Microsoftin Xbox Series X ja S -konsoleilla voi nyt pelata klassisia PlayStation -konsolin pelejä.
DuckStation -emulaattorissa on mm. ominaisuus nostaa kuvanlaatua 4K-resoluutioon ja 60 fps:n ruudunpäivitysnopeuteen. Luonnollisesti emulaattorin käyttö vaatii konsolin asettamista kehittäjätilaan.
Resoluution parantamisen lisäksi emulaattorissa on myös Texture Filtering ominaisuus, joka tasoittaa tekstuurit. True Color Rendering puolestaan koostaa värit täydet 8 bittiä per kanava. Mukana on myös tuki laajakuvanäytöille.
DuckStation -emulaattoriin voi tutustua tarkemmin GitHubissa.
Ubisoft on herättänyt henkiin viime näkemättömästä Assassin's Creed 3 -esittelyversiosta tutun eliminointianimaation tulevaa Japanissa sijoittuvaa Assassin's Creed Shadowsia varten.
Tämän yksityiskohdan havaitsi Reddit-käyttäjä BrunoHM, joka huomasi vastaavan liikkeen Shadows-pelin tuoreessa trailerissa verrattuna vuoden 2012 PAX East -messuilla esiteltyyn Assassin's Creed 3 -esittelyversioon. Animaatiossa hahmo hyppää vihollisen selkään, iskee tätä ja kierähtää sitten eteenpäin säilyttääkseen vauhtinsa.
Tätä Assassin's Creed 3 -animaatiota ei koskaan julkaistu yleisölle, vaan sitä näytettiin vain lehdistölle ja alan sisäpiirille PAX East -messuilla. YouTube-kanava Kuriatsu julkaisi kuitenkin videota, jossa nähtiin tämä animaatio.
Vaikka kyseessä ei teknisesti ole uudelleenkäytetty animaatio, koska sitä ei ollut lopullisessa Assassin's Creed 3 -pelissä, fanit ovat silti innoissaan nähdessään tämän poistetun liikkeen palaavan Assassin's Creed Shadowsiin, joka sijoittuu Japaniin.
Assassin's Creed Shadowsin pääosissa nähdään kaksi hahmoa: hiivittelevä shinobi Naoe ja historiallinen hahmo Yasuke, joka oli tosielämän afrikkalainen soturi japanilaisen sotaherran palveluksessa. Peli on määrä julkaista 12. marraskuuta 2024 erikoisversiot ostaneille, ja perusversio seuraa perässä 15. marraskuuta Peli saapuu PlayStation 5, Xbox Series X, Xbox Series ja PC alustoille.
Ikiaikainen kysymys: miksi jotkut pelit toimivat sujuvammin väitetysti heikommalla PlayStation 5:llä verrattuna mahtavaan Xbox Series X:ään? Digital Foundry, pelaajien luotettava tekninen asiantuntija, on vihdoin valottanut tätä mysteeriä.
Vaikka molemmat konsolit julkaistiin marraskuussa 2020, Xbox Series X ylpeilee kiistattoman etulyönnin – 12 teraflopia GPU-tehoa verrattuna PS5:n 10,28 teraflopiin. Microsoft, edelliseen sukupolveen kuuluneen Xbox Onen suorituskyvyn heikkoudesta traumatisoituneena, pyrki raakaan tehon ylivoimaan. He markkinoivat ylpeästi Series X:ää maailman tehokkaimmaksi konsoliksi.
Mutta pelikenttä on muuttumassa. Huolimatta Xbox Series X:n ilmeisestä lihasvoimasta, jotkut pelit toimivat todistetusti sujuvammin PS5:llä. Mistä siis oikein on kyse?
Digital Foundryn kehittäjien kanssa käymien keskustelujen mukaan PS5:n salainen ase on kolmiosainen strategia: tehokkaampi GPU-kääntäjä, alemman tason ohjelmointirajapinnat (API) ja korkeammat kellotaajuudet. Tämä yhdistelmä mahdollistaa PS5:n pysymisen ei vain Xbox Series X:n rinnalla vaan jopa ylittää sen tietyissä tilanteissa.
Otetaan esimerkiksi Elden Ring. Digital Foundryn analyysi äskettäisestä Shadow of the Erdtree -lisäosasta paljasti yllättävän kuvataajuusetsun PS5:lle. Mutta tässä se kinkkinen kohta on: se on väitetysti heikompi konsoli, joka tarjoaa sujuvamman suorituskyvyn.
Digital Foundry kuitenkin korostaa, että Microsoftin lähestymistavalla on myös puolensa. Xbox Series X:n arkkitehtuuri jakaa yhtäläisyyksiä PC-kehityksen kanssa, mikä tarjoaa etuja pelinkehittäjille. He selittivät että on tilanteita, joissa Xboxin ekosysteemi ja ominaisuusjoukko tuottavat etuja. Vaikka Elden Ring saattaisi toimia nopeammin PS5:llä, Xbox Series X:n parempi muuttuvan virkistystaajuuden (VRR) toteutus luo kokonaisuutena sujuvamman ja johdonmukaisemman pelikokemuksen.
Tulevaisuutta ajatellen huhut vellovat PS5 Pro -julkaisusta myöhemmin tänä vuonna. Se voisi hyödyntää samoja vahvuuksia, jotka tekevät PS5:stä kilpailukykyisen nyt. Kuvittele parempaa GPU-suorituskykyä yhdistettynä koneoppimiseen perustuvaan skaalaukseen – tehokas yhdistelmä.
Tämä konsolien tehokilpailu tulee epäilemättä jatkumaan. Microsoftin huhuttu käsikonsoli ja väistämätön seuraavan sukupolven Xbox todennäköisesti synnyttävät uuden kierroksen vertailuja ja keskusteluja. Yksi asia on varma: pelaajat hyötyvät lopulta tästä terveestä kilpailusta, joka pakottaa sekä Sonyn että Microsoftin innovoimaan ja tarjoamaan parhaan mahdollisen pelikokemuksen.