Vakooja-aiheinen moninpeli Deceive Inc. ladattavissa ilmaiseksi PC:lleKommentit pois päältä artikkelissa Vakooja-aiheinen moninpeli Deceive Inc. ladattavissa ilmaiseksi PC:lle
Epic Games Store jatkaa pelaajien ilahduttamista ilmaispeleillä. Tällä viikolla luvassa on jännittävä vakoojateemainen moninpeli Deceive Inc., jonka voi lunastaa täysin ilmaiseksi ensi torstaihin asti.
Deceive Inc. on viime vuonna ilmestynyt Sweet Bandits Studiosin kehittämä kilpailuhenkinen moninpeli, jossa pelaajat omaksuvat vakoojien roolit ja kilpailevat toisiaan vastaan huippusalaisissa tehtävissä. Peli yhdistää taidokkaasti sosiaalisen petoksen, hiiviskelyn ja toiminnan elementtejä.
Pelissä vakoojat soluttautuvat luksuskohteisiin naamioituneina tavallisiksi vierailijoiksi. Tehtävänä on kerätä salaista tietoa ja arvokkaita esineitä kilpailevilta agenteilta. Pelaajat voivat käyttää erilaisia vimpaimia ja erikoiskykyjä päihittääkseen vastustajansa.
Voit ladata Deceive Inc. -pelin ilmaiseksi täältä. Tarjous on voimassa ensi torstaihin kello 17:00 Suomen aikaa asti.
Valve on joutunut oikeuteen sen Steam-alustan pelimyynnistä perimän 30 prosentin komission takia. Aiemmin vain Wolfire Gamesin ja Dark Catt Studiosin nostamat antitrust-syytteet ovat saaneet uutta potkua, sillä juttu on nyt laajennettu koskemaan kaikkia kehittäjiä ja julkaisijoita, jotka ovat myyneet pelejään Steamissä 28.1.2017 jälkeen.
Wolfire Games haastoi alun perin Valvea vuonna 2021 vedoten siihen, että yhtiö käyttää monopoliaseemaansa PC-pelikaupassa hinnat nostamalla ja tukahduttamalla kilpailua. Steamin 30 prosentin osuus myynnistä nähtiin kilpailun vastaiseksi, sillä sen katsottiin keinotekoisesti nostavan pelien hintoja. Lisäksi Wolfire syytti Valvea painostavan kehittäjiä välttämään muiden kauppapaikkojen käyttöä, joilla on alhaisemmat komissiot.
Valve kiisti kaikki syytökset todeten 30 prosentin komission olevan alan standardi. Yhtiö myös huomautti kilpailijoiden, kuten Epic Games Storen, epäonnistumisen alhaisemmilla komissioillaan todisteena siitä, että kehittäjät pitävät Steamin tarjoamaa palvelua hintansa väärti.
Vuonna 2021 nostettu kanne hylättiin aluksi, sillä tuomari katsoi Wolfiren epäonnistuneen osoittamaan todisteita vahingoista. Valve vetosi siihen, että kilpailijoiden epäonnistuminen osoittaa Steamin tarjoaman palvelun arvon. Lisäksi tuomari hylkäsi Wolfiren väitteen Steamin kauppapaikan ja peliympäristön keinotekoisesta erottamisesta, sillä ne nähtiin yhtenä kokonaisuutena, jossa pelimyynti rahoittaa alustan ”ilmaisia” ominaisuuksia.
Wolfire muokkasi kuitenkin kannetta tuomarin kritiikin perusteella, ja lopulta vuonna 2022 osa kanneoikeuksista hyväksyttiin. Myöhemmin samana vuonna Wolfiren kanne yhdistettiin Dark Catt Studiosin vastaavaan kanneeseen.
Nyt juttu on siis laajentunut koskemaan kaikkia kehittäjiä, jotka ovat maksaneet Valvelle komission peleistään 28.1.2017 jälkeen. Tämä voi johtaa merkittäviin korvauksiin Valvealta, jos Wolfire ja Dark Catt voittavat oikeudenkäynnin. Oikeudenkäynti on osa laajempaa keskustelua Valven ja Steamin asemasta PC-pelialalla. Vaikka yksittäisellä yhtiöllä ei tulisi olla näin paljon valtaa, on todennäköistä, että mahdollinen tappio oikeudessa pakottaisi Valvea muuttamaan käytäntöjään, mikä vaikuttaisi koko PC-pelien julkaisemiseen.
Kuten Gematsu raportoi, kehittäjä Polaris Quest on Tencent Gamesin tytäryhtiö, ja peli näyttää kauniilta rehevillä ja värikkäillä ympäristöillään. Mutta jotain siinä tuntuu tutulta. Se sijoittuu ”kolossaalien koneiden valtaamaan maailmaan”, ja kuka tahansa, joka on pelannut Horizon Zero Dawnia tai Forbidden Westiä, tuntee konseptin hyvin.
Light of Motiraman maailmaa asuttavat ”Mechanimalit” näyttävät Aloy'n mekaanisilta vihollisilta. Olisi anteeksiannettavaa erehtyä luulemaan yhtä härkämäistä Mechanimalia Horizonin Broadheadiksi. Niiden sijoittaminen rehevään maailmaan tekee kaikesta vieläkin enemmän samankaltaista – Horizon-vibat ovat kiistattomat, ja sivustakatsojat ovat olleet nopeita huomauttamaan tästä.
Olen valtavan huvittunut siitä, että häpeää ei ole jäljellä,
sanoo Dr. Serkan Toto, Japanin peliteollisuuskonsultointiyritys Kantan Gamesin toimitusjohtaja.
Huolimatta tästä, näyttää siltä, että se pelataan eri tavalla kuin Guerrillan Horizon-pelit. Itse asiassa, jos vertailuja tehdään, sen pelattavuus vaikuttaa melko samankaltaiselta kuin Palworld.
Pelaajat joutuvat rakentamaan tukikohdan ja voivat kesyttää ja kouluttaa yli 100 Mechanimalia – muokattavissa antamaan ”eksklusiivisia taistelutiloja ja tuotantopiirteitä”, mikä tekee niistä hyödyllisiä kumppaneita riippumatta siitä, tarvitsetko ”taisteluapua vai tuotannon tehostusta”.
Lisäksi pelaajat voivat tutkia maailmaa ystävien kanssa ”saumattomassa” yhteistyössä, joka tukee jopa 10 pelaajaa. Se mainitsee myös alustarajat ylittävän pelaamisen, vaikka kirjoitushetkellä peli on ilmoitettu vain Steamille ja Epic Games Storelle.
Joka tapauksessa, näyttää siltä, että Palworldin kehittäjät Pocketpair ovat tietoisia vertailuista Light of Motiramin ja oman selviytymispelinsä välillä, mutta he eivät valita. Vastaukseksi yhdelle henkilölle, joka kutsui Polaris Questin tulevaa peliä ”Horizon x Palworld -tyyliseksi peliksi”, Pocketpairin yhteisömanageri Bucky sanoo yksinkertaisesti: ”Palworld mainittu – POG.”
Jäämme odottamaan, voiko Light of Motiram erottua hieman enemmän, kun se on todella julkaistu – tällä hetkellä julkaisuaikataulua ei ole annettu.