Vuoden 1982 klassinen Kippari-Kalle arcade vääntäytyi MSX2-muotoon Kommentit pois päältä artikkelissa Vuoden 1982 klassinen Kippari-Kalle arcade vääntäytyi MSX2-muotoon

Vuonna 1982 julkaisi suositun sarjakuvahahmo Kippari-Kalleen perustuvan pelin arcadena. Tämä tasohyppelypeli, jonka suunnittelivat Genyo Takeda ja Shigeru Miyamoto, antoi pinaattia rakastavalle merimiehelle Popeyelle tehtävänä napata useita esineitä, jotka hänen rakastettunsa Olive Oyl pudotti, samalla vältellen vihamielisen kiusaajan Bluton hyökkäyksiä.

Peli julkaistiin pian Donkey Kongin menestyksen jälkeen ja oli toinen arcade-hitti Nintendolle tuolloin. Joten oli väistämätöntä, että joukko kotikonsoli- ja tietokoneversioita seurasi perässä. Tämä sisälsi uusioversiot Atari 2600:lle, Atari 5200:lle, Intellivisionille, Colecovisionille, Magnavox Odyssey²:lle ja NES:lle, sekä Commodore 64:lle, Atari 8-biteille ja TI-99/4A:lle. Yksi laitteisto kuitenkin jäi tuolloin paitsioon, vaikka se oli erittäin suosittu Japanissa, nimittäin -tietokone.

Vuonna 2020 käyttäjä nimeltä Muffie korjasi tämän tilanteen julkaisemalla epävirallisen porttauksen pelistä MSX:lle, joka perustui Colecovision-version pohjalta. Mutta nyt näyttää siltä, että toinen henkilö nimeltä Wim yrittää tuoda tämän varhaisen Nintendon klassikon MSX2:lle ja näyttää pyrkivän tekemään uskollisemman versioinnin kyseisestä pelistä. Alla olevasta twiitistä näet materiaalia, mitä tuleman pitää!

Eikö twiitti näy? Katso se linkin takaa

Brittiläisen tutkimuksen mukaan neljännes Z-sukupolvesta omistaa klassisen pelikonsolin Kommentit pois päältä artikkelissa Brittiläisen tutkimuksen mukaan neljännes Z-sukupolvesta omistaa klassisen pelikonsolin

Doom x Sega Mega Drive

Uuden tutkimuksen mukaan 24 prosenttia Z-sukupolven edustajista (13-28-vuotiaat) omistaa klassisen pelikonsolin. Tulos seuraa aiempaa raporttia, jonka mukaan 14 prosenttia pohjoisamerikkalaisista pelaa edelleen ennen vuotta 2000 julkaistuilla pelilaitteilla.

Pringles-yhtiön teettämään tutkimukseen osallistui 2000 brittiläistä. Tutkimuksen yhteydessä yhtiö järjesti Lontoossa ” Console Clinic” -tapahtuman, jossa tarjottiin ilmaisia korjauspalveluja klassisille pelikonsoleille.

Pelaajista 89 prosenttia kertoi, että vanhanajan offline-pelit tarjoavat heille tauon internetistä, ja 74 prosentin mielestä retropelit ovat rentoututtavampia pelata. 77 prosenttia vastaajista koki retrotekniikan nostalgisena, mikä viittaa siihen, että loput 23 prosenttia ovat hankkineet vanhoja laitteita kokematta niitä alkuperäisenä aikanaan.

Ikäperspektiivinä mainittakoon, että 13-vuotiaat ovat syntyneet Wii U:n julkaisun aikoihin, kun taas 28-vuotiaat ovat syntyneet 64:n julkaisun aikaan.

Retroteknologian viehätys ulottuu myös muihin laitteisiin: 30 prosenttia briteistä harkitsee älypuhelimensa vaihtamista yksinkertaisempaan peruspuhelimeen. Myös vinyylilevyt ja muut vanhat mediaformaatit kiinnostavat kuluttajia.

Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana Kommentit pois päältä artikkelissa Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana

Microsoftin -esittelyissä on viime aikoina nähty poikkeuksellinen ilmiö, PlayStation- ja -logot ovat ilmestyneet esittelyvideoihin. Tämä on osa Microsoftin uutta monialustastrategiaa, jonka tavoitteena on tehdä yhtiön peleistä helposti saatavilla kaikille pelaajille – riippumatta siitä, millä laitteella he pelaavat.

Haluan vain olla rehellinen ja läpinäkyvä sen suhteen, missä pelejämme voi pelata. Ihmisten pitäisi tietää, mistä he voivat ostaa pelejämme. Xbox-yhteisön ja pelien pitäisi olla kaikkien saatavilla mahdollisimman monella näytöllä. – Xbox-pomo Phil Spencer perusteli linjausta avoimuudella.

Muutos näkyi selvästi jo vuoden 2025 Xbox Developer Direct -tapahtumassa, jossa esimerkiksi , ja Clair Obscur: Expedition 33 esiteltiin myös :lle. Vielä kesällä 2024 PS5-versioiden julkistaminen tapahtui erillisten trailerien kautta, mutta nyt ne näkyvät suoraan Xboxin omissa esittelyissä.

Sony ja Nintendo pitävät kiinni vanhasta linjastaan

Vaikka pyrkii edistämään monialustapelaamista, Sony ja Nintendo eivät ole muuttamassa strategiaansa. Esimerkiksi PlayStationin State of Play -tapahtumissa ei mainita Xboxia, vaikka pelit julkaistaisiin myös muille alustoille. , ja esiteltiin yksinomaan PlayStation-pelinä, vaikka ne ovat tulossa myös :lle ja Xboxille.

Tulevaisuudessa vielä enemmän monialustapelejä

Spencerin mukaan Xboxin tavoitteena on tuoda pelejä mahdollisimman laajasti eri alustoille ja vahvistaa Xbox-ekosysteemiä kokonaisuutena. Kesän Xbox Showcase 2025 -tapahtumassa voimmekin nähdä esimerkiksi Gears of War: E-Dayn, Fablen, Perfect Darkin ja Call of Dutyn rinnalla PlayStation-logon.

Mutta kannattaako odottaa, että Sony ja Nintendo tekisivät samoin? Todennäköisesti ei.