Vaativaa vuorikiipeilyä – arvostelussa Insurmountable Kommentit pois päältä artikkelissa Vaativaa vuorikiipeilyä – arvostelussa Insurmountable

8.2 / 10
Hyvää Proseduraalinen maastonluonti takaa jokaisen nousun olevan erilainen, mielenkiintoiset satunnaistapahtumat ja mysteerit pitävät mielenkiintoa yllä kiipeilyn ohella, haaste on hyvässä balanssissa ja valintojaan joutuu miettimään. Huonoa Äänimaisema on hieman pliisu, animaatioihin saisi tulla vielä yksi nopeutusaskel lisää.

Vuorikiipeily lienee extreme-lajeista vaarallisin ja haastavin niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Silti Himalajan vuoristo houkuttelee vuosittain satoja ihmisiä koettamaan onneaan äärettömän vaarallisen Mount Everestin valloituksessa. Noin vuosi sitten julkaistu Insurmountable tuo kiipeilyn nyt kotisohville seikkailuna.

Ennen vuorelle lähtöä valitaan kiipeilijä kolmesta vaihtoehdosta: seikkailija, tiedemies tai journalisti, joilla jokaisella on omat tarinansa, lähtövarusteensa ja kykynsä, joita kokemuksen karttuessa saa roolipelimäisesti lisää. Käytössä kuluvat varusteet taas korvataan kiipeilyn edetessä vastaantulevien satunnaistapahtumien kautta. Kun sopiva hahmo on löytynyt, valikoidaan vielä vaikeusaste, kiivettävä vuori ja yksi reitti kolmesta vaihtoehdosta. Reiteistä jokainen lisää matkalle sekä haasteita että helpotuksia, kuten rankkoja lumimyrskyjä tai vakaata kivimaastoa.

Reitit suunnitellaan etappeja maastoon merkiten.

Kuljettavat maastot luodaan proseduraalisesti, mikä tekee jokaisesta retkestä ennalta-arvaamattoman. Kuvakulma seuraa pelaajaa lintuperspektiivistä, ja heksoihin jaetussa maastossa edetään hiiren voimalla etappeja merkiten. Jokaisella heksalla on omia ominaisuuksiaan kuten kivi, lumi ja jää, ja näiden vaaralliset variaatiot, mikä tulee huomioida reittiä valitessa. Reittiään voi suunnitella pitkään ja hartaasti, sillä aika pysähtyy jokaisen liikkeen jälkeen. Suunnittelu onkin tärkeää, sillä vaikeakulkuinen maasto ja vallitsevat sääolosuhteet verottavat kiipeilijää ankarasti. Liikkuminen kuluttaa energiaa, kylmyys jäytää luita ja korkeammalle noustessa hapen määrä laskee. Vaivalloinen eteneminen vaativissa olosuhteissa käy pidemmän päälle myös henkisesti raskaaksi, joten kiipeilijän mielenterveydestä huolehtiminen on myös tärkeää. Energian, hapen, ruumiinlämmön tai mielenterveyden laskeminen nollaan ei vielä tarkoita pelin päättymistä, vaan matka katkeaa vasta pelaajan elinvoiman loppuessa. Hahmo kulkee merkittyä reittiä verkkaisesti, ja vaikka peliä saakin nopeutettua pykälän, toivoin välillä hahmoni juoksevan vielä nopeampaa. Nopeutus ei vaikuta muuhun, kuin siihen miten nopeasti hahmo siirtyy paikasta toiseen – energiaa ym. kuluu silti saman verran.

Satunnaistapahtumat elävöittävät peliä.

Matkan varrelle on ripoteltu erilaisia mielenkiinnon kohteita ja satunnaistapahtumia, jotka vaihtelevat harmittomista hyvinkin vaarallisiin. Erittäin tärkeäksi itselleni muodostuivat luolat, joissa teltan puuttuessa voi levähtää myrskyltä suojassa. Harmillisesti mm. karhutkin ovat tämän tajunneet ja turvallinen ja houkutteleva suojapaikka saattaakin muuttua hetkessä surmanluukuksi. Eteen tulevat tapahtumat käydään läpi lyhyiden tekstiseikkailumaisten valintatilanteiden kautta, joista hyvän tuurin sattuessa palkkioksi voi saada joko täydennystä varusteisiin tai vaikkapa energiaa takaisin. Tehdyillä valinnoilla voi myös olla kauaskantoisia seurauksia. Kun pelaaja vihdoin saavuttaa huipun kaikkensa antaneena, lyö peli vielä kierrepallon eteen: alaskin pitäisi päästä. Maisemien ihailu jääköön toiseen kertaan – ei muuta kuin rinkka selkään ja happivajeisena etsimään nopeinta reittiä alas ennen kuin voimat ehtyvät lopullisesti.

on kelpo ajanvietettä roguelike peleistä pitäville. Kiipeily alkaa helposti, mutta vaikeutuu hyvin nopeasti, ellei reittejään ja valintojaan punnitse ajatuksella. Ensimmäisen ja helpoimman vuoren valloitettuani ja alas päästyäni olivat käteni jäätyneet täysin, mikä vaikeutti huomattavasti seuraavalle vuorelle nousemista. Huhtikuun puolenvälin tienoilla peli saa 2.0-päivityksen, jonka luvataan lisäävän mukaan mm. sivutehtäviä, uusia monipuolisempia tapahtumia, syvemmän hahmonpäivityksen ja kiipeilijätiimit, sekä varsinaisen tarinan peliin kiipeilyn ohelle.

GTA 6 -fanit kärsimättöminä trailerin vuosipäivänä: väärää toivoa ja tekoälyn huijauskuvia Kommentit pois päältä artikkelissa GTA 6 -fanit kärsimättöminä trailerin vuosipäivänä: väärää toivoa ja tekoälyn huijauskuvia

-yhteisö käy kuumana, kun pelin ensimmäisen trailerin julkaisusta tulee kuluneeksi vuosi. Vaikka on pysynyt vaitonaisena jatkotrailerista, fanit pohtivat mahdollisia vihjeitä – tällä kertaa -soittolistan päivityksestä, joka on saanut osan yleisöstä innostumaan. Samaan aikaan tekoälyllä tuotetut väärennetyt ”vuodot” hämmentävät entisestään odottajia.

YouTube-soittolista: vihje vai harhautus?

Rockstarin virallinen YouTube-kanava päivitti hiljattain soittolistojaan, mikä osui epäilyttävän lähelle trailerin vuosipäivää. Tämä herätti spekulaatiot siitä, voisiko uusi traileri olla tulossa. Monien mielestä kyseessä oli kuitenkin vain tavanomainen ylläpito, ei vihje tulevasta julkaisusta. Fanit ovat jakautuneet: osa on valmis juhlimaan ennenaikaisesti, kun taas skeptikot pitävät päivitystä merkityksettömänä.

Tekoälyn luomat väärät vuodot hämmentävät

:n subreddit-yhteisössä (jossa on yli 1,1 miljoonaa jäsentä) moderaattorit ovat joutuneet taistelemaan tekoälyn generoimia vääriä vuotokuvia vastaan. Monet näistä kuvista on tarkoituksella tehty näyttämään virallisilta ruutukaappauksilta, vaikka todellisuudessa ne ovat kaukana oikeasta pelimateriaalista. Subredditin säännöt selventävät, että harhaanjohtavat tekoälykuvat poistetaan, mutta laadukas fanitaide on tervetullutta.

Trailer 1: uusia ”havaintoja” vuoden jälkeen

Fanit ovat palanneet analysoimaan ensimmäistä traileria uusien vihjeiden toivossa. Eräs käyttäjä laski, että trailerissa näkyy yhteensä 152 jalkaa, kun taas toinen kehitti kaavan laskeakseen Lucia-hahmon sellin oven reiät. Tällaiset yksityiskohtaiset tarkastelut kertovat, kuinka kärsimättömiä pelaajat ovat lisäinformaation suhteen.

GTA 6:n julkaisu: milloin seuraava askel?

Take-Twon mukaan GTA 6 on yhä aikataulussa syksylle 2025 :lle ja Xbox Series X|S:lle. Silti Rockstarin lähes vuoden hiljaisuus trailerin jälkeen hämmentää faneja. On mahdollista, että lisätietoa saadaan pian – ehkä jopa tällä viikolla.

Odotus jatkuu

Sillä välin fanit voivat tutustua muihin GTA 6:ta koskeviin uutisiin, kuten huhuihin mahdollisesta viivästyksestä, Take-Twon vihjailuihin -version julkaisusta sekä asiantuntijoiden arvioihin siitä, voiko pyörittää peliä 60 fps:n nopeudella.

Vaikka fanit odottavat malttamattomina uutta traileria, Rockstarin salaperäisyys vain lisää pelin ympärillä olevaa hypeä.

Budjettipelaajan valinta – Turtle Beach Pure SEL -pelihiiri tarjoilee suorituskykyä edulliseen hintaan Kommentit pois päältä artikkelissa Budjettipelaajan valinta – Turtle Beach Pure SEL -pelihiiri tarjoilee suorituskykyä edulliseen hintaan

Tällä kertaa arvostelussamme langallinen Pure SEL -pelihiiri, joka tarjoaa erinomaisia ominaisuuksia erittäin alhaiseen hintaan. Tässä arviossa tarkastellaan sen vahvuuksia ja heikkouksia.

Suunnittelu ja rakenne

Pure SEL -hiiren paino on vain 49 grammaa, mikä tekee siitä yhden markkinoiden kevyimmistä pelihiiristä. Sen ergonominen muotoilu on mukautettu pitkäaikaista käyttöä varten, ja se sopii erityisesti pienemmille kämmenille. Hiiren rakenne on jämäkkä, mutta siinä käytetty muovi tuntuu halvemmalta verrattuna kilpailijoihin.

Suorituskyky

Hiiri käyttää 8K PixArt PAW3318 -anturia, joka tarjoaa jopa 8000 DPI:n tarkkuuden. Tämä mahdollistaa tarkan seurannan ja nopean vasteajan, mikä on erityisen tärkeää nopeatempoisissa peleissä. 1000Hz:n päivitysnopeus takaa sujuvan käytön ilman viiveitä. Hiiri on tarkka ja reagoiva, erityiesti mekaanisten painikkeiden ansiosta.

Ergonomia ja käyttömukavuus

Vaikka hiiren muotoilu on ergonominen, mutta joillekkin käyttäjille painikkeiden sijoittelu voi ongelmallinen, mikä saattaa aiheuttaa harhapainalluksia nopeissa tilanteissa. Erityisesti peukalopainikkeet ovat sijoitettu verraten korkealle hiiren rungossa. Myös kursorin nopeuden vaihtamiseen käytettävä peukalopainike on melko kaukana edessä. Tämä toki estää harhapainalluksia, mutta myös haittaa mikäli nopeutta haluaisi vaihtaa kätevästi. PTFE-liukukalvot tuntuvat erityisen laadukkailta tähän hintaluokkaan ja liukuvat mukavasti eri alustoilla.

Hinta-laatusuhde

Turtle Beach Pure SEL on hinnoiteltu kilpailukykyisesti ja se tarjoaa liudasti ominaisuuksia alhaiseen hintaansa nähden. Arvostelun tekohetkellä hiiren suositushinnakksi kertyi 45 euroa ja jälleenmyyjiltä sitä sai alle 35 euron. Se on hyvä vaihtoehto niille, jotka etsivät kevyttä ja suorituskykyistä pelihiirtä ilman, että lompakko kärsii. Kuitenkin vain hieman enemmän sijoittamalla voi löytää vieläkin parempia vaihtoehtoja.

Turtle Beach Pure SEL

7.5 / 10
Plussat + Äärimmäisen kevyt (vain 49 grammaa) + Kilpailukykyinen hinta ja erinomainen hinta-laatusuhde + Korkealaatuinen sensori ja hintaan nähden erinomainen tarkkuus Miinukset - Muovinen rakenne tuntuu halvemmalta verrattuna kilpailijoihin - Painikkeiden sijoittelu ei sovi kaikille Yhteenveto Turtle Beach Pure SEL on kevyt, edullinen pelihiiri, joka tarjoaa hyvät ominaisuudet budjettitietoisille pelaajille. Tarkan 8K-anturin ja ergonomisen muotoilun ansiosta se soveltuu hyvin peruspelaamiseen, vaikkakin rakenteessa on pieniä puutteita.