Tutkimus osoittaa: Super Marion pelaaminen voi auttaa masennusoireiden hoidossaKommentit pois päältä artikkelissa Tutkimus osoittaa: Super Marion pelaaminen voi auttaa masennusoireiden hoidossa
Uuden tutkimuksen mukaan Nintendo Switchin Super Mario Odyssey -pelin pelaaminen voi auttaa vähentämään masennushäiriön oireita.
Frontiers of Psychology -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että MDD:tä sairastavat henkilöt, jotka pelasivat Super Mario Odyssey -peliä kuuden viikon ajan, kokivat masennusoireidensa vähenevän merkittävästi verrattuna niihin, jotka eivät pelanneet peliä.
Tutkimuksessa havaittiin myös, että Super Mario Odyssey -ryhmä raportoi muita ryhmiä korkeammasta motivaatiosta jatkaa hoitoa. Tutkijat uskovat, että pelin mukaansatempaava ja haastava pelattavuus voi auttaa parantamaan mielialaa ja kognitiivisia toimintoja MDD:tä sairastavilla henkilöillä.
”Tuloksemme viittaavat siihen, että videopeliharjoittelu voi olla kustannustehokas ja toteuttamiskelpoinen interventio MDD-potilaille, jota voidaan käyttää yhdessä säännöllisen hoidon ja terapian kanssa”, tutkimuksen tekijät kirjoittivat.
Tämä ei ole ensimmäinen tutkimus, joka viittaa siihen, että videopeleistä voi olla hyötyä mielenterveyspotilaille. Journal of Neuroscience -lehdessä vuonna 2015 julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että 3D-videopelit paransivat muistisuorituskykyä 12 prosenttia verrattuna 2D-vertailuihin, ja vuonna 2017 julkaistussa Nature-tutkimuksessa todettiin, että 3D-alustapelit auttoivat lisäämään hippokampuksen harmaata ainetta.
Hippokampus on aivojen osa, joka liittyy oppimiseen ja muistiin, ja se on myös yksi niistä aivoalueista, joihin MDD vaikuttaa. Tutkijat uskovat, että hippokampuksen lisääntynyt aktiivisuus voi olla vastuussa muistin paranemisesta, jota on havaittu 3D-videopelejä pelaavilla ihmisillä.
Näiden havaintojen vahvistamiseksi tarvitaan tietenkin lisätutkimuksia. Tämän tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin rohkaisevia ja viittaavat siihen, että videopelit voisivat olla lupaava uusi MDD:n hoitomuoto.
Tämä alkujaan Wii:lle vuonna 2011 julkaistu peli hyödynsi Wii Motion Plus -ohjaustekniikkaa ja sai myöhemmin HD-uusintaversion Nintendo Switchille vuonna 2021. Nyt peli on osa Wii-kategoriaa musiikkisovelluksessa ja tuo mukanaan 186 kappaletta yhteensä 5 tunnin ja 24 minuutin kestolla.
Kaikki Skyward Swordin kappaleet
The Ballad of the Goddess
An Ages-Old Tale
File Select
Islands in the Sky
The First Omen
The Knight Academy
Skyloft
Before the Goddess Statue
A Moment with Zelda
Something's Wrong
Groose Appears
Groose Appears Uneasy
Groose Appears Nervous
Waterfall Cave
Loftwing Located
Flight Training
Wing Ceremony Opening
The Wing Ceremony
Wing Ceremony Winner
An Audience with the Goddess
The Goddess's Blessing
Among the Clouds
The Black Tornado
The Second Omen
What Happened to Zelda?
The Spirit's Guidance
Fi's Theme
Raise the Sword Skyward
Tablet Acquired
A Column of Light Emerges
Determination
Braving the Unknown
House Theme
The Bazaar
Gliding with a Loftwing
Seeing the Surface
The Sealed Grounds
Battle Theme
The Third Omen
The Sealed Temple
Faron Woods
Under Attack
Encounter with a Kikwi
Chasing after Machi
Conversations with Kikwis
The Kikwi Elder
Temple Entrance
The Skyview Temple
A Strong Foe
Ghirahim Demon Lord
A Duel with Ghirahim
Skyview Spring
The Language of the Gods
Fi's Translation
The Statue of the Goddess
A Small Island
Beedle's Airshop
Eldin Volcano
Meeting the Mogmas
Beneath Eldin Volcano
Tubert Tunnels
The Thrill Digger Digsite
Thrill Digger
The Earth Temple
A Fierce Fight
The Dragon's Obstacle
Boulder Trap
Scaldera Appears
Scaldera & Tentalus Battles
An Emotional Vision
Lanayru Desert
The Lanayru Mining Facility
Ghirahim's Assault
Groose Swoops In
Groose Gets Grounded
Grooseland
An Excerpt from the Ballad of the Goddess
Learning the Ballad of the Goddess
The Old Woman's Wisdom
The Imprisoned is Freed
The Imprisoned Battle
The Sealing Spike
A Successful Sealing
Groose Makes Peace
Scrapper Lives
The Ballad of the Goddess (Harp Acc.)
The Lumpy Pumpkin
A Duet with Kina
The Statue's Melody: Farore's Courage
Learning Farore's Courage
Farore's Courage (Harp Acc.)
Empty Spirit Vessel
Farore's Silent Realm
The Guardian's Give Chase
Full Spirit Vessel
Silent Realm Cleared
Inside the Great Tree
Lake Floria
Water Dragon Restored
Dragon's Den
The Ancient Cistern
The Cursed Bokoblins
Koloktos Takes Shape
Moldarach & Koloktos Battles
Koloktos Battle (Second Phase)
Strengthening the Goddess Sword
The Statue's Melody: Nayru's Wisdom
Learning Nayru's Wisdom
Nayru's Wisdom (Harp Acc.)
Nayru's Silent Realm
The Lanayru Sand Sea
Sailing the Sand Sea
Cart Ride
The Pirate Stronghold
Outside the Sandship
Inside the Sandship
The Statue's Melody: Din's Power
Learning Din's Power
Din's Power (Harp Acc.)
Din's Silent Realm
The Volcano Summit
The Fire Sanctuary
The Mogma Elder
Conversing with Mogmas
Runaway Plats
The Gate of Time Activates
Groose's Determination
The Temple of Hylia
Reuniting with Zelda
The Master Sword's Ultimate Form
Levias, Great Spirit of the Skies
Ocular Parasite Bilocyte Battle
The Imprisoned Takes Flight
The Flooded Woods
Tracing Down the Tadtones
All Tadtones Accounted For
An Excerpt from the Song of the Hero (Water Dragon)
Infiltrating Eldin Volcano
An Excerpt from the Song of the Hero (Fire Dragon)
An Excerpt from the Song of the Hero (Thunder Dragon)
An Excerpt from the Song of the Hero (Great Sky Spirit)
The Song of the Hero?
The Song of the Hero
The Song of the Hero (Harp Acc.)
The Goddess's Silent Realm
The Sky Keep Appears
To The Sky Keep
The Sky Keep
A Wish to the Triforce
A Return to the Surface
The Horde Attacks
Showdown with Ghirahim (First Phase)
Showdown with Ghirahim (Second Phase)
The Ressurection Ritual
Demise Restored
Evil Incarnate Awakens
Confronting Demise
Demise Battle
Demise Strike
Demise is Eradicated
Parting Ways with Fi
Companionship Concluded
Thank You, Master Link
The Sheikah's Duty
A Tale of Origins
Staff Credits
The Epilogue
Bamboo Island
Clean Cut
Pumpkin Pull
Party Wheel
Dodoh's High Dive
Bug Heaven
Batreaux's Theme
Batreaux's Transformation
Dozing until Dawn
Dozing until Dusk
Material's Acquired
Item Acquired
Got a Treasure
Important Item Acquired
Heart Container Acquired
Rupoor Acquired
Puzzle Solved
Game Saved
Game Over
Miten kuunnella soundtrackia?
Jos haluat kuunnella Skyward Swordin soundtrackin, tarvitset aktiivisen Nintendo Switch Online -tilauksen sekä Nintendo Music -sovelluksen.
Lisää Zelda-soundtrackeja tulossa
Skyward Swordin lisäksi sovelluksessa on jo kappaleita peleistä kuten Ocarina of Time ja Breath of the Wild. Nintendo on myös vahvistanut, että The Wind Wakerin soundtrack liittyy palveluun tulevaisuudessa.
Pelin esittely Ravenswatch on tietokoneroolipeli, jonka kehittäjä Passtech Games ja julkaisija NACON. Kyseessä on peli, joka vie pelaajat Unelmamaahan, Reverieen, jossa elävien tarinoiden ja legendojen koti on vaarassa. Maata vaivaan saastuttava voima, joka muuttaa sen asukkaiden mielet, ja vain Reverien suojelijat, korpit, voivat pelastaa sen. Pelissä otat roolin sankarina, joka liittoutuu muiden vahvojen hahmojen kanssa torjuakseen tämän uhkan. Ravenswatch on toimintapainotteinen seikkailupeli, jossa yhdistyvät roolipelielementit, taistelut ja ammuntamekaniikat. Peli on saatavilla PC:lle ja muille suurille alustoille, kuten PlayStation 5:lle, Xbox Onelle ja Nintendo Switchille.
Ensituntuma Peli herättää heti mielenkiinnon vahvalla visuaalisella ilmeellään ja jännittävällä aloituskohtauksellaan. Peli ei vaikuta aluksi olevan buginen, vaan se toimii sujuvasti ilman merkittäviä ongelmia. Tunnelma luodaan nopeasti, ja pelaaja pääsee nauttimaan pelin tarjoamasta maailmasta ilman suurempia teknisiä esteitä. Alku on houkutteleva ja pitää pelaajan mielenkiinnon yllä.
Sisältö ja pelimekaniikka Ravenswatchissa pelaaja valmistautuu jokaiseen pomotaisteluun keräämällä resursseja, tekemällä pieniä aktiviteettejä ja kehittämällä hahmoa. Jokaisella kentällä on 18 minuuttia aikaa, jonka aikana pelaaja voi kerätä esineitä, käydä kaupassa ja valmistautua tulevaan taisteluun. Pelissä on runsaasti strategisia elementtejä, kuten taitovalintoja ja esineiden yhdistelmiä, jotka voivat johtaa uskomattomiin synergioihin ja luoda todella voimakkaita hahmoja. Taitojen ja esineiden uudelleenvalinta (reroll) on keskeinen osa peliä, ja tämä luo mahdollisuuksia kokeilla erilaisia lähestymistapoja pelissä ilman turhautumista. Erilaiset esineet ja kyvyt tuovat peliin syvyyttä ja tekevät jokaisesta pelikerrasta ainutlaatuisen.
Grafiikat ja visuaalinen suunnittelu Ravenswatchin karttasuunnittelu on sekä visuaalinen elämys että strateginen leikkikenttä. Peli jakautuu kolmeen eri lukuun, joista jokaisella on oma teemansa ja ulkoasunsa, jotka poikkeavat toisistaan merkittävästi. Vaikka kenttien järjestys on aina sama, niiden sisällön paikat ja vihollisten sijainnit vaihtelevat satunnaisesti, mikä pitää pelin tuoreena ja arvaamattomana. Pelissä seikkaillaan synkissä metsissä, aavikoilla ja suurissa linnoissa, mikä luo jatkuvasti erilaisia visuaalisia kokemuksia ja ympäristöjä.
Äänimaailma Pelin musiikki ja ääniefektit ovat todella onnistuneita. Musiikki tukee pelin tunnelmaa täydellisesti ja vie pelaajan syvemmälle pelin maailmaan. Äänet luovat jännitystä ja intensiteettiä, ja ne vastaavat hyvin tapahtumien kulkuun ja ympäristön muutoksiin. Peliin lisätyt hahmojen kommentit lisäävät immersiota ja tekevät pelistä elävämmän.
Pelin haasteet ja vaikeustaso Vaikka Ravenswatch tarjoaa paljon viihdykettä ja hauskaa pelattavaa, pelin tasapaino on ongelmallinen. Ensimmäinen luku tuo esiin turhauttavan vaikeusasteen, erityisesti sivutehtävien osalta, mikä tekee pelikokemuksesta epätasapainoisen. Satunnaisuus, kuten vihollisten spawn-mekanismi, tekee pelistä enemmän onnen kuin taidon peliä, mikä voi aiheuttaa turhautumista, erityisesti suunnittelun ja strategian osalta. Peli ei myöskään tarjoa tutorial-tilaa, mikä saattaa olla haastavaa uusille pelaajille. Vaikka pelissä on useita vaikeustasovaihtoehtoja, ei ole aina selvää, miksi tietyt haasteet tuntuvat niin epätasapainoisilta.
Pelin haasteet ja vaikeustaso Vaikka Ravenswatch tarjoaa paljon viihdykettä ja hauskaa pelattavaa, pelin tasapaino on ongelmallinen. Ensimmäinen luku tuo esiin turhauttavan vaikeusasteen, erityisesti sivutehtävien osalta, mikä tekee pelikokemuksesta epätasapainoisen. Satunnaisuus, kuten vihollisten spawn-mekanismi, tekee pelistä enemmän onnen kuin taidon peliä, mikä voi aiheuttaa turhautumista, erityisesti suunnittelun ja strategian osalta. Peli ei myöskään tarjoa tutorial-tilaa, mikä saattaa olla haastavaa uusille pelaajille. Vaikka pelissä on useita vaikeustasovaihtoehtoja, ei ole aina selvää, miksi tietyt haasteet tuntuvat niin epätasapainoisilta.
Moninpeli ja saavutettavuus Ravenswatchin moninpeli on poikkeuksellisen sujuva ja saavutettava. Peli mahdollistaa sekä ystävien kanssa pelaamisen että satunnaisiin peleihin liittymisen vaivattomasti. Kartan ja alueen valinta on automatisoitu, ja peli valitsee parhaat palvelimet pelaajille ilman yhteysongelmia. Tämä tekee peliin liittymisestä sujuvaa ja takaa lähes viiveettömän pelikokemuksen, mikä on harvinaista monissa nykyisissä peleissä.
Yhteenveto Ravenswatch on mielenkiintoinen ja koukuttava peli, joka tarjoaa monipuolisia hahmoja, rikasta strategiaa ja visuaalisesti upeita ympäristöjä. Pelissä on kuitenkin tasapaino-ongelmia ja vaikeustasojen epätasaisuutta, jotka voivat estää täysipainoisen pelikokemuksen. Vaikka satunnaisuus tuo peliin omat haasteensa, pelissä on silti potentiaalia ja se tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia kokeiluihin ja uusintapelivaihtoehtoihin. Erityisesti moninpelikokemus on sujuva ja helposti lähestyttävä. Jos olet fani toiminnallisista roolipeleistä, joissa on paljon mahdollisuuksia kokeilla eri rakennelmia ja strategioita, Ravenswatch saattaa olla sinulle oikea peli, mutta se ei ole täydellinen kaikille pelaajille, erityisesti niiden, jotka etsivät tasapainoista ja palkitsevaa yksinpelikokemusta.
Arvostelu: Mallu Miellie
Yhteenveto
7 / 10
Hyvää:- Monipuoliset hahmot ja taitovalinnat.
- Erilaiset haasteet ja karttasuunnittelu pitävät pelin tuoreena.
- Nopeatempoiset ja intensiiviset pomotaistelut.
- Sujuva ja saavutettava moninpeli.
-Peli valikko on visuaalisesti hauska ja tukee pelin tunnelmaa
- Hahmoille on kirjoitettu hieman omaa tarinaa ja kehittämällä hahmoa saat auki tämän omia muistoja.
- Pelin visuaalinen ilme, kuten hahmo, kentät yms.
- Lisämodifikaatioilla voit muuttaaa helposti peliä halutessasi vaikeammaksi jos kaipaat vähän lisähaastetta.Huonoa: - Vaikeusasteen epätasapaino.
- Satunnaisuus heikentää strategian suunnittelua.
- Peli ei tarjoa tutorial-tilaa uusille pelaajille.
- Ensimmäinen luku saattaa olla turhauttava vaikeustasoltaan.
- Joillekkin jatkuva hahmon kommentointi on enemmän häiritsevää ja rikkookin keskittymisen
- Pelin aggro-mekanismi, eli vihollisten houkuttelu ja jahtaaminen, on ongelmallinen. Viholliset voivat tunnistaa ja lähteä jahtaamaan pelaajaa jopa ruudun ulkopuolelta, mikä vetää pelaajan ei-toivottuihin taisteluihin. Tämä liiallinen aggro-etäisyys häiritsee tutkimisen virtausta ja tekee kartalla liikkumisesta vähemmän nautittavaa.
- Eye-pisteet eivät tarjoa tarpeeksi vastinetta ajalle, jonka pelaaja niiden eteen käyttää.