Visuaalisesti vaikuttava päivitys – arvostelussa Horizon Zero Dawn Remastered Kommentit pois päältä artikkelissa Visuaalisesti vaikuttava päivitys – arvostelussa Horizon Zero Dawn Remastered

Esittely
Alkujaan vuonna 2017 julkaistu Horizon Zero Dawn on yksi modernien toimintaroolipelien merkittävimmistä teoksista. Remastered-versio, julkaistu 31.10.2024, tuo pelin -parannettuna. sijoittuu 3000-luvulle post-apokalyptiseen maailmaan, jossa teknologiset koneet hallitsevat maisemaa ja ihmiskunta elää takaisin alkuperäisissä heimoyhteiskunnissa. Pelaajat ohjaavat päähenkilö Aloyta, nuorta metsästäjää, joka etsii paikkaansa maailmassa ja taistelee koneita vastaan käyttäen ketteryyttään ja nokkeluuttaan.

Ensituntuma
Pelin remasterointi herätti odotuksia, erityisesti niille, jotka ovat pelanneet alkuperäistä versiota. Ensivaikutelma on pääosin positiivinen. Teknisesti peli on vakaa, eikä suurempia bugeja ilmennyt – tosin suomenkielisissä teksteissä oli satunnaisia puutteita dialogien aikana. Kokemus oli esteettisesti upea ja immersiivinen jo alusta alkaen.

Sisältö
Pelin tarina seuraa Aloyn matkaa heimonsa hylkiöstä sankariksi. Hän pyrkii voittamaan koetuksen, joka mahdollistaa hänen hyväksyntänsä osaksi heimoa. Matkan varrella pelaaja kohtaa valtavia koneita, jotka vaativat strategista lähestymistä taistelussa – koneiden heikkouksia voi hyödyntää ja niitä voi analysoida Aloyn käyttämällä Fokus-laitteella. Pelissä on runsaasti tekemistä, kuten resurssien keräystä ja crafting-järjestelmä, joka mahdollistaa esimerkiksi nuolien ja ansojen valmistamisen. Vaikka tarina itsessään on suhteellisen lyhyt, laaja maailma tarjoaa paljon tutkittavaa ja lisätehtäviä.

Kontrollit ja pelattavuus
PC:llä pelaaminen on yllättävän sujuvaa, vaikka peli on alun perin suunniteltu PlayStation-ohjaimelle. Kontrollit tuntuvat tarkoilta ja helposti hallittavilta. Aloyn kehittäminen tapahtuu taitopisteiden avulla, joita pelaaja ansaitsee tasojen noustessa. Taitojen avaaminen tarjoaa uusia kykyjä, jotka vaihtelevat hiljaisesta hiiviskelystä tehokkaampiin taistelutaitoihin. Tämä järjestelmä lisää syvyyttä ja antaa pelaajalle vapauden valita pelityylinsä.

Grafiikat
Remasterointi tuo merkittäviä visuaalisia parannuksia alkuperäiseen verrattuna. Valaistus, tekstuurit ja hahmojen yksityiskohdat ovat saaneet huomattavan kohennuksen. NPC-hahmojen animaatiot ovat luonnollisempia ja vähemmän jäykkiä, mikä tekee pelimaailmasta eläväisemmän. Maailman maisemat – metsät, vuoret ja rauniot – ovat kauniita ja vangitsevia, mikä tekee pelaamisesta visuaalisen nautinnon.

Äänimaailma
Äänisuunnittelu täydentää pelin immersiota. Luonnon äänet ja taistelumusiikki luovat ympäristöön oikean tunnelman, ja ääniefektit vahvistavat kokemusta, erityisesti taisteluissa.

Yhteenveto
Horizon Zero Dawn Remastered on visuaalisesti vaikuttava ja teknisesti laadukas päivitys alkuperäisestä. Vaikka remasterointi ei tuo merkittäviä uusia ominaisuuksia pelin sisältöön, grafiikkapäivitykset ja tekniset parannukset tekevät siitä entistä nautittavamman. Laajan maailman ansiosta pelaajat voivat uppoutua tuntikausiksi tutkimiseen ja tehtävien suorittamiseen, vaikka pääjuoni onkin suhteellisen lyhyt.

Hintaan sisältyvä 10 euron päivitysmaksu alkuperäisen pelin omistajille voi jakaa mielipiteitä, mutta uusille pelaajille tämä on erinomainen tilaisuus kokea yksi modernin pelihistorian ikonisimmista seikkailuista. Suosittelen peliä erityisesti niille, jotka nauttivat kauniista avoimesta maailmasta, syvällisestä tarinasta ja taktisesta taistelusta.

Yhteenveto

9 / 10
Hyvää + Upeat grafiikat ja valaistus + Helposti hallittavat kontrollit + Runsaasti tutkittavaa ja lisätehtäviä Huonoa - Ei merkittäviä uusia ominaisuuksia sisältöön - Lyhyt päätarina - Päivitysmaksu alkuperäisen pelin omistajille Yhteenveto Horizon Zero Dawn Remastered on visuaalisesti vaikuttava ja teknisesti laadukas päivitys alkuperäisestä. Vaikka remasterointi ei tuo merkittäviä uusia ominaisuuksia pelin sisältöön, grafiikkapäivitykset ja tekniset parannukset tekevät siitä entistä nautittavamman.

Satumaista strategiaa ja visuaalista loistoa – Arvostelussa Ravenswatch Kommentit pois päältä artikkelissa Satumaista strategiaa ja visuaalista loistoa – Arvostelussa Ravenswatch

Ravenswatch

Pelin esittely
on tietokoneroolipeli, jonka kehittäjä ja julkaisija . Kyseessä on peli, joka vie pelaajat Unelmamaahan, Reverieen, jossa elävien tarinoiden ja legendojen koti on vaarassa. Maata vaivaan saastuttava voima, joka muuttaa sen asukkaiden mielet, ja vain Reverien suojelijat, korpit, voivat pelastaa sen. Pelissä otat roolin sankarina, joka liittoutuu muiden vahvojen hahmojen kanssa torjuakseen tämän uhkan. Ravenswatch on toimintapainotteinen seikkailupeli, jossa yhdistyvät roolipelielementit, taistelut ja ammuntamekaniikat. Peli on saatavilla :lle ja muille suurille alustoille, kuten :lle, Xbox Onelle ja Nintendo Switchille.

Ensituntuma
Peli herättää heti mielenkiinnon vahvalla visuaalisella ilmeellään ja jännittävällä aloituskohtauksellaan. Peli ei vaikuta aluksi olevan buginen, vaan se toimii sujuvasti ilman merkittäviä ongelmia. Tunnelma luodaan nopeasti, ja pelaaja pääsee nauttimaan pelin tarjoamasta maailmasta ilman suurempia teknisiä esteitä. Alku on houkutteleva ja pitää pelaajan mielenkiinnon yllä.

Sisältö ja pelimekaniikka
Ravenswatchissa pelaaja valmistautuu jokaiseen pomotaisteluun keräämällä resursseja, tekemällä pieniä aktiviteettejä ja kehittämällä hahmoa. Jokaisella kentällä on 18 minuuttia aikaa, jonka aikana pelaaja voi kerätä esineitä, käydä kaupassa ja valmistautua tulevaan taisteluun. Pelissä on runsaasti strategisia elementtejä, kuten taitovalintoja ja esineiden yhdistelmiä, jotka voivat johtaa uskomattomiin synergioihin ja luoda todella voimakkaita hahmoja. Taitojen ja esineiden uudelleenvalinta (reroll) on keskeinen osa peliä, ja tämä luo mahdollisuuksia kokeilla erilaisia lähestymistapoja pelissä ilman turhautumista. Erilaiset esineet ja kyvyt tuovat peliin syvyyttä ja tekevät jokaisesta pelikerrasta ainutlaatuisen.

Grafiikat ja visuaalinen suunnittelu
Ravenswatchin karttasuunnittelu on sekä visuaalinen elämys että strateginen leikkikenttä. Peli jakautuu kolmeen eri lukuun, joista jokaisella on oma teemansa ja ulkoasunsa, jotka poikkeavat toisistaan merkittävästi. Vaikka kenttien järjestys on aina sama, niiden sisällön paikat ja vihollisten sijainnit vaihtelevat satunnaisesti, mikä pitää pelin tuoreena ja arvaamattomana. Pelissä seikkaillaan synkissä metsissä, aavikoilla ja suurissa linnoissa, mikä luo jatkuvasti erilaisia visuaalisia kokemuksia ja ympäristöjä.

Äänimaailma
Pelin musiikki ja ääniefektit ovat todella onnistuneita. Musiikki tukee pelin tunnelmaa täydellisesti ja vie pelaajan syvemmälle pelin maailmaan. Äänet luovat jännitystä ja intensiteettiä, ja ne vastaavat hyvin tapahtumien kulkuun ja ympäristön muutoksiin. Peliin lisätyt hahmojen kommentit lisäävät immersiota ja tekevät pelistä elävämmän.

Pelin haasteet ja vaikeustaso
Vaikka Ravenswatch tarjoaa paljon viihdykettä ja hauskaa pelattavaa, pelin tasapaino on ongelmallinen. Ensimmäinen luku tuo esiin turhauttavan vaikeusasteen, erityisesti sivutehtävien osalta, mikä tekee pelikokemuksesta epätasapainoisen. Satunnaisuus, kuten vihollisten spawn-mekanismi, tekee pelistä enemmän onnen kuin taidon peliä, mikä voi aiheuttaa turhautumista, erityisesti suunnittelun ja strategian osalta. Peli ei myöskään tarjoa tutorial-tilaa, mikä saattaa olla haastavaa uusille pelaajille. Vaikka pelissä on useita vaikeustasovaihtoehtoja, ei ole aina selvää, miksi tietyt haasteet tuntuvat niin epätasapainoisilta.


Pelin haasteet ja vaikeustaso
Vaikka Ravenswatch tarjoaa paljon viihdykettä ja hauskaa pelattavaa, pelin tasapaino on ongelmallinen. Ensimmäinen luku tuo esiin turhauttavan vaikeusasteen, erityisesti sivutehtävien osalta, mikä tekee pelikokemuksesta epätasapainoisen. Satunnaisuus, kuten vihollisten spawn-mekanismi, tekee pelistä enemmän onnen kuin taidon peliä, mikä voi aiheuttaa turhautumista, erityisesti suunnittelun ja strategian osalta. Peli ei myöskään tarjoa tutorial-tilaa, mikä saattaa olla haastavaa uusille pelaajille. Vaikka pelissä on useita vaikeustasovaihtoehtoja, ei ole aina selvää, miksi tietyt haasteet tuntuvat niin epätasapainoisilta.

Moninpeli ja saavutettavuus
Ravenswatchin moninpeli on poikkeuksellisen sujuva ja saavutettava. Peli mahdollistaa sekä ystävien kanssa pelaamisen että satunnaisiin peleihin liittymisen vaivattomasti. Kartan ja alueen valinta on automatisoitu, ja peli valitsee parhaat palvelimet pelaajille ilman yhteysongelmia. Tämä tekee peliin liittymisestä sujuvaa ja takaa lähes viiveettömän pelikokemuksen, mikä on harvinaista monissa nykyisissä peleissä.

Yhteenveto
Ravenswatch on mielenkiintoinen ja koukuttava peli, joka tarjoaa monipuolisia hahmoja, rikasta strategiaa ja visuaalisesti upeita ympäristöjä. Pelissä on kuitenkin tasapaino-ongelmia ja vaikeustasojen epätasaisuutta, jotka voivat estää täysipainoisen pelikokemuksen. Vaikka satunnaisuus tuo peliin omat haasteensa, pelissä on silti potentiaalia ja se tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia kokeiluihin ja uusintapelivaihtoehtoihin. Erityisesti moninpelikokemus on sujuva ja helposti lähestyttävä. Jos olet fani toiminnallisista roolipeleistä, joissa on paljon mahdollisuuksia kokeilla eri rakennelmia ja strategioita, Ravenswatch saattaa olla sinulle oikea peli, mutta se ei ole täydellinen kaikille pelaajille, erityisesti niiden, jotka etsivät tasapainoista ja palkitsevaa yksinpelikokemusta.

Arvostelu: Mallu Miellie

Yhteenveto

7 / 10
Hyvää: - Monipuoliset hahmot ja taitovalinnat. - Erilaiset haasteet ja karttasuunnittelu pitävät pelin tuoreena. - Nopeatempoiset ja intensiiviset pomotaistelut. - Sujuva ja saavutettava moninpeli. -Peli valikko on visuaalisesti hauska ja tukee pelin tunnelmaa - Hahmoille on kirjoitettu hieman omaa tarinaa ja kehittämällä hahmoa saat auki tämän omia muistoja. - Pelin visuaalinen ilme, kuten hahmo, kentät yms. - Lisämodifikaatioilla voit muuttaaa helposti peliä halutessasi vaikeammaksi jos kaipaat vähän lisähaastetta. Huonoa: - Vaikeusasteen epätasapaino. - Satunnaisuus heikentää strategian suunnittelua. - Peli ei tarjoa tutorial-tilaa uusille pelaajille. - Ensimmäinen luku saattaa olla turhauttava vaikeustasoltaan. - Joillekkin jatkuva hahmon kommentointi on enemmän häiritsevää ja rikkookin keskittymisen - Pelin aggro-mekanismi, eli vihollisten houkuttelu ja jahtaaminen, on ongelmallinen. Viholliset voivat tunnistaa ja lähteä jahtaamaan pelaajaa jopa ruudun ulkopuolelta, mikä vetää pelaajan ei-toivottuihin taisteluihin. Tämä liiallinen aggro-etäisyys häiritsee tutkimisen virtausta ja tekee kartalla liikkumisesta vähemmän nautittavaa. - Eye-pisteet eivät tarjoa tarpeeksi vastinetta ajalle, jonka pelaaja niiden eteen käyttää.

Uusi GTA Online -päivitys tulossa: Agents of Sabotage julkaistaan 10. joulukuuta Kommentit pois päältä artikkelissa Uusi GTA Online -päivitys tulossa: Agents of Sabotage julkaistaan 10. joulukuuta

Rockstar Gamesin suosittu saa pian uuden päivityksen nimeltä Agents of Sabotage. Päivitys julkaistaan 10. joulukuuta 2024, ja se tulee saataville :lle, :lle, :lle, Xbox Onelle ja :lle.

Mitä päivitys tuo mukanaan?

Tarinassa pelaajat tekevät yhteistyötä entisen FIB-agentin Jodi Marshallin kanssa, joka on kääntynyt entisiä työnantajiaan vastaan. Jodi käyttää laittomia takaoviyhteyksiä Bureau of Investigationin arkistoihin hyödyntäen niiden tietoja omaksi edukseen. Lisäksi pelaajat saavat tuekseen The Cayo Perico Heistista tutun Pavelin.

Pelaajat voivat ottaa haltuunsa Darnell Bros Garment Factoryn, legendaarisen rikollisten päämajan, ja käyttää sitä uusien operaatioiden tukikohtana. Päivityksessä on mukana uusia salaisia teknologioita ja tehtäviä, jotka keskittyvät Los Santosin suurimpiin ryöstöihin.

Miksi odottaa?

  • Uusi hahmo Jodi Marshall tuo peliin jännittävän tarinapainotteisen näkökulman.
  • Pavelin paluu tuo tuttua dynamiikkaa ja huumoria.
  • Clandestine-teknologia ja uudet ryöstötehtävät tarjoavat paljon tekemistä pelaajille, jotka haluavat kokea uusia haasteita ja palkintoja.

Valmistaudu sukeltamaan Los Santosin alamaailmaan aivan uudella tavalla, kun Agents of Sabotage avaa ovensa ensi viikolla!