Uudet prototyypit klassisista PlayStation 1 -peleistä Spyro: The Year of the Dragon ja Crash Bash paljastettu Kommentit pois päältä artikkelissa Uudet prototyypit klassisista PlayStation 1 -peleistä Spyro: The Year of the Dragon ja Crash Bash paljastettu

Crash Bandicoot

Kaksi aiemmin julkaisematonta prototyyppiä klassisista 1 -peleistä, : The Year of the Dragon ja Crash Bash, on löydetty verkosta.

Nämä prototyypit, jotka löydettiin Spyro-sisällöntuottaja Hwd405:n toimesta, tarjoavat kiehtovan katsauksen näiden rakastettujen pelien kehitysprosessiin.

Erityisen mielenkiintoinen on Spyro: The Year of the Dragonin prototyyppi, joka on peräisin 4. syyskuuta 2000. Vain 10 päivää ennen lopullista versiota prototyypissä on edelleen huomattavia eroja verrattuna vähittäiskauppaversioon. Näihin eroihin kuuluvat täysin erilainen ääniraita, puuttuvat äänitehosteet, muutetut objektien sijoittelut ja muutokset välivideoihin. Prototyypissä on myös tietoja aikaisemmista versioista, mukaan lukien testitaso kenguruhahmo Sheilalle, näyttäen hänen alkuperäisen konseptitaiteensa sarvineen.

Mikäli upotus ei näy, voit tarkastaa sen täältä.

Uusi Astro Bot -peli paljastettiin PlayStation State of Play -tapahtumassa Kommentit pois päältä artikkelissa Uusi Astro Bot -peli paljastettiin PlayStation State of Play -tapahtumassa

Lähes kolmen vuoden odotuksen jälkeen Team Asobịn kunnianhimoisin peli on vihdoin nähty!

Sonyn -esittelyssä peliyhtiö julkisti ensimmäisen osapuolen studionsa Team Asobịn seuraavan projektin: uuden Astro Bot -pelin, joka julkaistaan PS5:lle vielä vuoden 2024 aikana.

Pelin nimi on yksinkertaisesti . Ensimmäisessä trailerissa nähdään supersöpö robotti Asteri hyppimässä tasohyppelytasoilla ja taistelemassa vihollisia vastaan mukaansatempaavan musiikin tahdissa. Trailerilla viitataan myös useisiin klassisiin -peleihin, kuten PaRappa the Rapper ja Journey. Kaiken kaikkiaan peli näyttää iloiselta juhlalta PlayStation-pelaamisen historiaa.

Esityksen jälkeen Astro Botista paljastettiin lisää tietoa. Ennakkotilausten myötä varmistui, ettei pelistä tule ilmaista versiota. Pelissä seikkaillaan kuudessa galaksissa yli 80 kentän läpi, ja matkan varrella kohdataan muun muassa metsiä, rantoja, tulivuoria ja jättiläisiä tiimalaseja.

Astro Bot -sarjan perinteitä jatkaen peli hyödyntää ilmeisesti täysillä PlayStationin teknologiaa. Astro Botiin on suunniteltu 15 uutta DualSense-ohjaimen ominaisuuksia hyödyntävää kykyä.

Astro Bot palaa uuteen seikkailuun

Tämä on Team Asobịn viides projekti, jossa seikkailee ikoninen robotti. Ennen tämänpäiväistä julkistusta Team Asobịn tuorein Astro Bot -peli oli PS5:n mukana tullut Astro's Playroom.

Vuodesta 2021 lähtien huhuttiin, että Team Asobi kehittää uutta peliä. Tuolloin studio haki töihin uusia työntekijöitä, ja työpaikkailmoituksessa vihjailtiin, että kyseessä olisi studion ”kunnianhimoisin peli tähän mennessä”. Team Asobi vahvisti tämän myöhemmin vajaata vuotta myöhemmin. Vaikka studio piti tiukkaa linjaa siitä, olisiko kyseessä uusi Astro Bot -peli, viime viikolla luotettava vuotaja Billbil-kun kertoi, että PlayStation Studiosin tytäryhtiö kehittää uutta peliä, jossa seikkailee sen ikoninen maskottihahmo.

Peli julkaistaan 6. syyskuuta 2024

Playstation 5 on huipputuloisin sukupolvi – silti puolet pelaajista PS4:llä Kommentit pois päältä artikkelissa Playstation 5 on huipputuloisin sukupolvi – silti puolet pelaajista PS4:llä

PlayStation 5

paljastaa Playstation 5 -sukupolven olevan yhtiön tähän mennessä tuottoisin konsolisukupolvi. Tämä tieto perustuu Sonyn tulosraportin jälkeiseen liiketoimintasegmentiesittelyyn. Esityksessä kerrottiin PS5:n tuottaneen 106 miljardia dollaria julkaisustaan lähtien, ohittaen kaikki aiemmat konsolit vastaavalla aikavälillä.

Luvusta on kuitenkin syytä huomioida muutamia seikkoja. PS4-sukupolvi tuotti kokonaisuudessaan 107 miljardia dollaria, mutta se kattaa pidemmän ajanjakson (2013-2019) kuin PS5 (2020-2023). Neljän vuoden kohdalla PS4 oli vielä jäljessä PS5:stä, ja PS5:n uskotaan ohittavan PS4:n kokonaismyynnin jo tänä vuonna.

Luvut sisältävät koko sukupolven myynnin, eivät pelkästään konsoleita tai pelejä. PS5-sukupolveen lasketaan mukaan myös PS4:n myynti ja pelit tältä ajanjaksolta.

PS5:n menestys ei ole silti yllätys. Konsoleita on myyty 56 miljoonaa kappaletta, vaikka PS4:ää on myyty huomattavasti enemmän (117 miljoonaa). PS5 oli myös kalliimpi julkaisussa. Ohjelmistomyynti on kasvattanut PS5-sukupolven kokonaismyyntiä, vaikka PS4:llä pelien osto on ollut hieman vilkkaampaa.

Esitys paljastaa myös, että PS5-pelaajat käyttävät peleihin enemmän rahaa kuin PS4-pelaajat vastaavalla ajanjaksolla. Tämä johtuu todennäköisesti lisääntyneistä lisäsisällöistä, palveluista ja oheislaitteista.

Vaikka PS5:n myynti onkin hitaampaa yksikkömäärissä mitattuna, on se tuottoisampi sukupolvi Sonylle. Yhtiön menestystä mitataan muillakin mittareilla kuin pelkillä myytyjen konsolien määrällä. PS5 Pro -huhujen keskellä Sony saattaa pian pyrkiä hyödyntämään menestystä vielä kalliimmalla konsoliversiolla.