Ubisoftin Ghostwriter voi auttaa luomaan uskottavampia pelimaailmoja Kommentit pois päältä artikkelissa Ubisoftin Ghostwriter voi auttaa luomaan uskottavampia pelimaailmoja

Ubisoft Forward

LA Forge esittelee heidän sisäisesti kehittämäänsä koneoppimiseen perustuvaa työkalua, nimeltään , jonka tarkoituksena on helpottaa hahmojen dialogin kirjoittamista. Työkalun avulla kirjoittaja voi luoda nopeasti useita variaatioita dialogista. Sitä kutsutaan sopivasti haamukirjoittajaksi. Työkalua voidaan käyttää hahmojen lausumien, kuten ”Hei, miten menee?” tai ”Toinen uudisasutus tarvitsee apuasi. Merkitsen sen karttasi.” vaihtoehtoisien versioiden generoimiseen eri tunnetilojen ja motivaatioiden pohjalta. Ennen tämän kirjoitustyön teki käsikirjoittajatiimi.

Jättämällä näiden kirjoittamisen koneen tehtäväksi voivat käsikirjoittajat keskittyä mielenkiintoisempaan sisältöön. Avoimen maailman peleissä, joissa on satoja uniikkeja hahmoja, nämä lausahdukset voivat kasvattaa pelin käsikirjoituksen kokoa, ja nyt Ubisoft LA Forgen uusi teknologia aikoo siirtää tämän tehtävän tekoälylle. Ubisoft julkaisi 21. maaliskuuta julkistusvideon Ubisoft Ghostwriterista.

Generoivien mallien käyttäminen pelien sisällön luomiseen ei ole uutta. Esimerkiksi vuonna 2019 julkaistu Dungeon oli tekstiä viime aikoina paljon julkisuutta saaneen GPT-mallin aikaisemman generoivan mallin päälle rakennettu tekstipohjainen seikkailu, jossa tarinan kertojana toimi tekoäly. Pelaajat pystyivät tekstisyötteellä reagoimaan ja muokkaamaan generoidun tarinan kulkua.

Ubisoftin Ghostwriterin soveltaminen on kiehtova tulevaisuudennäkymä, kun käsikirjoitustiimit voivat keskittyä pelin tarinan kiehtovampiin puoliin. Ghostwriterin rooli Ubisoftin ja koko peliteollisuuden tulevaisuudessa on epävarma, mutta sen lupaus immersion lisäämisestä lupaa hyvää kaikkien genrejen faneille.

Ubisoftin alaisuudessa toimivien studioiden tähän mennessä suunnittelemien kahdeksan julkaisun myötä vuodesta 2023 on tulossa merkittävä vuosi julkaisijalle. Assassin's Creed Mirage ilmestyy joskus vuoden jälkipuoliskolla, ja sen julkistamisen yhteydessä paljastettiin kaksi muuta sarjan peliä, joista toinen sijoittuu fanien pitkään toivomiin puitteisiin, feodaaliseen Japaniin. Pitkään odotettu ilmaispelattava moninpeliräiskintäpeli The Division Heartland ilmestyy myös jossain vaiheessa vuonna 2023, ja se tarjoaa PvE- ja PvEvP-sisältöä paljon maaseutumaisemmassa ympäristössä kuin edeltäjänsä.

Star Wars Outlawsin Jabba the Hutt -tehtävä lukittiin Season Passin taakse – ja sekös faneja v*tuttaa” Kommentit pois päältä artikkelissa Star Wars Outlawsin Jabba the Hutt -tehtävä lukittiin Season Passin taakse – ja sekös faneja v*tuttaa”

Outlaws herättää taas kerran närää, sillä odotettu Jabba the Hutt -tehtävä on lukittu Season Passin taakse. Pelin 70 euron perusversio ei siis sisällä kaikkea sisältöä, kertoo IGN.

Ubisoftin kalliimpiin Gold- ja Ultimate-versioihin sisältyy Season Pass, johon kuuluu ”Jabba's Gambit” -tehtävä pelin julkaisupäivänä. Muusta Jabba-sisällöstä ei ole vielä tarkempia tietoja.

Fanit ovat tyytymättömiä, sillä heidän mielestä tarinatehtävän tulisi kuulua peruspeliin. Tämä seuraa aiempaa kritiikkiä Season Passin sisällyttämisestä yksinpelipeliin.

ilmestyy 27. elokuuta PS5:lle, /S:lle ja :lle.

Tältä näyttää tuleva The Rogue Prince of Persia – katso esittelyvideo Kommentit pois päältä artikkelissa Tältä näyttää tuleva The Rogue Prince of Persia – katso esittelyvideo

The Rogue Prince of Persia

on julkaisemassa uutta -peliä, joka yhdistää perinteisen tasohyppelyn ja roguelite-pelaamisen ainutlaatuisella tavalla. Voit katsoa pelin esittelyvideon alta.

The Rogue yhdistää perinteisen ja kaksiulotteisen tasoloikkatoiminnan osaksi suosittua roguelite-pelityyliä. Verraton lajityyppifuusio onkin tuulahdus pelisarjan perinteitä ajalta, jolloin sankariprinssi loikki sivuttain avautuvassa maailmassa ansoja vältellen ja vihollisia vastaan taistellen. Uutta sen sijaan on jatkuvuutta kuolemankin kautta tarjoava roguelite-pelattavuus, jossa hahmo voi jatkaa matkaansa kokemusta kartuttaneena myös viikatemiehen vierailun jälkeen.

Evil Empire -pelistudion persoonallinen ja värikylläinen luomus yhdistää toisiinsa sulavaa liikkumista, kaunista hahmoanimaatiota ja palkitsevaa pelaamista. Pelin päähahmona nähdään uudenlainen prinssi, joka saa vastaansa Persiaan hyökänneen hunniarmeijan. Synkkää shamanistista taikuutta avukseen käyttäneet barbaarijoukot eivät ole helppoja vastuksia, joten prinssiltä vaaditaan nokkeluutta, nopeutta ja sopeutumiskykyä.

Apunaan prinssillä on taikavoimilla varustettu bola-ase, joka palauttaa prinssin kuolon jälkeen takaisin elävien kirjoihin turvalliseen paikkaan. Tässä tapauksessa paikkana on autiomaan keidas, josta sankari löytää itsensä liian vaaralliseksi käyneen yhteenoton jälkeen.

Vielä kehitysvaiheessa oleva peli saapuu -pelipalvelun early access -testivaiheeseen toukokuun puolivälissä. Tällöin pelaajat pääsevät kokemaan vielä viimeistelyä vaille olevan pelin toiminnallisuuden, vauhdikkuuden ja pelattavuuden, ja samalla antamaan palautetta pelitiimille. Samanaikaisesti pelistudio hioo peliä paremmaksi, jouhevammaksi ja toimivammaksi sekä lisää sisältöä pelaajia silmällä pitäen ennen pelin virallista julkaisua.

Aitoon roguelite-tyyliin pelin kentät uudistuvat jokaisen yrityskerran myötä, mikä tarkoittaa, että aarteet, ansat ja viholliset vaihtavat paikkaa, tehden näin uusista pelikerroista yllätyksellisiä ja vaihtuvia. Samalla pelaajan käyttöön avautuu uusia etenemisväyliä, joten jokainen hahmokuolemaankin päätynyt pelikerta vie kokonaisuutta eteenpäin.

Prinssi osaa myös hyödyntää seinäjuoksentelun jaloa taitoa, mikä mahdollistaa epätavallisen liikkumistavan kentistä toiseen. Tämä yhdistettynä vauhdikkaisiin loikkiin tekee prinssistä erityisen liikkuvaisen ja antaa pelaajalle mahdollisuuden ratkoa pulmia luovilla tavoilla. Erilaiset tasot, pylväät ja muut ulokkeet mahdollistavat ainutlaatuisia tilanteita vihollisen yllättämiseen ylhäältä käsin. Pelaajan on myös syytä pitää silmänsä auki oville, jotka saattavat johdattaa hahmon aarrekammioihin.

Viholliset ja vastukset tarjoavat monipuolista taisteluhupia monella eri tavalla, joten sankarilta edellytetään nopeita reaktioita, järjen käyttöä ja tilanteeseen sopeutumista. Aseita vaihtelemalla tilanteiden mukaan vihollisia voidaan taltuttaa monin eri tavoin. Yhdistelemällä toisiinsa lähitaistelua, kaukohyökkäyksiä ja nopeita liikkeitä vaikeatkin viholliset kaatuvat osaavan pelaajan käsittelyssä.

The Rogue Prince of Persia -toimintapeli saapuu Steam-pelipalveluun early access -versiona 14. toukokuuta 2024. Pelin virallinen julkaisu ja pelialustat ilmoitetaan myöhemmin. Pelin ikäraja on PEGI 16.