Oletko vannoutunut NES-fani tai muuten vaan retrohenkinen ja langatonta hiirtä vailla? Lisälaitevalmistaja 8Bitdo on lanseerannut NES-henkisen langattoman N30 hiiren.
Hiiren suunnitteli alunperin Daniel Jansson jo vuonna 2008, jolloin hän teki hiirestä pelkän vaahtomuovimallin. Nyt kuitenkin 8BitDo on konkretisoinut Janssonin suunnitelman fyysiseksi tuotteeksi.
Hiiri tukee 2.4 GHz taajuutta ja siinä on vierittämiselle tarkoitettu kosketusalusta, kaksi painiketta ja d-pad navigoimiseen. Muotokieli on kuin suoraan 80-luvulta ja voisi hyvinkin olla Nintendo -konsolin lisälaite.
NintendoGame Boyn uskomaton vaikutus pelimaailmaan on kiistaton. Se loi käytännössä yksinään käsikonsolimarkkinat ja mullistutti tavan, jolla pelaamme pelejä tien päällä. Myöhemmät ja tehokkaammat kilpailijat jäivät Game Boy konsolin varjoon myynnin suhteen.
Miljoonien laitteiden myynti kuitenkin yleensä tarkoittaa käytettyjen laitteiden arvon laskua. Kun markkinoilla on runsaasti käytettyjä laitteita, ei kysynnän pitäisi ylittää tarjontaa. Japanissa näyttää kuitenkin tapahtuvan päinvastaista. Akiba PC Hotline! -sivuston mukaan alkuperäiset Game Boy -järjestelmistä on tullut kysyttyjä keräilyesineitä tietyissä japanilaisliikkeissä.
Automaton West -sivuston raportin mukaan Akihabarassa sijaitseva Ken-chan-niminen liike myy läpinäkyvää Game Boyta jopa 34 800 yenin (noin 223 dollaria) hintaan. Myös standardimalli, jossa saattaa olla muutamia viivoja ikääntyneellä LCD-näytöllä, voi maksaa jopa 24 800 jeniä (noin 159 dollaria).
Itse asiassa jopa laitteet, joissa on huolestuttavia vaurioita, myydään odotettua korkeammalla hinnalla. Esimerkiksi Ken-chan myy Game Boyta, jonka paristokotelossa on ”mystistä nestettä”, 14 980 yenillä (noin 96 dollaria). Lisäksi aivan rähjääntynyttä ja lähes käyttökelvotonta konsolia myydään 20 dollarilla. Tuntuu että vain vähän aikaa sitten länsimaista saattoi saada hyvänkuntoisen Game Boyn tuohon hintaan.
Miksi Game Boy laitteiden hinnat sitten nousevat äkisti? Toinen Akiba PC Hotline! -artikkeli spekuloi, että syynä on ulkomaisten turistien paluu Japaniin koronapandemian jälkeen. Nintendon käsikonsoli on ikoninen laite, ja turistit etsivät sitä sen legendaarisen muotoilun vuoksi, vaikka eivät olisi edes olleet syntyneet sen julkaisuaikana. Myös heikentynyt Japanin jeni vaikuttaa asiaan.
Tämän lisäksi on olemassa kasvava markkina modatuille Game Boy konsoleille. Vaikka konsolille valmistetaan paljon uusia osia, kuten näyttöjä, kaiuttimia, nappeja ja jopa ladattavia akkuja, monet modaajat tarvitsevat silti ”raakakonsolin” modifiointien tekemistä varten.
Vuonna 1984 ilmestynyt NES-klassikko Duck Hunt saavuttaa tänään kunnioitettavan 40 vuoden iän, kun se näki päivänvalonsa Japanissa 21.4.1984. Tuolloin sen ensimmäisenä alustana oli Famicom-pelikonsoli.
Valopistoolipeli, joka hurmasi pelaajat innovatiivisella pelattavuudellaan ja suloisen retrohenkisellä grafiikallaan, on edelleen yksi tunnetuimmista ja rakastetuimmista NES-peleistä. Vaikka pelin konsepti on yksinkertainen, osoittautui se aikanaan ja osoittautuu edelleen todella koukuttavaksi.
Pelaajat tarttuivat ikoniseen NES Zapperiin, asetta muistuttavaan ohjaimeen, ja tähtäilivät ruudulla lenteleviä sorsia. Onnistuneesta osumasta sai pisteitä, mutta ohi ammuttua seurasi pelin legendaarisin piirre – metsästyskoiran ilkikurinen nauru. Peli tarjosi myös erilaisia tiloja, mukaan lukien savikiekkoammuntaa muistuttavan haasteen.
Duck Huntin suosio ei rajoittunut vain innovatiiviseen ohjaimeen. Peli pursui kevytmielistä tunnelmaa. Aiemmin mainittu naurava koira sekä hauskat taustatekijät, kuten ohi lentävät varikset, toivat peliin aavistuksen humoristista sävyä. Mukana oli myös bonuskierros, jossa pelaajat ampuivat pensaiden taakse piilotettuja maalita – yksinkertainen mutta koukuttava haaste.
Legendaarisen pelin historia
Duck Huntin kehityshistoria on yhtä kiehtova kuin itse peli. NES-järjestelmän suunnittelija Gunpei Yokoi tunnetaan luovuudestaan ja innovatiivisista ideoistaan. Hän oli keskeinen hahmo Game & Watch -käsikonsolien luomisessa, ja kerrotaan hänen saaneen inspiraation Duck Huntiin nähtyään huvipuistossa pelaajien ampuvan valopistoolilla. Yokoi halusi tuoda samanlaisen kokemuksen kotioloihin ja kehitti NES-Zapperin.
Pelin kehitystyössä oli mukana myös toinen pelimaailman legendoista – Shigeru Miyamoto, joka tunnetaan myös Super Mario Brosin ja The Legend of Zelda -pelien luojana. Miyamoto vastasi pelin ohjelmoinnista ja lisäsi siihen useita ominaisuuksia, kuten bonuskierroksen ja vaikeustason säädön.
Duck Huntin julkaisu vuonna 1984 oli valtava menestys. NES-paketti, joka sisälsi sekä konsolin että Duck Huntin, auttoi myymään miljoonia NES-laitteita maailmanlaajuisesti. Pelistä tuli nopeasti yksi NES-järjestelmän myydyimmistä peleistä, ja se nosti valopistooliohjaimen suosioon.