41 % joululahjansa myyneistä suomalaisista pitää sen salassa – käytetyn tavaran kauppa muuttaa joulua Kommentit pois päältä artikkelissa 41 % joululahjansa myyneistä suomalaisista pitää sen salassa – käytetyn tavaran kauppa muuttaa joulua

Joulun jälkeinen lahjojen kierto käy Suomessa vilkkaana, mutta usein kulissien takana. Torin teettämän kyselyn mukaan 41 prosenttia suomalaisista, jotka myyvät joululahjansa joulun jälkeen, ei kerro asiasta lahjan antajalle. Joka kolmas myy lahjansa täysin salassa, kertomatta asiasta kenellekään.

Ilmiö on yleistynyt viime vuosina: jo 33 prosenttia aikuisista on myynyt saamiaan joululahjoja joulun jälkeen. Taustalla on käytetyn tavaran kaupan nopea kasvu, mutta myymiseen liittyy yhä voimakas sosiaalinen stigma. Torin johtajan Jenni Tuomiston mukaan lahjan myymistä pidetään helposti epäkohteliaana tai tahdittomana – ja joka kolmas suomalainen pahastuisi, jos näkisi antamansa lahjan myynnissä joulun jälkeen.

Mielipiteet jakautuvat. Kyselyn mukaan 37 prosenttia suomalaisista kokee, ettei joululahjoja kuulu myydä eteenpäin, kun taas 34 prosenttia pitää myymistä täysin järkevänä ratkaisuna.

Pukista Pleikkariin

Joulun jälkeen kiinnostus Torissa kohdistuu erityisesti pelaamiseen. Jouluaattoiltana ja joulupäivänä eniten haettiin pelitietokoneita ja PlayStation 5 -konsoleita. Samalla myyntiin ilmestyi poikkeuksellisen paljon elektroniikkaa, vaikka normaalisti suomalaiset myyvät käytettynä eniten vaatteita ja sisustustavaraa.

Kaikkea ei myydä – moni antaa eteenpäin

Kaikki eivät kuitenkaan laita hutiostoksia myyntiin. 41 prosenttia suomalaisista kertoo antavansa mieluummin sopimattoman joululahjan eteenpäin. Tuomiston mukaan tämä on kestävää kuluttamista: tärkeintä on, että tavara päätyy käyttöön.

Tarvetta kierrätykselle riittää. Peräti 89 prosenttia aikuisista kertoo saaneensa joskus joululahjoja, joita ei ole koskaan käyttänyt, ja noin joka viides saa tällaisia lahjoja toistuvasti.

Raha ei ole tärkein syy

Yleisin syy joululahjan myymiselle on väärä koko tai se, ettei lahjalle ole tarvetta. Seuraavina tulevat jo omistettu vastaava tuote ja tilanpuute. Rahan takia myyminen on vasta neljänneksi yleisin syy: 11 prosenttia myyneistä kertoo tehneensä niin saadakseen rahaa.

Käytetyt lahjat ovat vakiinnuttaneet asemansa osana joulua. Vuonna 2022 lähes puolet suomalaisista oli saanut käytetyn joululahjan, ja nyt osuus on noussut 60 prosenttiin. Samalla joululahjojen myyminen on normalisoitumassa.

– Joulu on muuttunut pukin vierailun molemmilla puolilla. Jos lahja ei osu tarpeeseen, enää vain joka neljäs suomalainen varastoi sen, Tuomisto tiivistää.

Torin kysely toteutettiin marraskuussa, ja siihen vastasi 1 706 suomalaista eri ikäryhmistä.

Xboxin seuraava konsoli tähtää vuoteen 2027 Kommentit pois päältä artikkelissa Xboxin seuraava konsoli tähtää vuoteen 2027

Xbox 2042

Xboxin seuraavan sukupolven konsoli, työnimeltään , näyttää tähtäävän joulumarkkinoille 2027. Tieto nousi esiin Xboxin toimitusjohtajan Asha Sharma muistiossa, jossa käsiteltiin yhtiön tulevia suunnitelmia ja laitteistomarkkinoita ravistelevaa komponenttikriisiä.

Viime kuukausina pelialalla on spekuloitu, voiko kallistunut elektroniikka siirtää kokonaan seuraavan konsolisukupolven julkaisua. Komponenttien hintojen nousu on jo näkynyt nykyisten laitteiden hinnoissa, ja korotuksia ovat kokeneet muun muassa Series X, , sekä . Tästä huolimatta vaikuttaa pitävän kiinni vuoden 2027 suunnitelmastaan.

Muistion kiinnostavin yksityiskohta liittyy juuri joulusesonkiin 2027, jonka ympärille Microsoftin kerrotaan jo rakentavan laitteistostrategiaansa. Monien tulkinnan mukaan tämä viittaa siihen, että Project Helix on tarkoitus julkaista tuolloin. Samalla Sharma kuitenkin varoitti, että konsolien tallennuskomponenttien hinnat voivat olla vuonna 2027 jopa viisinkertaiset viime syksyyn verrattuna. Se ei lupaa hyvää mahdollisen hintalapun kannalta.

Microsoft julkisti Project Helixin virallisesti aiemmin tänä vuonna. Tällä hetkellä tiedetään ainakin se, että laite pystyy pyörittämään sekä Xbox- että -pelejä. Sen sijaan avoimeksi jää vielä, saavatko käyttäjät käyttöönsä myös muita pelialustoja vai pysyykö kaikki Microsoftin omassa ekosysteemissä.

Lisätietoja konsolista odotetaan vielä tämän vuoden aikana. Kesän Xbox-tapahtumassa siitä ei kuultu sanaakaan, mutta marraskuussa vietettävä Xbox-brändin 25-vuotisjuhla tai joulukuinen The Game Awards voisivat tarjota sopivan näyttämön Project Helixin seuraavalle esittelylle. Vuosi 2027 näyttää joka tapauksessa olevan Xboxille poikkeuksellisen tärkeä etappi.

Sony rauhoittelee pelaajia digitaalisten pelien offline-toimivuudesta, kertavarmennus riittää Kommentit pois päältä artikkelissa Sony rauhoittelee pelaajia digitaalisten pelien offline-toimivuudesta, kertavarmennus riittää

Sony Playstation 5

-konsolin ympärillä kuohunut DRM-keskustelu on saanut jatkoa, kun on antanut virallisen selvennyksen tilanteeseen. Pelaajien huolta herätti viime viikolla huhu, jonka mukaan digitaalisia pelejä pitäisi “varmentaa” verkossa 30 päivän välein.

Huhun mukaan tämä olisi tarkoittanut sitä, että jos konsoli olisi pitkään offline-tilassa, digitaaliset pelit voisivat lakata toimimasta ilman uutta kirjautumista. Ajatus herätti nopeasti voimakasta kritiikkiä, sillä se muistutti monia vuosien takaisesta Xboxin DRM-suunnitelmasta, jota itse aikoinaan käytti markkinointivitsien kohteena.

Sony on nyt kuitenkin kommentoinut asiaa ja rauhoitellut pelaajia. Yhtiön mukaan kyse ei ole jatkuvasta tarkistuksesta, vaan kertaluonteisesta lisenssin varmistuksesta. Käytännössä peli tarkistaa oikeuden käyttöön kerran, minkä jälkeen pelaaminen voi jatkua normaalisti ilman uusia pakollisia verkkoyhteyksiä.

Selityksen mukaan järjestelmän tarkoitus on lähinnä estää tilanteita, joissa peli ostetaan, siitä haetaan hyvitys ja sen jälkeen jatketaan pelaamista offline-tilassa ilman lisenssiä. Monille pelaajille tämä kuulostaa tutulta kompromissilta, sillä digitaaliset kaupat vaativat jo valmiiksi verkkoyhteyden lataus- ja ostotilanteessa.

Taustalla keskustelua värittää myös PlayStationin historia vastaavissa kiistoissa. Vuoden 2013 -DRM-kohu muistetaan yhä, ja silloin Shuhei Yoshida esiintyi kuuluisassa kampanjavideossa, jossa pelien lainaaminen kaverille esitettiin hämmästyttävän yksinkertaisena. Nyt tuo sama aikakausi nousee esiin uudelleen hieman vähemmän humoristisessa valossa, mutta lopulta ilman suurta muutosta pelaamisen arkeen.