Uusi mobiilipeli kuvaa ADHD-kokemusta tieteen ja tarinan keinoin Kommentit pois päältä artikkelissa Uusi mobiilipeli kuvaa ADHD-kokemusta tieteen ja tarinan keinoin

FULL ADHD

ADHD-oirekuvaan liittyy edelleen monia myyttejä ja väärinkäsityksiä. Miltä ADHD tuntuu? -terveystiedotuskampanja on luotu rikkomaan näitä myyttejä sekä oikomaan väärinkäsityksiä aikuisen ADHD:sta. Osana kampanjaa julkaistaan Psyon Gamesin kehittämä tarinankerronnallinen mobiilipeli, mikä vie pelaajan ADHD:n kanssa elävän henkilön kokemusmaailmaan. Peli on luotu yhteistyössä Takedan, ADHD-liiton, kokemustoimijoiden sekä asiantuntijapsykiatrin kanssa.

Useasti palkittu suomalainen peli-startup on kehittänyt uuden mobiilipelin, – Täyttä elämää, osaksi Takedan aikuisen ADHD:ta käsittelevää terveystiedotuskampanjaa. Tämä pelaajavalintoihin perustuva visuaalinen novelli avaa ADHD-arkea tarinan keinoin. Tavoitteena on auttaa pelaajaa ymmärtämään millaiselta arki ADHD:n kanssa voi tuntua ja miten ADHD voi arjessa näyttäytyä.

Peli sijoittuu nuoren aikuisen, Eetun, tapahtumarikkaaseen elämään. Pelissä Eetu kohtaa arkipäiväisiä haasteita, joista selviytyäkseen hän käyttää toiminnanohjauksen resursseja. Pelissä toiminnanohjauksen resurssit saattavat loppua kesken ja tarina jatkua ennalta-arvaamattomaan suuntaan. Pelaaja ohjaa valinnoillaan, miten Eetun seuraavaksi käy.

Pelin resurssipankki on mallinnettu lääketieteellisen tutkimustiedon pohjalta yhteistyössä asiantuntijapsykiatri Asko Niemelän kanssa. Se rakentuu toiminnanohjauksen kuudesta osasta: aktivaatio, keskittyminen, ponnistelu, tunteet, muisti ja toiminta.

Pelillistämisestä apua tietoisuuden levittämisessä

FULL ADHD – Täyttä elämää -peli yhdistää tarinan, tieteen ja kokemuksellisen oppimisen. Pelin ja koko kampanjan kehittäminen on koonnut yhteen Psyon Gamesin, Takedan, ADHD-liiton ja kokemustoimijat sekä psykiatrian erikoislääkärin Asko Niemelän.

– Parhaimmillaan tämän kaltainen tietoisuuspeli voi herätellä tunnistamaan kyseisen oireyhtymän piirteitä itsessä tai läheisessä. Tiedon lisääntyminen pelin kautta voi auttaa ymmärtämään oirekuvasta johtuvia haasteita elämässä. Pelin tavoitteena ei ole vain tiedon jakaminen, vaan tarjota pelaamisen kautta mahdollisuus syvempään, kokemukselliseen oppimiseen, kuvailee Asko Niemelä.

– Olemme ajatelleet alusta asti, että Psyon Games on niin kutsuttu impaktibisnes eli toimintamme suunnittelussa ratkaisevaa on tekojemme ja tuotteidemme yhteiskunnalliset hyödyt. FULL ADHD – Täyttä elämää -peli on tuotanto, jolla tavoittelemme positiivisia vaikutuksia sekä ADHD-yhteisölle, että koko ajan inklusiivisemmaksi kehittyvälle yhteiskunnalle, kertoo Psyon Gamesin operatiivinen johtaja Valtteri Lahti.

FULL ADHD

Peli julkaistaan osana laajempaa tietoisuuskampanjaa

Miltä ADHD tuntuu? -terveystiedotuskampanja avartaa aikuisen ADHD-oirekuvaan liittyviä myyttejä ja tuo lisää tietoa ADHD:n monimuotoisuudesta. Kampanjassa pureudutaan etenkin siihen, miltä ADHD tuntuu arjessa. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä aikuisen ADHD:sta, rohkaista keskustelemaan aiheesta sekä hakemaan apua tarvittaessa.

– Takedalla toimintamme perustuu terveyden ja potilaiden elämänlaadun parantamiseen niin uusilla lääkeinnovaatioilla kuin hoitoa tukevilla ratkaisuilla. Potilaiden ja hoidon tukemisessa olennaisena osana on tietoisuuden ja ymmärryksen lisääminen kyseessä olevasta sairaudesta tai sen oireista. Tästä syystä tahdomme olla aktiivinen kumppani myös tietoisuustyössä, kertoo liiketoimintayksikön johtaja Laura Aulanko.

– On erittäin tärkeää, että tietoisuus oirekuvasta saavuttaa kaikki, jotka sitä tarvitsevat niin työssään kuin muissakin yhteyksissä. Tiedolla vaikuttaminen onkin ADHD-liitto ry:n toiminnan punainen lanka. Diagnoosin saaminen ei saa olla sattumaa tai siitä kiinni, että kohtaa asialle vihkiytyneen henkilön. Tavoitteena on lisätä oikeaa tietoa ADHD:sta ja sen avulla vaikuttaa oireisten ja heidän läheistensä hyvinvointiin ja mahdollisuuteen toimia tasavertaisina yhteiskunnassa, kertoo ADHD-liiton toiminnanjohtaja Nina Hovén-Korpela.

FULL ADHD

Kolme faktaa ADHD:sta

  1. ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö, jota esiintyy lapsista aikuisiin. Perimällä ja ympäristötekijöillä ajatellaan olevan merkittävä yhteisvaikutus ADHD:n oirekuvan kehittymisessä. ADHD:n ydinoireita ovat tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus. Nämä oireet ovat pitkäkestoisia ja toimintakykyä haittaavia.
  2. ADHD ei ole käytöshäiriö, huonon kasvatuksen tulos, välinpitämättömyyttä tai laiskuutta. Parhaimmillaan ADHD voi olla voimavara; ADHD-oireiset ovat monesti luovia ja innovatiivisia. He pystyvät usein keskittymään mielenkiinnon kohteisiinsa hyvin intensiivisesti.
  3. On hyvä muistaa, että meillä kaikilla voi esiintyä ADHD-tyyppisiä oireita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meillä on ADHD. ADHD:n diagnostiset kriteerit täyttyvät vasta, kun ydinoireet ovat pitkäkestoisia, jo lapsuudessa havaittavia ja haittaavat jokapäiväistä toimintakykyä. Aikuiselle tehtävä ADHD-diagnoosi edellyttää kattavaa psykiatrista tutkimusta.

FULL ADHD – Täyttä elämää -mobiilipeli on kehitetty yhteistyössä Takedan, ADHD-liiton ja kokemustoimijoiden sekä psykiatri Asko Niemelän kanssa. Peli on ladattavissa ilmaiseksi ja -laitteille AppStore– ja Google Play -kaupoista. Peliin voi tutustua tarkemmin täältä.

Uusi kotimainen mobiilipeli vie suomalaista saunakulttuuria maailmalle Kommentit pois päältä artikkelissa Uusi kotimainen mobiilipeli vie suomalaista saunakulttuuria maailmalle

Mikäpä olisikaan suomalaisempaa, kuin halonhakkuu ja saunan lämmittäminen? Tuore kotimainen -mobiilipeli haastaa pelaajan lämmittämään saunan täydelliseen lämpötilaan.

Kirves käteen ja saunapuita pienimään. Yksinkertaisesta pelimekaniikasta huolimatta puiden hakkaaminen on haastavampaa, kuin miltä näyttää. Samaan aikaan on huolehdittava siitä, ettei kiukaassa tuli pääse sammumaan. Klapit palavat pesässä nopeasti, joten uusia puita tulee hakata yllättävän ripeästi. Kun kiusakivet hehkuvat tarpeeksi punaisena, voi saunomisen aloittaa. Kiukaan kohdelämpötila on sattumanvaraisesti 70 ja 120 asteen välillä.

Saunan ja pelin erikoisuus piilee siinä, ettei kyseessä ole ihan tavallinen puukiuas. Tässä Jounistudiosin kehittämässä saunasimulaattorissa lämmitetään perinteistä Aitokiuasta, jossa hormin pelti pitää muistaa avata ennen tulen sytyttämistä ja niin ikään laittaa kiinni ennen löylyjen heittämistä. Jos savua pääsee saunaan, niin damage-mittari värähtää. Juuri tämä erikoisuus on herättänyt ihmetystä ainakin Reddit-keskustelufoorumin kommenttien perusteella.

Tämä oli minulle ihan uutta tietoa, aina oppii uutta.

eräs käyttäjä kommentoi Redditissä

Mitään tarkkaa mittaria saunan lämpötilalle ei anneta, joten lämpötila tulee päätellä kivien hehkumisen perusteella. Kun luulet lämmittäneesi saunan täydellisesti, voit aloittaa löylyn heittämisen. Peli antaa suoran kommentin siitä, kuinka lämmitys onnistui.

Yksinkertaisesta pelimekaniikasta huolimatta Sauna Pro on koukuttava ja sopii lyhyeen ja antoisaan pelihetkeen. Peli sopii erityisesti hieman varttuneemmille saunanlämmittäjille, jotka eivät halua käyttää useita tunteja mobiilipelien parissa.

Sauna Pro -mobiilipelissä huokuu samanlainen retrotunnelma, kuin esimerkiksi Hoya Horrorin kehittämässä -videopelissä. Tästä saa kiittää pelin miellyttävää grafiikkaa ja taustamusiikkia, joka tuo mieleen 90-luvun lauantaisaunat. Pelimusiikin on luonut Son Sakari.

Apple-käyttäjät joutuvat nuolemaan näppejään, sillä Jounistudiosin kehittämä saunapeli on ladattavissa toistaiseksi ainoastaan -laitteille Google Play -kauppapaikasta. Pelin ikäraja on 7.

Jounistudios on kälviäläinen pieni pelipaja, joka on aiemmin julkaissut -indiepelin -käyttäjille.

Assassin’s Creed Mirage saapui iOS -mobiililaitteille Kommentit pois päältä artikkelissa Assassin’s Creed Mirage saapui iOS -mobiililaitteille

Assassin's Creed Mirage

on julkaissut suositun Assassin's Creed Mirage -pelin iPhone 15 Pro -puhelimille sekä iPad Air- ja iPad Pro -tableteille. Tämä tuo palkitun pelisarjan ensimmäistä kertaa mobiililaitteille ja se tarjoaa pelaajille jännittävän ja vauhdikkaan kokemuksen salamurhaajan saappaissa.

Matka 800-luvun Bagdadiin

Assassin's Creed Mirage sijoittuu 800-luvun Bagdadiin, joka oli tuolloin muinaisen Lähi-idän kaupan ja politiikan keskus. Pelaajat astuvat Basim-nimisen katuvarkaan saappaisiin, joka värväytyy pian osaksi salamurhaajien järjestöä. Edessä on jännittävä ja väkivaltainen seikkailu, joka on täynnä juonittelua, taisteluita, tutkimista ja matkustamista.

Hiipimistä, taistelua ja sivutehtäviä

Pelissä on luvassa yllätyksellisiä juonenkäänteitä ja hiippailua sekä salakähmäistä toimintaa ja vakoilua. Pelaajat voivat myös nauttia hauskoista sivutehtävistä, kameliratsastuksesta ja Bagdadin tutkimisesta.

Alustojen välinen pelaaminen ja tallennukset

Assassin's Creed Mirage tukee eri alustojen välistä pelaamista ja pilvitallennuksia. Tämä tarkoittaa, että pelaajat voivat aloittaa pelin yhdellä laitteella ja jatkaa siitä sitten toisella laitteella juuri samasta kohdasta. Peli tukee myös erillisiä peliohjaimia sekä kosketusnäytöltä pelaamista.

Kokeile ilmaiseksi

Pelin ensimmäiset 90 minuuttia ovat pelattavissa ilmaiseksi, joten pelaajat voivat kokeilla sitä ennen ostopäätöstä. Assassin's Creed Mirage on saatavana -käyttöjärjestelmälle, /S:lle, Xbox Onelle, :lle, :lle, :lle (Epic Games Store ja Ubisoft Store) sekä Ubisoft+-pelipalveluun. Pelin ikäraja on PEGI 18.