Toimittajan valinnat: Retropelit, joilla aikamatkustan lapsuuteeni Kommentit pois päältä artikkelissa Toimittajan valinnat: Retropelit, joilla aikamatkustan lapsuuteeni

Tässä artikkelissa on kokoelma pelejä omasta lapsuudesta joita tullut pelailtua nykyäänkin enemmän tai vähemmän. Jokainen on jäänyt muistoihin omalla tavallaan ja halusin jakaa niitä mahdollisesti herättämään muidenkin muistoista esiin.

Crash Team Racing (PS1)

tai CTR on vuonna 1999 julkaistu karting-kilpailupeli, jossa on Crash -peleistä tuttuja hahmoja. Lapsuusmuistot tulee mieleen aina tästä ja edelleen tulee tämä pelailtua läpi vaikka vieläkään ei ole 100% menty läpi kertaakaan. Musiikit pelissä on aivan loistavat ja niitä tulee kuunneltua, kun tekee muutakin. Pelin on kehittänyt Naughty Dog ja julkaissut Sony.

Disney's Hercules (PS1, PC, Game Boy)

Disneyn Hercules toimintapeli julkaistu vuonna 1997 pleikkarille, :lle sekä game boylle on pelimuotoon tehty Disneyn Hercules elokuva. Peli on suurimmalta osalta kaksiulotteinen vaikka siellä voi vaihtaa tasoja tietyissä merkityissä kohdissa sekä muutamia juoksutasoja, joissa kamera seuraa Herculesta vain takaapäin. Uudelleen peluu olisi paikallaan tämänkin kohdalla. Ei ole kuin hyviä muistoja vaikkei peliä tullut ikinä läpäistyä.

Tekken 3 (PS1)

on vuonna 1998 julkaistu taistelupelu Playstation 1:lle, jonka on kehittänyt sekä julkaissut Namco. Pelissä on 10 hahmoa valmiiksi avattuna, mutta 13 hahmoa saa avattua lisää, kun peliä pelaa lisää. Vieläkin kuulee pelin äänet, kun tuli arcade modea hakattua niin monta tuntia ja pelikin meni vaikka kuinka monella hahmolle läpi sekä tätäkin ajoittan tulee pelailtua uudelleen. Tekken 3:sta on muutenkin paranneltu graafisesti sekä musiikit ovat modernimmat edellisiin sarjan osiin verrattuna.

Caesar III (PC)

on vuonna 1998 julkaistu kaupunkirakennuspeli, jossa otat roolin maakuntakuvernöörinä rakentaaksesi kukoistavia kaupunkeja Rooman valtakunnassa. Täytyy myös varmistaa, että kaupunkilaisten tarpeet on täytetty, ja käsiteltävä erilaisia katastrofeja, vihaisia jumalia ja vilhamielisiä vihollisia. Pelin on kehittänyt Impressions Games ja sen on julkaissut Sierra On-Line.

Spyro 2 (PS1)

: Gateway to Glimmer on julkaistu vuonna 1999 tasohyppelypeli Playstation 1 ja sen on kehittänyt Insomniac Games. Spyro on jälleen liikkeellä! Tällä kertaa hän ei pelkästään kerää jalokiviä vaan myös metsästää kultakoristeisia vihreitä jalokivikuulia ja talismaaneja. Uusien taitojen, kuten sukeltamisen, ansiosta seikkailut vievät Spyron myös veden alle.

SSX 3 (PS2, Xbox One, GameCube)

on vuonna 2003 julkaistu lumilautailupeli, jonka on kehittänyt EA Kanada ja julkaissut Electronic Arts, EA Sports BIG nimikkeen alla. Pelin tapahtumat sijoittuvat kuvitteelliselle vuorelle, ja yksinpelin tilassa pelaajat kilpailevat SSX-mestaruudesta. Pelaajat valitsevat hahmon ja osallistuvat erilaisiin tapahtumiin eri paikoissa. He ansaitsevat pisteitä ja rahaa tekemällä temppuja, voittamalla kilpailuja, saavuttamalla tavoitteita ja löytämällä keräilyesineitä. Hahmoille saa myös ostettua uusia varusteita rahalla sekä nostaa heidän tasojaan.

Alice Madness Returns (PC, PS3, Xbox 360)

Alice: Madness Returns on vuonna 2011 julkaistu toiminta-seikkailupeli, jonka on kehittänyt Spicy Horse ja julkaissut Electronic Arts. Peli on jatko-osa American McGee's Alice pelille. Alice: Madness Returns seuraa Alice Liddelliä, nuorta naista, joka kärsii perheensä kuoleman aiheuttamasta traumasta tulipalossa. Alice on kotiutettu psykiatrisesta klinikasta ja asuu nyt orpokodin hoidossa traumatisoituneille orpoille Dr. Angus Bumbyn huostassa. Päästäkseen eroon traumasta ja selvittääkseen totuuden menneisyydestään hän putoaa jälleen ihmemaahan, joka on nyt korruptoitunut uuden pahan voiman toimesta.

LittleBigPlanet (PS3)

on vuonna 2008 julkaistu pulmapainotteinen seikkailu- ja tasohyppelypeli, jonka on kehittänyt Media Molecule ja julkaissut Sony Computer Entertainment Europe. Pelaaja pääsee rakentamaan omia hullunkuurisia ratoja, ratkomaan fysiikan pulmia ja ohjaamaan söpöjä säkkikangashahmoja tarinatilassa.

Kula World (PS1, Android)

on vuonna 1998 julkaistu komiuloitteinen pulmapeli, jonka on kehittänyt Game Desing Sweden AB. Kula-pallolla on tehtäväänään navigoida painovoiman kääntyillessä labyrintin seinillä ja löytää avaimet ennen kuin aika loppuu. Fysiikan lait luovat haastavia tasoja, joissa pelaajan on mukauttava pelityyliään jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä.

Grand Theft Auto 2 (PS1, PC, Sega Dreamcast, Game Boy, Game Boy Color)

Grand Theft Auto 2 on vuonna 1999 julkaistu toimintapeli, jonka on kehittänyt DMA Design sekä Tarantula Studios ja Rockstar Gamesin julkaisema. Muistatko sen tunteen, kun ensimmäistä kertaa katseli ylhäältäpäin vilkasta kaupunkia? Tässä pelissä se tunne herää henkiin. Kaupunki on täynnä elämää, ihmiset liikkuvat, autot huristelevat ja rikolliset pyörittävät omia kuvioitaan. Voit varastaa taksin, kerätä harvinaisia autoja tai vain vaellella kaduilla ja ihastella yksityiskohtia. Se on kuin paluu juurille, mutta modernilla twistillä.

The Sims 2 (PS2, PC, Nintendo DS)

on julkaistu vuonna 2004 julkaisut simulaatiopeli, jonka kehittänyt Maxis ja julkaissut Electronic Arts. The Sims 2 on olemassa kahdeksan lisäosaa sekä yhdeksän erilaista kamasettiä. Muistatko sen tunteen, kun ensimmäistä kertaa pääsi luomaan oman perheen Simsissä? The Sims 2 vei tämän kokemuksen aivan uudelle tasolle. Voit rakentaa unelmiesi kodin, luoda ainutlaatuisia hahmoja ja seurata heidän elämäänsä. Olipa sitten valmiiden perheiden tarinoiden eläminen tai oman dynastian luominen, mahdollisuudet ovat rajattomat.

Driver (PS1)

on vuonna 1999 julkaistu tominta-ajopeli, jonka on kehittänyt Reflections Interactive ja julkaissut GT Interactive. Tästä pelistä varmasti parhaiten muistaa tutoriaalin, jossa täytyi suorittaa kokeita autolla parkkihallissa tietyn ajan sisällä, jotta pääsi edes pelaamaan peliä. Peli tapahtuu neljässä kaupungissa: Miami, San Francisco, Los Angeles ja New York. Näistä kaupungeista vain osittain vastataan todellisten kaupunkien asetelmiin. Viides bonuskaupunki, Newcastle, jonne Reflections Interactive sijoittuu, on avattavissa PC-versiossa pelin sisällä ja Playstation-versiossa huijauksella, mutta tehtäviä ei ole saatavilla ja pelattava alue on pieni.

Tony Hawk's Pro Skater 2 (PS1)

Tony Hawk's Pro Skater 2 on vuonna 2000 julkaistu rullalautailupeli, jonka on kehittänyt Neversoft ja julkaissut Activision. Pelaaja ohjaa ammattilais- tai fiktiivistä rullalautailijaa. Pelissä on tarkoitus tehdä temppuja, saavuttaa tavoitteita ja ansaita rahaa, jota voi käyttää pelin edistämiseen. Vaikka pelin fysiikka on hieman venytetty, pelaaja voi tehdä erilaisia temppuja ja liikkua vapaasti tasojen läpi.

Artikkeli: Nova Kallio

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Xbox Series X/S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .