The Elder Scrolls VI:ta ei kannata odottaa vielä hetkeen Kommentit pois päältä artikkelissa The Elder Scrolls VI:ta ei kannata odottaa vielä hetkeen

The Elder Scrolls VI

Bethesda ilmoitti :sta viisi vuotta sitten E3-messuilla vuonna 2018. Odottavan aika on ollut pitkä, mutta uusimman tiedon mukaan, se tulee olemaan sitä vielä jatkossakin. Odotettu roolipeliseikkailu on edelleenkin ”viiden vuoden päässä”, kertoi Phil Spencer. Microsoftin pelidivisioonan johtaja paljasti pelin mahdollisen julkaisuaikataulun toisena päivänä, kun Federal Trade Commission (FTC) pyrkii estämään yhtiön suunnitellun Activision Blizzardin hankinnan.

”Luulen, että olemme olleet hieman epäselviä siitä, millä alustoilla se julkaistaan, ottaen huomioon kuinka kaukana peli on. On vaikeaa tällä hetkellä tarkasti määrittää, millä alustoilla peli julkaistaan,” Spencer vastasi FTC:n asianajajan kysymykseen.

”Kuten sanoin Elder Scrolls VI:n kanssa, se on niin kaukana tulevaisuudessa, että on vaikea ymmärtää, millaisia alustoja silloin edes on. Kyseessä on sama tiimi, joka viimeistelee Starfieldin, joka julkaistaan tämän syyskuun aikana. Joten puhumme todennäköisesti viidestä tai useammasta vuodesta eteenpäin.”

Warner Bros. harkitsee pelioikeuksien myyntiä Kommentit pois päältä artikkelissa Warner Bros. harkitsee pelioikeuksien myyntiä

artikkelikuva

Discoveryn pelijulkaisuosasto on jälleen kerran vaikeuksissa, ja yhtiö harkitsee suurten brändiensa lisensointia.

Toisen vuosineljänneksen tulosraportissa toimitusjohtaja David Zaslav kertoi, että ulkopuoliset studiot voisivat hyödyntää brändejä kuten ja .

”Meillä on 11 studiota ja paljon IP-oikeuksia. […] Meidän on kasvettava.”

Aiemmin WB lisensoi pelejään kolmansille osapuolille, mutta monet näistä, kuten Rocksteady ja TT Games, myöhemmin ostettiin WB:n omiksi studioiksi.

WB:n pelipäällikkö Jamie Perette uskoo, että lisensointi tasapainottaisi pelibisnestä. Ilmaispeli MultiVersus menestyy, mutta hän myöntää, että täysihintaiset pelit, joiden kehittäminen vie kolme tai neljä vuotta ja miljoonia dollareita, ovat epävarmoja.

Toisin sanoen WB kärsii edelleen Suicide Squad: Kill the Justice Leaguen epäonnistumisesta. Rocksteadyn ongelmainen live-service-peli on ollut toistuvasti WB Gamesin epäonnistuminen, erityisesti verrattuna Hogwarts Legacyyn.

Kun vuoden 2023 peli oli miljardin dollarin hitti, Suicide Squad johti 41 prosentin laskuun peituloissa.

Viikon alussa kerrottiin, että WB harkitsee peliosaston myymistä kokonaan. WB:n omistaman NetherRealmin hiljattainen mobiilitiimin ja Mortal Kombat: Onslaught -pelin lopettaminen on lisännyt huolta.

Square Enix esitteli uusinta strategiaansa – suuntana monialustaisuus ja laadukkaammat pelit Kommentit pois päältä artikkelissa Square Enix esitteli uusinta strategiaansa – suuntana monialustaisuus ja laadukkaammat pelit

Square Enix

Peliyhtiö on julkistanut merkittäviä muutoksia toimintaansa, sillä yhtiön tulokset ovat laskeneet.

Maaliskuussa päättyneellä tilikaudella SE:n digitaalisen viihteen segmentti, joka kattaa videopelien myynnin, kasvoi 2,6 % mutta tulos laski 15,8 %. Tämä tapahtui huolimatta Final Fantasy 16:n, Final Fantasy Pixel Remasterin, Foamstarsin ja Final Fantasy 7 Rebirthin julkaisusta. Erityisesti HD-peleissä, joihin SE luokittelee kaikki edellä mainitut pelit, yhtiö teki merkittävän operatiivisen tappion. Näiden ilmoitettiin olevan 8,1 miljardia jeniä (noin 51,9 miljoonaa dollaria).

Final Fantasy VII Rebirth

Final Fantasy 16 ja Final Fantasy 7 Rebirth julkaistiin molemmat PlayStation 5 -eksklusiiveina, eikä Square Enix ole vielä julkistanut jälkimmäisen myyntilukuja. Rahoitusraportissaan SE toteaa vain kärsineensä ”epätäydellisestä matkasta parempaan kannattavuuteen HD-pelien kehityksessä” ja julkaisseensa ”monta peliä, mutta joidenkin tulos ei vastannut odotuksia, erityisesti ulkopuolisille tuotantoyhtiöille teetetyistä peleistä ja joistakin AAA-peleistä.” On todennäköistä, että Final Fantasy 7 Rebirth kuuluu ainakin osittain tähän joukkoon.

Heikentyneet tulokset vaativat toimia

Vastauksena heikentyneisiin tuloksiin SE julkisti ”Square Enix Reboots, and Awakens” -ohjelman. Tämä on kolmivuotinen suunnitelma yhtiön pitkän aikavälin kasvun takaamiseksi. Suunnitelma sisältää muutoksia kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla, mutta keskeisin muutos on siirtyminen monialustastrategiaan. Square Enix kertoo ”panostavansa voimakkaasti monialustastrategiaan, joka kattaa Nintendo-alustat, PlayStationin, Xboxin ja PC:n.” Huomionarvoista on termi ”Nintendo-alustat”, sillä Nintendo aikoo julkistaa Switchin seuraajan ennen huhtikuuta 2025.

Osana tätä monialustapanostusta SE aikoo ”rakentaa ympäristön, jossa useammat asiakkaat voivat nauttia peleistämme, mukaan lukien suuret pelisarjat, AAA-pelit ja vanhemmatkin pelit.” Tämä viittaa siihen, että pääasialliset Final Fantasy -pelit eivät jatkossa ole enää yksinoikeasti PlayStation-konsoleille. Square Enix ei ole vielä kertonut yksityiskohtia Final Fantasy 16:n tulevan PC-version lisäksi.

Final Fantasy XVI

Laatu ennen kaikkea

SE aikoo myös panostaa määrän sijaan laatuun ja pyrkii takaamaan ”varman pelikokemuksen.” Square Enixia on syytetty liian monen Final Fantasy -pelin julkaisemisesta liian lyhyessä ajassa, joten ehkä tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa tärkeiden Final Fantasy -pelien julkaisujen välillä on pidemmät välit.

Kaiken kaikkiaan SE on vaikeassa tilanteessa, sillä yhtiö on jo kärsinyt 22,1 miljardin jenin (noin 140,9 miljoonan dollarin) tappiot ”sisällön hylkäämisestä” ennen tämänpäiväistä talousraporttia. Square Enix ei kertonut peruutetuista tai muutetuista kehityshankkeista.

Tulevaisuudessa Final Fantasy 14 -verkkoroolipeli saa kesäkuun lopulla Dawntrail-laajennuksen. Square Enix kehittää myös Kingdom Hearts 4:ää, Final Fantasy Remaken kolmatta peliä, sekä Dragon Quest 12:ta.