DayZ -zombieselviytymispelin luoja Dean Hall ja peliyhtiö RocketWerkz ovat kehittämässä avaruuteen sijoittuvaa selvitymispeliä, jonka kehityksestä ilmoitettiin alunperin 2020. Icarus nimellä kulkeva peli tarjoilee co-op selviytymistä, jossa pelaajat aloittavat matkansa avaruusasemalta ja kulkevat aluksella vihamielisten avaruusolentojen planeetalle keräämään resursseja, metsästämään sekä rakentamaan työkaluja tarkoituksena palata avaruusasemalle hengissä.
Icarus on tarkoitus julkaista lukuina ja pelille onkin usean vuoden suunnitelma uudelle sisällölle valmiina. Suunnitelmissa on siis lisätä uutta pelattavaa sisältöä matkan varrella. Ensimmäisen luvun maailman on enemmän ”maapallon” kaltainen ja pelin edetessä ympäristö muuttuu haastavammaksi. Icaruksen on tarkoitus ainakin tämän hetken suunnitelmien mukaan olla ilmaispeli. Selviytymispeli on kehitetty Unreal Engine -pelimoottorille ja planeettojen maasto on kehittäjien mukaan yksityiskohtaisesti suunniteltua. Pelin kentät eivät hyödynnä automaattisesti luotua pelimaailmaa, kuten monella nykypäivän selviytymispelillä on tapana.
Planeetat tulevat muuttumaan pelin edetessä esimerkiksi säänvaihtelun ja resurssien ilmaantuvuuden suhteen. Planeetalla pelaajat voivat rakentaa työkaluja, teitä, siltoja ja muuta infrakstuuriin liittyvää, jotka tulevat olemaan tarpeellisia kuljettaessa resursseja takaisin alukselle. Pelaajien pitää myös huolehtia riittävästä ravinnon, nesteiden ja hapen saannista, mikä useimmille selviytymispeleille on jo hyvinkin tuttu ominaisuus. Ruokaa on saatavilla metsästämällä villieläimiä. Toinen tärkeä osa peliä on avaruusasema. Alkukantaisten työkalujen rakentaminen onnistuu planeetoilla, mutta kehittyneemmät välineet joutuu nikkaroimaan itse aluksella. Kerätyillä resursseilla voi päivittää alusta, rakentaa kulkuneuvoja ja niiden osia, parannella avaruuspukua sekä oppia uusia tekniikoita edistyäkseen matkalla.
Co-op tukee maksimissaan kahdeksaa pelaajaa yhdessä pelissä. Peliä on myös mahdollista pelata yksin tosin selviytyminen tulee olemaan astetta haastavampaa.Muut pelaajat voivat nostaa kaatuneen tiimiläisen takaisin ylös esimerkiksi hapen loppuessa tai taistelussa kaatuessa. Suurin uhka on kuitenkin jäädä pois aluksen kyydistä, kun planeetalta on aika palata alukselle. Jokainen matka planeetalle on ajastettu ja ajan käydessä loppuun alus palaa takaisin asemalle, jopa ilman pelaajia. Aluksesta myöhästyessä peli on käytännössä jo menetetty ja kehitys aloitettava alusta.
Julkaisupäivää pelille ei ole vielä annettu, mutta alustavien arvioiden mukaan sen on tarkoitus saapua vielä tämän vuoden puolella.
Videomateriaalia pelistä löydät täältä.