The Legend of Zelda: Echoes of Wisdomista paljastettiin lisää mielenkiintoisia yksityiskohtia Kommentit pois päältä artikkelissa The Legend of Zelda: Echoes of Wisdomista paljastettiin lisää mielenkiintoisia yksityiskohtia

on julkaissut tuoreita tietoja tulevasta -pelistä osana Ask the Developer -haastattelusarjaansa. Merkittävin paljastus on, että pelin ohjaajana toimii Tomomi Sano, joka on samalla sarjan historian ensimmäinen naisohjaaja. Sanolla on pitkä ura pelialalla, ja hänen -krediittinsä ulottuvat vuoteen 2011, jolloin hän työskenteli Ocarina of Time 3D -pelissä. Nyt hän johtaa kokonaisvaltaisesti Echoes of Wisdom -projektia.

-studio, joka aiemmin on ollut mukana muun muassa Link's Awakening -uudelleenjulkaisussa, toimi nyt yhteistyössä Nintendon kanssa jo pelin konseptointivaiheesta alkaen. Tällä kertaa Grezzo sai poikkeuksellisen paljon vapauksia ideoida uutta Zelda-seikkailua. Sarjan tuottaja Eiji Aonuma kertoo, että Grezzon rooli oli suurempi kuin koskaan aiemmin, ja studion sisällä kehittyi monia uusia ideoita, joista lopullinen pelikonsepti jalostui.

Alkuperäinen idea perustui ”kopioi ja liitä” -mekaniikkaan, jossa pelaaja voisi luoda omia luolastoja liittämällä esineitä ympäri pelimaailmaa. Vaikka tämä idea kehittyi ajan myötä, pääajatuksena säilyi mahdollisuus vapaaseen ongelmanratkaisuun. Pelaajien odotetaan käyttävän kekseliäisyyttä ja luovuutta selättääkseen pelin haasteet, aivan kuten Breath of the Wild -pelin kuuluisassa Myahm Agana -pyhätössä, jossa pelaajat saattoivat oivaltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ohjaimen liiketunnistusta hyödyntäen.

Sanon johtama projekti keskittyy pelaajan vapauteen ja ”pikku kepposteluun” – termiin, jota kehitystiimi käytti kuvatessaan suunnittelufilosofiaansa. Pelissä annetaan pelaajalle paljon vapauksia muokata ympäristöä, yhdistellä esineitä ja ratkaista pulmia monin eri tavoin. Sanon mukaan he loivat kolme perussääntöä, joita kehitystiimi noudatti: pelaajan tulee voida liittää esineitä mihin tahansa, ratkaista pulmia luovilla tavoilla ja löytää uusia käyttötapoja ”kaiku”-esineille, joista peli saa nimensä.

Aonuma kertoo haastattelussa, että tiimi aluksi asetti rajoituksia pelaajan mahdollisuuksille käyttää kaikuja tietyissä tilanteissa, mutta lopulta he huomasivat, että rajoitusten poistaminen teki pelistä hauskemman ja antoi pelaajille enemmän mahdollisuuksia olla luovia.

lupaa tarjota ennennäkemättömän paljon vapautta ja luovuutta sarjan faneille. Peli kutsuu pelaajat seikkailuun, jossa perinteisten ongelmanratkaisujen sijaan avain menestykseen on rohkeus kokeilla uusia ja kekseliäitä tapoja edetä pelissä.

Nintendo ja Grezzo ovat tehneet kunnianhimoisen projektin, joka venyttää perinteisen Zelda-seikkailun rajoja ja antaa pelaajille vapauden olla ”mishief-makers” – keppostelijoita

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Xbox Series X/S:lle ja Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .

”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen Kommentit pois päältä artikkelissa ”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen

Pelisuunnittelija on avannut sanaisen arkkunsa 2 -konsolin julkistuksen jälkeen, kutsuen tietovuotajia ”kurjiksi roskasakiksi”. Kamiya totesi myös, että heidän ”pitäisi olla kirottuja”.

Tänään Nintendo esitteli vihdoin pitkään odotetun ja huhutun -konsolin. Julkistusta edelsi kuukausia kestänyt vuotojen ja spekulaatioiden aalto.

Kamiya, joka tunnetaan muun muassa , Bayonettan ja Devil May Cryn suunnittelijana, jakoi pettymyksensä sosiaalisessa mediassa, hyökkäämällä niitä vastaan, jotka vuotivat tietoja ennen virallista julkistusta.

”Toivon, että kaikki, jotka vuotivat Switch 2 -tietoja tai auttoivat vuotamaan niitä, kirottaisiin niin, että heidän kengänpohjissaan on aina kakkaa heidän tullessaan kotiin,” hän aloitti humoristisessa sävyssä (konekäännöksen kautta).

Kamiya viittasi myös viime vuoden -tapahtumassa yllätyksenä julkistettuun Okamin jatko-osaan. ”Nyt kun olen saanut nauttia Okamin yllätysjulkistuksesta käyttäjien kanssa, uskon todella, että kaikki nämä kirotut vuotajat pitäisi kirota,” hän lisäsi.

”Vuotajat ovat pahinta saastaa”

Kamiya ei säästellyt sanojaan, kun hän kuvaili vuotajia. ”Paskavuotaja toimii vain oman nautintonsa ja itsekeskeisen tyydytyksensä vuoksi. Hän ei hyödytä ketään, hän aiheuttaa valtavia mahdollisuuksien menetyksiä ja tekee vain asioita, joita ei voi ylpeänä esitellä kenellekään,” hän kirjoitti. ”Hän on pahinta saastaa, ja hänet pitäisi peittää paskalla päästä varpaisiin, heittää pois ilmakehästä… ja jättää ajelehtimaan ikuisesti.”

Kamiya ilmaisi myös huolensa siitä, miten vuotajien toiminta vaikuttaa alan sisällä. Hänen mukaansa vuotajat eivät kunnioita vastuutaan luottamuksellisten tietojen kanssa.

”Heillä on pääsy tietoon, joka on vain harvojen ja valittujen tiedossa. Silti he käyttävät sitä ainoastaan likaisen hyväksynnänhalunsa tyydyttämiseen. He ovat häpeällisiä ihmisiä, eikä heidän toimistaan pitäisi syyttää valmistajia, joiden salaisuudet ovat vuotaneet, vaan näitä kirottuja ihmisiä. Heidät pitää murskata mahdollisimman pian,” hän päätti purkauksensa.

Vuodot jatkuva ongelma pelialalla

Kamiya on tunnettu suorista ja usein provosoivista lausunnoistaan sosiaalisessa mediassa. Vaikka hänen julkaisunsa alkoi kepeällä huumorilla, viesteissä on myös aito turhautumisen sävy.

Vuodot ovat viime vuosina muodostuneet merkittäväksi ongelmaksi pelialalla. Monet suuret julkaisut, kuten Nintendon ja muiden studioiden pelit, ovat vuotaneet ennen aikojaan. Tällä viikolla entiset Nintendo-työntekijät kertoivat yhtiön olleen ”erittäin, erittäin vihainen” Switch 2 -vuotojen aiheuttamasta häiriöstä.

Kamiyan Okamin jatko-osa sen sijaan onnistui pysymään salassa ennen virallista julkistusta. Peliä kehittää hänen uusi studionsa .

Switch 2:lle ei ole vielä vahvistettua julkaisupäivää, mutta konsoli paljastettiin tänään yhdessä uuden Mario Kart -pelin kiusoittelun kanssa.