Titanfall 2 pelaajamäärät ovat huimassa nousussa -Steam -alennus toi pelille uuden ennätyksen Kommentit pois päältä artikkelissa Titanfall 2 pelaajamäärät ovat huimassa nousussa -Steam -alennus toi pelille uuden ennätyksen

Vuonna 2016 julkaistu -peli on nähnyt valtavan piikin pelaajamäärissä, kun Respawn Entertainmentin kehittämä ammuntapeli sai tuntuvan alennuksen Steam -kauppapaikassa. Titanfall 2 oli Steamin kautta 75 prosentin alennuksessa, joka alkoi 15. päivä huhtikuuta. SteamDB:n mukaan pelin aktiiviset pelaajamäärät nousivat alennuksen myötä, jopa 650 prosenttia. Hieman myöhemmin peli rikkoi kaikkien aikojen pelaajaennätyksensä, kun peli saavutti 17 000 pelaajaa. Räiskintäpelin edellinen ennätys oli 13 603 pelaajaa. Titanfall 2 julkaistiin vuonna 2016, mutta peli lisättiin Steamin valikoimaan vasta viime kesänä.

Nousua on vauhdittanut varmasti myös hiljattain julkistettu uusi -kausi, joka tuo peliin Titanfall -peleistä tuttuja hahmoja sekä muita elementtejä. Apex Legends saavutti hiljattain 100 miljoonan pelaajan rajapyykin. on aiemmin maininnut lykänneensä suunnitelmia uudesta Titanfall -pelistä keskittyäkseen Apex Legendsiin. Julkaisunsa aikaan Titanfall 2 -pelin myyntiluvut jäivät harmittavan alhaisiksi, mihin luultavasti vaikutti lähes päällekkäinen julkaisuajankohta Call of Duty ja Battlefield -pelien kanssa. :n rahoitusjohtajan ilmoitti lokakuussa 2019, että Respawn Entertainment ei ole palaamassa Titanfall -sarjan pariin lähitulevaisuudessa. Viime kesänä Respawn ilmoitti avaavansa uuden pelistudion Vancouveriin. Uuden studion on tarkoitus keskittyä Apex Legendsin kehitykseen. Aiemmin uutisoitiin myös yhtiön täysin uudesta kehitteillä olevasta pelistä.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

The Sims 4 on edelleen suosikkipelisarja – 15 miljoonaa uutta pelaajaa todistaa sen Kommentit pois päältä artikkelissa The Sims 4 on edelleen suosikkipelisarja – 15 miljoonaa uutta pelaajaa todistaa sen

Vaikka The Sims 4 julkaistiin jo vuonna 2014, se on osoittautunut uskomattoman pitkäikäiseksi menestykseksi. Peli on edelleen todella suosittu, ja viimeisen vuoden aikana pelaajakunta on kasvanut huimasti – peräti 15 miljoonalla uudella pelaajalla! Tämä merkittävä kasvu on osittain seurausta :n päätöksestä muuttaa peli ilmaispeliksi vuonna 2022.

Ilmaispelimalli on selvästikin toiminut. Aiemmin vain maksullisena saatavilla ollut peli tavoitti uuden, laajan yleisön siirryttyään ilmaiseksi ladattavaksi. Pelaajamäärä yli nelinkertaistui muutoksen myötä, ja toukokuussa 2024 EA ylpeili jo 85 miljoonan pelaajan yhteisöllä. Nyt tiedämme, että viime vuosi toi peliin vielä lisää vauhtia 15 miljoonan uuden pelaajan myötä.