Uuden tutkimuksen mukaan eniten stressiä lievittävä peli on The Sims Kommentit pois päältä artikkelissa Uuden tutkimuksen mukaan eniten stressiä lievittävä peli on The Sims

The Sims

Yhdysvaltalainen säkkituolivalmistaja Comfy sacks teetti tutkimuksen 1 007 pelaajalla selvittääkseen pelien ja genrejen vaikutuksia stressiin. Mukaan tutkimukseen kelpuutettiin vastaajat jotka pelasivat toisinaan (293 kpl), melkein joka päivä (356 kpl) tai joka päivä (358 kpl). Vastaajista 58,4 % oli naisia, 41,3 % miehiä ja alle 1 %  muunsukupuolisia.

Eniten stressiä lievittäväksi peliksi valikoitui vastaajien keskuudesta 38,5 % ääniosuudella. Toiseksi sijoittui Zelda -pelisarjasta Breath of Wild ja kolmanneksi Minecraft. Eniten stressiä lievittäväksi genreksi niukasti ennen roolipelejä valikoitui pulmapelit. Kuten tuloksista huomataan, pelaajat kokevat stressiä lievittäviksi peleiksi yleisesti ottaen hieman vanhemman ja tunnetun pelisarjan pelin.

Stressia lievittavat pelit

Vastaavasti  stresaavimmaksi peliksi valikoitui 47,4 % ääniosuudellaan ja vähemmän yllättäen stressaavimmaksi genreksi kokonaisuudessaan ensimmäisen persoonan ammuntapelit.

Tutkimuksesta löytyy paljon muutakin mielenkiintoista ja voit halutessasi käydä lukemassa koko raportin sisällön täältä.

The Sims -pelisarja täyttää 25 vuotta – erilaisia juhlatapahtumia luvassa Kommentit pois päältä artikkelissa The Sims -pelisarja täyttää 25 vuotta – erilaisia juhlatapahtumia luvassa

-pelisarja juhlii 25-vuotispäiväänsä helmikuussa 2025, muistaen yli 500 miljoonaa pelaajaa, jotka ovat olleet osa tätä ainutlaatuista pelikokemusta vuodesta 2000 lähtien. Juhla on kunnianosoitus yhteisölle, joka on tehnyt pelistä menestyksekkään.

Livestream-tapahtuma

25 tunnin suoratoisto käynnistyi 4. helmikuuta, sisältäen julkkisvieraita kuten Doja Cat, Latto, Trixie ja Katya. Tapahtumassa esiintyy myös useita suosittuja Sims-sisällöntuottajia ympäri maailmaa.

Pelisisältö ja päivitykset

Pelikokoelmat

  • The Sims 25th Birthday Bundle julkaistiin 39,99 dollarin hintaan
  • Sisältää The Sims ja The Sims 2 -pelit alkuperäisine lisäosineen
  • Yhteensopiva Windows 10 ja 11 -käyttöjärjestelmien kanssa

-päivitys

  • Yli 70 uutta pelisisältöä
  • Uusia luomisvaihtoehtoja, vaatteita ja lisäosia
  • Uusia musiikkikappaleita Simlish-kielellä

Muut juhlatapahtumat

  • The Sims FreePlay sai 2000-luvun teemaisen päivityksen
  • MySims: Cozy Bundle julkaistaan PC:lle maaliskuussa
  • YouTube ja Spotify julkaisevat erikoissisältöä
  • Pantone loi virallisen ”Plumbob Green” -värin

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.