Täydellisyyttä hipoen – arvostelussa Astro C40 TR -ohjain Kommentit pois päältä artikkelissa Täydellisyyttä hipoen – arvostelussa Astro C40 TR -ohjain

Astro C40 TR

Astro C40 TR (PS4/PC)

8.5 / 10
Hyvää Jämäkkä rakenne ja miellyttävät pintamateriaalit, akun kesto, muokattavuus. Huonoa Korkea hinta, ei Bluetooth -yhteyttä ja puuttuvia ominaisuuksia PS4:llä. Yhteenveto Erityisesti ammattipelaajille suunnattu, mutta mikäli arvostaa laadukasta laitetta pitkiin pelisessioihin niin Astro C40 TR on varteenotettava vaihtoehto.

Korkealuokkaisten ja ammattilaisille suunnattujen peliohjaimien eli padien joukossa ei ole kovin montaa kilpailijaa, mutta yksi erottuu ominaisuuksiltaan muista. Astron C40 TR on ja -yhteensopiva ohjain, jossa on modulaarinen rakenne.

Modulaarisuus tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että ohjaustattien paikka ja itse tatit ovat vaihdettavissa. Ohjainta voi käyttää, joko symmetrisenä kuten alkuperäisessä DualShock 4-ohjaimessa tai epäsymmetrisenä, joka noudattelee -ohjaimista tuttua asettelua. Sama ominaisuus löytyy myös Razerin Raiju Ultimate -ohjaimesta.

Astro C40 TR

Ohjaimesta löytyvät myös vakiona takana olevat näppäimet, jotka DualShock 4 -ohjain sai jälkeenpäin erillisen lisälaitteen muodossa aiemmin tänä vuonna. Myös liipasimille löytyy erilliset lukitsimet ohjaimen alta, jotka mahdollistavat nopeammat painallukset.

Yhteys laitteisiin tapahtuu, joko langattomasti 2.4Ghz:n erillisen USB-lähettimen avulla ja 5ms latenssilla tai langallisesti Micro-USB -liittimen avulla. Ohjaimessa on integroitu ladattava litiumioni-akku ja akunkestoksi luvataan yli 12 tuntia. Ohjaimesta löytyy myös 3,5 mm kuulokeliitäntä.

Ohjaimen mukana toimitetaan myös kovakantinen kuljetuslaukku, joka sisältää vaihdettavia kuoria analogitateille, ruuvimeisselin tattien irroittamista varten, 2 metrin latauskaapelin sekä USB-lähettimen. Ohjaimen 12 -näppäintä on täysin muokattavissa ohjaimen oman ohjelman avulla.

Painoa ohjaimelle kertyy 310 grammaa ja se on esimerkiksi kevyempi kuin Razerin Raiju Ultimate (370g), mutta painavempi kuin Revolution Unlimited Pro (274g), johon voi kuitenkin asentaa lisäpainoja.

Astro C40 TR x DualShock 4

Pintamateriali on miellyttävä mattapintainen ja rakenteeltaan ohjain tuntuu erittäin tukevalta ja laadukkaalta, mitä tämän hintaiselta ohjaimelta voisikin olettaa. Laite on kookkaampi kuin DualShock 4 ja tuntuu istuvan paremmin ainakin allekirjoittaneen lapasiin. Myös liipasimet ovat hieman kookkaammat, niiden kuitenkin toivoisi olevan myös hieman pidemmät.

PC:llä ohjain pääsee loistamaan muokattavuudensa ansiosta ja mukana tulevan säätöohjelman vuoksi. Playstation 4 -konsolilla puolestaan ohjaimesta puuttuu vakio-ominaisuuksia kuten konsolin käynnistäminen suoraan ohjaimesta ja usein lisänäppäimiä tulee painettua vahingossa.

Ohjaimien vertailutaulukko:

Paino Mitat (L x P x K) Akun kesto (tuntia) Langaton yhteys Hinta
C40 TR 310g 168 x 108 x 53 mm 12 2,4 Ghz n. 200 €
Raiju Ultimate 370g 155 x 106 x 66 mm 11 Bluetooth n. 240 €
Nacon Revolution Unlimited Pro 274g 153 x 101 x 47 mm 7 Bluetooth n. 169 €
Dualshock 4 210 g 162 × 98 x 52 mm 4 – 8 Bluetooth n. 60 €

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Series X/S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .