Tom Clancy’s The Division 3: Julkaisuaikaa arvuutellaan Kommentit pois päältä artikkelissa Tom Clancy’s The Division 3: Julkaisuaikaa arvuutellaan

Monille ryöstöammuntapelien ystäville on vaikea löytää yhtä mukaansatempaavaa sarjaa kuin The Division. Kahden menestyksekkään pelin jälkeen on selvästi tietoinen siitä, että kyseessä on merkityksellinen osa jatkuvasti laajenevaa katalogiaan. Ei siis ole yllätys, että yritys työstää parhaillaan kolmatta osaa. Uuden sukupolven laitteiston ja kahdesta ensimmäisestä pelistä opittujen kokemusten myötä Tom Clancy's The Division 3:n on lähes varmaa tulla ryminällä ja vakiinnuttaa sarjan asemaa entisestään yhtenä Ubisoftin rakastetuimmista.

Tiedämme, että Tom Clancy's The Division 3 on Massive Entertainmentin kehitystyössä, ja Julian Gerighty toimii tuotantojohtajana. Muuten pelistä ei ole vielä paljastettu paljoakaan. Tässä kuitenkin kaikki, mitä tällä hetkellä tiedämme The Division 3:sta.

Julkaisuaika

The Division 3:lla ei ole vielä virallista julkaisupäivää. Koska pelistä ei ole edes julkaistu traileria, on turvallista olettaa, ettei sitä tulla näkemään ainakaan ennen vuotta 2025 – vaikka toisin onkin joskus käynyt.

Tulossa PC:lle ja viimeisimmille konsoleille

The Division 3:n julkaisualustoista ei ole tehty ilmoitusta. Aiempien The Division -pelien perusteella odotamme kuitenkin pelin ilmestyvän PlayStation 5:lle, Xbox Series X:lle ja PC:lle. Seuraavan Nintendo-konsolin mahdollisen tehon kasvun myötä on olemassa pieni mahdollisuus, että peli tulisi lopulta myös sille alustalle. Aika näyttää.

Moninpeli mukana

The Division -sarjaa voi pelata pitkälti myös yksin, mutta se on suunniteltu yhdistelmäksi yhteistyö- ja kilpapelaamista. Jos The Division 3 seuraa kahden ensimmäisen pelin jalanjälkiä – eikä meillä ole syytä epäillä sitä – fanit voivat odottaa yhteistyötä tehtävissä ja raideissa sekä taistelua muita pelaajia vastaan Dark Zonessa.

Ennakkotilaus

The Division 3 ei ole tällä hetkellä ennakkotilattavissa, mutta aiempien Ubisoft-julkaisujen perusteella pelaajien kannattaa odottaa useita eri versioita, joissa on erilaisia lisäosia. Kalliimmat versiot sisältävät todennäköisesti tulevan DLC:n sisältävän kausipassin sekä muita pelin sisäisiä herkkuja.

Lähde: Digital Trends

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla Kommentit pois päältä artikkelissa Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla

Assassin's Creed Shadows

on paljastanut uusia yksityiskohtia tulevan Assassin's Creed Shadows -pelin liikkumismekaniikasta. Muinaiseen Japaniin sijoittuva toimintaseikkailu esittelee kaksi erilaista päähahmoa: samuraisoturi Yasuke ja shinobi Naoe.

Pelisarjalle tyypillinen parkourmainen liikkuminen on jälleen keskeisessä roolissa. Pelaajat voivat kiivetä seinillä ja katoilla sekä tehdä hurjia loikkia tutkiessaan pelimaailmaa. Korkealta tarkkailu auttaa hahmottamaan ympäristöä ja seuraamaan vihollisia.

Ketterä liikkuminen on tärkeää niin tehtävien suorittamisessa kuin vihollisia paetessa. Erityisesti Naoe-hahmo hyödyntää taitavasti japanilaisen arkkitehtuurin yksityiskohtia liikkuessaan. Parkour on myös olennainen osa hiiviskelyä ja linnakkeisiin soluttautumista.

Pelin suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota hahmojen animointiin ja liikkeiden sulavuuteen. Uutena elementtinä on tarttumiskoukku, joka monipuolistaa liikkumismahdollisuuksia. Pelaajat voivat hyödyntää ympäristöä aiempaa luovemmin, mutta kaikkia pintoja ei edelleenkään voi kiivetä.

Assassin's Creed Shadows julkaistaan 14. helmikuuta 2024 :lle, /S:lle, :lle ja :lle. Lisäksi peli tulee saataville Ubisoft+ -pelipalveluun 12. marraskuuta 2024 alkaen. Pelin ennakkoon tilaaville luvassa bonustehtävä. Pelin ikäraja on PEGI 18.