Vauhtia löytyy, mutta turbo hieman vielä yskii – arvostelussa The Crew Motorfest Kommentit pois päältä artikkelissa Vauhtia löytyy, mutta turbo hieman vielä yskii – arvostelussa The Crew Motorfest

The Crew Motorfest

The Crew Motorfest (Xbox Series X)

6 / 10
Hyvää Realistiset grafiikat. Audio. Monta eri alustaa. Crossplay Huonoa Toistaa itseään liian nopeaa. Ei splitscreeniä, Autot tuhoutumattomia. Freedrivessä ei pysty kommunikoimaan, vaikka moninpeli pakko. Oma persoona puuttuu. Yhteenveto The Crew Motorfestistä Vauhtia kyllä löytyy, mutta turbo hieman vielä yskii. Ehkä nekin ongelmat ovat jo selätettynä seuraavassa versioinnissa?

Ubisoftin julkaisema kantaa mukanaan monenlaista painolastia. Se on nimittäin sarjan kolmas osa, joka on jatkoa aiemmalle The Crew 2 -pelille, ja se tuo mukanaan sekä sarjan perinteitä että uusia tuulia.

Ubisoft Ivory Tower -pelistudio on tällä kertaa siirtänyt pelaajat vehreälle O'ahu-saarelle, osana Havaijin saariryhmää, jossa he voivat kokea ajamisen hurman peräti 600 eri ajoneuvolla – tietenkin pelin edetessä ja saavutusten karttuessa.

Pelikokemuksen alkumetreillä pelaajaa tervehdittiin uudenlaisella ohjaustuntumalla. Auton hallinta vaati totuttelua, sillä perinteisistä autopelikokemuksista poiketen ohjaus ei ollutkaan niin suoraviivaista touhua, kuin äkkiä voisi olettaa. . Tämän realistisen lähestymistavan voi nähdä sekä plussana että miinuksena, riippuen pelaajan henkilökohtaisista preferensseistä. Ensivaikutelmiin liittyi myös huoli pelin mahdollisesti toistuvasta luonteesta, joka ilmeni kilpailuiden samankaltaisuutena ja voittokriteerien mustavalkoisuutena.

Vaikka The Crew Motorfest tarjoilee silmäkarkkia huipputason grafiikan myötä, herää kysymys. voiko liiallinen realismi ja visuaalinen varovaisuus olla rasite? Pelin värimaailma ja tyyli olisivat saattaneet hyötyä rohkeammista valinnoista ja kenties jopa surrealistisemmista elementeistä, joilla se olisi voinut erottua edukseen tämän genren muista teoksista. Nyt läpi paistaa, ehkä jo hieman liiallinenkin vaikutteiden ottaminen ”isoveljiltään”. Persoona jää jotenkin varjoon.

Moninpelielementit tuovat mukaan oman vivahteensa, mutta herättävät samalla kritiikkiä. Vaikka pelaajaa kannustetaan osallistumaan moninpeliin, tuntuu pelin kommunikaatio-ominaisuudet kovin rajoitetuilta ja vuorovaikutus muiden pelaajien kanssa melko etäältä. Moninpeli ja yhteisöllisyys jäävät siis tavoittamattaan, mikä on varsin ironista tällaisessa laajasti moninpeliä korostavassa ympäristössä.

Myönteisiä huomioita The Crew Motorfest saa alustatuestaan (lukuun ottamatta Nintendo Switchiä), crossplay-ominaisuudestaan ja audiototeutuksestaan, joka sopii peliin kuin nenä päähän. Kootusti voisi todeta, että peli jää keskinkertaisuuden ja potentiaalin välimaastoon. Paperilla kun niin moni asia näyttää hyvältä.

The Crew Motorfest ei ole peli, jonka voi suositella ostettavaksi täyteen hintaan, mutta kun se kuuluisa ”Anttilan alelaari” saa kyseisen autopelin sopuhintaan, niin mikäpäs siinä sitten, ajanvietteeksi perjantai-iltaan vaan. Vauhtia kyllä löytyy, mutta turbo hieman vielä yskii. Ehkä nekin ongelmat ovat jo selätettynä seuraavassa versioinnissa?

Arvostelu: M.Säily

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla Kommentit pois päältä artikkelissa Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla

Assassin's Creed Shadows

on paljastanut uusia yksityiskohtia tulevan Assassin's Creed Shadows -pelin liikkumismekaniikasta. Muinaiseen Japaniin sijoittuva toimintaseikkailu esittelee kaksi erilaista päähahmoa: samuraisoturi Yasuke ja shinobi Naoe.

Pelisarjalle tyypillinen parkourmainen liikkuminen on jälleen keskeisessä roolissa. Pelaajat voivat kiivetä seinillä ja katoilla sekä tehdä hurjia loikkia tutkiessaan pelimaailmaa. Korkealta tarkkailu auttaa hahmottamaan ympäristöä ja seuraamaan vihollisia.

Ketterä liikkuminen on tärkeää niin tehtävien suorittamisessa kuin vihollisia paetessa. Erityisesti Naoe-hahmo hyödyntää taitavasti japanilaisen arkkitehtuurin yksityiskohtia liikkuessaan. Parkour on myös olennainen osa hiiviskelyä ja linnakkeisiin soluttautumista.

Pelin suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota hahmojen animointiin ja liikkeiden sulavuuteen. Uutena elementtinä on tarttumiskoukku, joka monipuolistaa liikkumismahdollisuuksia. Pelaajat voivat hyödyntää ympäristöä aiempaa luovemmin, mutta kaikkia pintoja ei edelleenkään voi kiivetä.

Assassin's Creed Shadows julkaistaan 14. helmikuuta 2024 :lle, /S:lle, :lle ja :lle. Lisäksi peli tulee saataville Ubisoft+ -pelipalveluun 12. marraskuuta 2024 alkaen. Pelin ennakkoon tilaaville luvassa bonustehtävä. Pelin ikäraja on PEGI 18.