Ubisoft paljastaa seuraavan Ghost Recon pelin torstaina Kommentit pois päältä artikkelissa Ubisoft paljastaa seuraavan Ghost Recon pelin torstaina

on ilmoittanut paljastavansa seuraavan -pelin tulevana torstaina toukokuun 9. päivä. Yritys kertoi aiheesta Twitter-tilillään.

Taktinen räiskintäpeli sai alkunsa vuonna 2001 ja viimeisin peli ilmestyi vuonna 2017. Peli oli sarjan ensimmäinen jossa oli avoin pelimaailma. Wildlands sai viimeisimmän Operation Oracle -lisäsisältöpäivityksensä viime viikolla.

Assassin’s Creed Shadows -pelissä vapaalla tutkimisella enemmän painoarvoa Kommentit pois päältä artikkelissa Assassin’s Creed Shadows -pelissä vapaalla tutkimisella enemmän painoarvoa

on julkaissut tulevan Assassin's Creed Shadows -pelin avoimeen pelimaailmaan perehtyvän esittelyvideon. Peli sijoittuu 1500-luvun Japanin Sengoku-kauden loppuun ja esittelee kaksi päähahmoa: shinobi-salamurhaaja Naoe ja legendaarinen samurai Yasuke.

Pelin avoin maailma on suunniteltu tutkittavaksi ilman liiallisia karttamerkkejä. Pelaajat voivat löytää kiinnostavia paikkoja ja tehtäviä liikkumalla ympäristössä. Kartta täydentyy pelaajan tutkiessa maailmaa, paljastaen uusia yksityiskohtia alueista.

Pelissä on useita ominaisuuksia tutkimisen helpottamiseksi:

  • Tähystyskohdat antavat yleiskuvan lähialueesta
  • Tarkkailupaikat paljastavat tietoa tehtävistä ja aarteista
  • Kakurega-turvapaikat toimivat varusteiden täydennyspisteinä
  • Oppaat auttavat pelaajaa löytämään kohteita
  • Hevoset nopeuttavat matkustamista

Peli julkaistaan 20. maaliskuuta 2025 :lle, /S:lle, :lle ( ja Ubisoft Store), sekä Apple-suorittimilla varustetuille -laitteille. Se tulee myös saataville Ubisoft+ -pelipalveluun.

Ubisoft on luopunut pelin osalta perinteisestä kausipassimallista ja ennakkotilaajien ennakkopääsystä. Sen sijaan ennakkotilaajat saavat pelin ensimmäisen laajennuksen ilmaiseksi.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.