Testi: HP OMEN Transcend 14 -peliläppäri on tyylikäs, mutta kallis kumppani pienillä suorituskykypuutteilla Kommentit pois päältä artikkelissa Testi: HP OMEN Transcend 14 -peliläppäri on tyylikäs, mutta kallis kumppani pienillä suorituskykypuutteilla

HP:n uusin OMEN-sarjan tulokas, Transcend 14 -peliläppäri, herättää huomiota kompaktilla koollaan ja tyylikkäällä ulkoasullaan. Noin 2 800 euron hintalapulla varustettu kone lupaa tehokasta pelaamista ja premium-kokemusta – mutta lunastetaanko nämä lupaukset?

Tekniset tiedot ja suorituskyky

OMEN Transcend 14 on varustettu huippuluokan komponenteilla: Intel Core Ultra 9 185H -prosessori (5,1 GHz), NVIDIA GeForce RTX 4070 -näytönohjain 8 Gt:n muistilla, ja 32 Gt LPDDR5x-RAM-muistia. Tallennustilaa tarjoaa 2 Tt:n PCIe Gen4 NVMe SSD.

Suorituskykytestit kuitenkin paljastavat ristiriitaisia tuloksia. Esimerkiksi Horizon Zero Dawn -pelissä kone ei vakuuttanut täysin: korkeimmilla grafiikka-asetuksilla peli kaatui, ja keskitason asetuksillakin suorituskyky jäi odotettua vaatimattomammaksi. Tämä on huolestuttavaa, kun kyseessä on nimenomaan pelaamiseen suunniteltu premium-luokan läppäri.

Näyttö ja visuaalinen kokemus

14-tuumainen 3K OLED-näyttö (2880 × 1800) tarjoaa erinomaisen kuvanlaadun 120 Hz:n virkistystaajuudella ja 0,2 ms:n vasteajalla. Väritoisto on erinomainen 100 % DCI-P3-väriavaruudella, ja näyttö soveltuu erinomaisesti niin pelaamiseen kuin multimediakäyttöön.

Kiiltävä näyttöpinta aiheuttaa kuitenkin häiritseviä heijastuksia erityisesti pimeissä ja tummissa kohtauksissa.

Käytettävyys ja design

Alumiinirunkoinen läppäri on ulkoisesti tyylikäs, ja RGB-valaistu näppäimistö tuo pelimäistä tunnelmaa. Porttisuunnittelu herättää kysymyksiä: USB-liitännät on sijoitettu vain oikealle puolelle, mikä voi hankaloittaa hiiren käyttöä oikeakätisillä pelaajilla.

HP:n omat sovellukset, kuten peliboosteri (hieman turhia) ja RGB-valojen hallinta, tuntuvat osin monimutkaisilta hallita. Näppäimistön RGB-valojen säätömahdollisuudet ovat rajalliset, sillä valaistus säätö mahdollisuus on vain kolmessa eri lohkossa, sekä liikkumiseen käytettävän wasd näppäimissä.

Akunkesto ja käytännöllisyys

71 Wh:n akku ei tarjoa vakuuttavaa kestoa: pelikäytössä akku tyhjeni alle 3 tunnissa. Kiinteästi emolevyyn juotettu RAM-muisti rajoittaa päivitysmahdollisuuksia, ja numeronäppäimistön puuttuminen voi häiritä joitakin käyttäjiä.

Yhteenveto

HP OMEN Transcend 14 on monella tapaa vaikuttava laite, mutta 2 800 euron hintaluokassa odotukset ovat korkealla. Vaikka kone tarjoaa tyylikkään ulkoasun, laadukkaan OLED-näytön ja tehokkaat komponentit, suorituskyky ja käytettävyys eivät täysin vastaa premium-hintaluokan odotuksia.

7 / 10
Hyvää +Tyylikäs alumiinirunko +Laadukas OLED-näyttö +RGB-valaistu näppäimistö +Tehokas jäähdytys Huonoa -Korkea hinta suhteessa suorituskykyyn -Heikko akunkesto -Rajalliset päivitysmahdollisuudet (kiinteä RAM) -Keskinkertainen pelisuorituskyky -Monimutkaiset HP:n lisäsovellukset Yhteenveto HP OMEN Transcend 14 on monella tapaa vaikuttava laite, mutta 2 800 euron hintaluokassa odotukset ovat korkealla. Vaikka kone tarjoaa tyylikkään ulkoasun, laadukkaan OLED-näytön ja tehokkaat komponentit, suorituskyky ja käytettävyys eivät täysin vastaa premium-hintaluokan odotuksia.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Apple keskeyttää tekoälyn tuottamat uutistiivistelmät ”keksittyjen otsikoiden” vuoksi Kommentit pois päältä artikkelissa Apple keskeyttää tekoälyn tuottamat uutistiivistelmät ”keksittyjen otsikoiden” vuoksi

on päättänyt väliaikaisesti poistaa käytöstä uuden tekoälyominaisuutensa, joka tuottaa tiivistelmiä uutisten push-ilmoituksista. Päätös tehtiin sen jälkeen, kun ominaisuus tuotti toistuvasti virheellisiä ja harhaanjohtavia otsikoita, mikä herätti vastustusta uutisorganisaatioiden ja lehdistönvapautta puolustavien ryhmien keskuudessa.

Torstaina Apple julkaisi kehittäjille beta-ohjelmistopäivityksen, joka poistaa tekoälyominaisuuden käytöstä uutis- ja viihdeotsikoiden osalta. Yhtiö aikoo myöhemmin julkaista päivityksen kaikille käyttäjille ja työstää samalla parannuksia tekoälyominaisuuteen. Apple suunnittelee ottavansa ominaisuuden uudelleen käyttöön tulevassa päivityksessä.

BBC valitti Applelle teknologiasta joulukuussa, kun se loi valheellisen otsikon väittäen United Healthcaren toimitusjohtajan murhasta syytetyn Luigi Mangionen ampuneen itsensä. Toisessa tapauksessa yhdisti kolme New York Timesin artikkelia yhdeksi push-ilmoitukseksi, joka virheellisesti väitti Israelin pääministeri Benjamin Netanyahun tulleen pidätetyksi.

Vielä keskiviikkona tekoälyominaisuus tiivisti Washington Postin ilmoituksen täysin väärin väittäen virheellisesti ”Pete Hegsethin tulleen erotetuksi, Trumpin tullien vaikuttaneen inflaatioon, ja Pam Bondin sekä Marco Rubion tulleen vahvistetuiksi”. Mikään näistä väitteistä ei pitänyt paikkaansa.

Lehdistönvapautta puolustavat ryhmät, kuten Toimittajat ilman rajoja ja kansallinen toimittajaliitto NUJ, ovat korostaneet tiivistelmien vaaroja kuluttajille, jotka etsivät luotettavaa tietoa. Ne ovat vaatineet tekoälytiivistelmien poistamista.

Applen tekoälyongelmat eivät ole ainutlaatuisia. Suositut tekoälymallit kuten ChatGPT tuottavat usein niin sanottuja ”hallusinaatioita” eli itsevarmasti esitettyjä, mutta keksittyjä vastauksia. Heinäkuussa 2024 julkaistu Cornellin, Washingtonin yliopiston ja Waterloon yliopiston tutkimus osoitti, että huippuluokan tekoälymalleihin ei voi vieläkään täysin luottaa niiden taipumuksen takia keksiä tietoa.

Osana tulevaa päivitystä Apple aikoo korostaa selvemmin, että tiivistelmät ovat tekoälyn tuottamia, viestien samalla että ne saattavat joskus tuottaa epätarkkoja tuloksia.