Counter-Strike 2 ilmestyy kesällä 2023 Kommentit pois päältä artikkelissa Counter-Strike 2 ilmestyy kesällä 2023

Counter-Strike 2

Kuten aiemmin tässä kuussa huhuiltiin, suursuosittu Counter-Strike on saamassa jatkoa tänä kesänä -pelin myötä.

Peli tulee olemaan ilmainen päivitys -peliin ja toteutettu Valven viimeisimmällä -pelimoottorilla.

Päivitetyssä pelissä tulee olemaan parannellut kentät, pelimekaniikkaa mullistavia muutoksia kuten dynaamiset savukranaatit, sekä muita visuaalisia parannuksia sekä päivitetyt äänet.

Mikä parasta, kaikki CS:GO -pelissä ansaitut tavarat siirtyvät automaattisesti uuteen peliin.

Tiettyjen pelaajien osalta pelin testaaminen on jo alkanut Limited Test -versiossa. Voit lukea lisää pelistä täältä.

Counter-Strike 2 ilmestyy tänä kesänä PC:lle.

Elisa tuo e-urheilun Vaasaan uudella pohjoismaisella Counter-Strike 2 -turnauksella Kommentit pois päältä artikkelissa Elisa tuo e-urheilun Vaasaan uudella pohjoismaisella Counter-Strike 2 -turnauksella

laajentaa e-urheilutoimintaansa Pohjoismaihin järjestämällä uuden -turnaussarjan, Elisa Nordic Championship 2025:n. Tapahtuma tuo e-urheilun ensimmäistä kertaa Vaasaan ja tarjoaa tier 2 -tason joukkueille tilaisuuden kerätä arvokkaita -rankingpisteitä sekä kilpailla merkittävästä palkintopotista.

Turnaus käynnistyy studiovaiheella 20.–22. toukokuuta, josta neljä parasta joukkuetta etenee finaalivaiheeseen. Finaalit pelataan Vaasan Sähkö Areenalla 23.–24. toukokuuta 2025. Kahdeksan osallistuvaa joukkuetta valitaan alueellisista karsintaturnauksista eri Pohjoismaissa.

Elisa toteuttaa turnaussarjan yhteistyössä ruotsalaisen Fragbiten, tanskalaisen Dust2.dk:n ja norjalaisen MistGamesin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa pohjoismaista kilpailutoimintaa ja tarjota joukkueille väylä kansainväliselle tasolle.

Tapahtuma on merkittävä myös Vaasan kaupungille ja paikallisille yrityksille, tarjoten mahdollisuuden tavoittaa nuoria aikuisia ja vahvistaa brändiään. Lipunmyynti finaalitapahtumaan alkaa 1. maaliskuuta 2025, ja tapahtuman ikäraja on 16 vuotta, huoltajan kanssa 13 vuotta. Liput voi ostaa tapahtuman sivuilta.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.