle terälle.

Gyroskopiaa

Peli toimii aivan rikollisen hyvin siihen nähden miten paljon se nojaa liikeohjaukseen, joka on totuttuun tapaan ollut epätarkkaa. Pelisarjaan aikaisemmin tutustuneet tietävät tämän toki jo, mutta aloitin itse skeptikkona. Siksi ohitin aika usein sarjan pelit vain omalla ennakkokäsitykselläni, että eihän tämä nyt millään voi toimia kunnolla. Olen myös itse pelinkehittäjä ja tiedän kokemuksesta miten haastavaa on saada aikaan kunnolla toimiva gyroskooppinen ohjaus.

Biisilistasta. Se on, sanotaanko nyt vähän ulkopuolisen tarkkailijan toimesta, aika hyvä. Pelkkää länsimaista tavaraa plus K-pop ei ole, vaan on otettu jokunen kappale muualtakin. HLBTI-väkeä on myös muistettu Todrick Hall -yhteistyön lisäksi parilla klassikolla, joista toinen on Bronski Beatin seesteisempi Smalltown Boy ja toinen taas yli kolme vuosikymmentä sitten edesmenneen Sylvesterin diskobängeri You Make me Feel (Mighty Real). Yleisesti ottaen biisilistoja kokoavat tuntuvat olevan aika hyvin perillä tämän hetken momentumista, josta kertoo ainakin se, että K-popia on tälläkin listalla melko paljon, joka on maailmanlaajuiseksi levinneenä ilmiönä positiivinen globalisaation sivujuoni.

Yhteenveto

Pelimoodeja on kivasti. Peruspelin ohelle löytyvät ainakin lapsille sopivat leikit, kaksin voi pelata niin vastakkain kuin yhteen pistepottiin tähdäten ja treenaamiseen sopiva hikimoodikin löytyy. ja sarjansa on keskeisimpiä Nintendo Switchille saatavia exergaming -pelejä, joilla saa varmasti kunnon kohoamaan kunhan jaksaa sitoutua

Mitä voin tästä sanoa? Onko tämä hyvä? Ilman muuta. Onko tämä järjellistä liikuntaa? Ehdottomasti. Ei tämä samoista naruista vedä kuin joku muu joulumarkkinoiden kärkilistalla oleva peli, mutta jos haluaa koko perheelle oikeasti hyvän liikunnallisen pelin, niin tämä kannattaa laittaa pakettiin. Lasten energiaa tällä saa myös aika hyvin purettua. Sen saa Nintendon omasta kaupasta ja myös todennäköisesti sieltä mistä sen maidonkin ostaa.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla Kommentit pois päältä artikkelissa Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla

Assassin's Creed Shadows

on paljastanut uusia yksityiskohtia tulevan Assassin's Creed Shadows -pelin liikkumismekaniikasta. Muinaiseen Japaniin sijoittuva toimintaseikkailu esittelee kaksi erilaista päähahmoa: samuraisoturi Yasuke ja shinobi Naoe.

Pelisarjalle tyypillinen parkourmainen liikkuminen on jälleen keskeisessä roolissa. Pelaajat voivat kiivetä seinillä ja katoilla sekä tehdä hurjia loikkia tutkiessaan pelimaailmaa. Korkealta tarkkailu auttaa hahmottamaan ympäristöä ja seuraamaan vihollisia.

Ketterä liikkuminen on tärkeää niin tehtävien suorittamisessa kuin vihollisia paetessa. Erityisesti Naoe-hahmo hyödyntää taitavasti japanilaisen arkkitehtuurin yksityiskohtia liikkuessaan. Parkour on myös olennainen osa hiiviskelyä ja linnakkeisiin soluttautumista.

Pelin suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota hahmojen animointiin ja liikkeiden sulavuuteen. Uutena elementtinä on tarttumiskoukku, joka monipuolistaa liikkumismahdollisuuksia. Pelaajat voivat hyödyntää ympäristöä aiempaa luovemmin, mutta kaikkia pintoja ei edelleenkään voi kiivetä.

Assassin's Creed Shadows julkaistaan 14. helmikuuta 2024 :lle, /S:lle, :lle ja :lle. Lisäksi peli tulee saataville Ubisoft+ -pelipalveluun 12. marraskuuta 2024 alkaen. Pelin ennakkoon tilaaville luvassa bonustehtävä. Pelin ikäraja on PEGI 18.