Cuca pelkää Cthulhua – Arvostelussa Call of Cthulhu Kommentit pois päältä artikkelissa Cuca pelkää Cthulhua – Arvostelussa Call of Cthulhu

Call of Cthulhu

7 / 10
Hyvää Tunnelmallinen. Mukavan leppoinen. Pitää otteessaan. Huonoa Näyttely, niin ääni kuin kasvot. Switch grafiikat. Lyhyt. Yleisesti Varsin toimiva paketti. Hieman hintava lyhyeksi peliksi mutta varsin hyvin 20e arvoinen. Mytoosin faneille hyvää pelattavaa. H.P. Lovecraftin peleistä kärkiluokkaa. Kannattaa pelata ps4 jossa huomattavasti paremmat grafiikat.

Vanha roolipeli saa digitaaliset pukeet päällensä ja vääntäytyy oikein mukavasti kevyeen hiippailuun. Myös lautapeleistä tuttu, H.P.Lovecraftin tarinan nimeä käyttävä , hukuttaa tunnelmallaan. Pulp-henkinen dekkarointi ja pulmanselvittely ei jätä fanejaan kylmäksi, mutta maallikolle jää hiukan epäselvyyksiä mistä on kyse. Itse Call of Cthulhu -tarinalla ei ole juurikaan samaa pelin kanssa vaan se ammentaa ideoita useasta H.P.Lovecraftin tarinasta.

Arvosteluhistorian toinen Cthulhu-peli tuo eteen täysin toisenlaisen mytoosikokemuksen mitä Sunken City tarjosi. Vaikka pelin takana on samaa osaamista ja tekniikkaa, on Call of Cthulhun lopputulos mieleenpainuvampi ja osuvampi kuin Sunken Cityn. Tuntuu kuin pelintekijät olisivat saaneet samat kirotut nuotit, mutta orkesteria ohjaa eri kapellimestari. Kun Sunken City oli pyssyhippaa ja matkustusta ympäri suurkaupungin, Call of Cthulhu keskittyy pään sisäisiin sokkeloihin. Aseistusta ei Call of Cthulhussa paljoa näy ja kamppailukin on pintapuolista ja mielestäni turha lisä.

Tarina alkaa, kun pulp dekkari näkee liskounia kiisseli-illan jälkeen. Suussa maistuu silakka ja päässä vilisee enemmän rumia kultisteja kuin Burzumin keikalla. Kun ohimoilla kirvelee vielä suonitukos tulee Edward Piercen vastaanotolle Darkwaterin pikkukaupungista mies, joka tahtoo Piercen selvittävän outoa paloa, jossa kuoli taidemaalari Hawkingsin perhe. Taidemaalari Hawkingsin maalaukset ovat yhtä selväjärkisiä kuvaelmia kuin M.A.Nummisen laulut. Tästä voi alkaa havaita syvät mielenterveysongelmat, ja esoteeriset vibat vain syvenevät Darkwateriin saavuttaessa.

Pierce selvittää rikoksia puhumalla ja käyttäen omia kehitettäviä taitojaan saadakseen selvyyden mysteerisestä palosta. Nämä taidot unohtuvat lähes kokonaan ja tulevat mieleen vain silloin, kun tarinan edetessä saa lisää pisteitä käytettäväksi. Hiiviskely ja hoiturihippa muistuttaa syvästi Amnesiaa ja toimii siinä yhtä hyvin. Puzzlet ovat yksinkertaisia olematta lapsellisia. Piilotettuja tavaroita saa etsiä välillä kauankin ennen kuin huomaa sen, että avain tai tikari olikin ihan nenän alla. Piercellä on myös yliluonnollisia näennäisvoimia. Näissä yliluonnollisissa tiloissa hän näkee tapahtumat uudelleen, pystyen kutomaan juonen pelkistä jäänteistä.

Testikoneena toimi Nintendo , mikä tekee kokemuksesta hieman mielenkiintoisemman. Kun Ps4 pelatessa oli huomattavati paremmat grafiikat ja ohjattavuus, tuo Swithcin kannettavuus aivan oman lähestymiskulman. Peliä oli mielenkiintoista pelata pimeässä huoneessa, jossa ei tv hohtanut ja valaissut koko tilaa. Pelatessa tuli samanlainen olo kuin mitä lapsena tunsi lukessa kauhutarinoita peiton alla. Kovin pelottava Call of Cthulhu ei ole, lähinnä piinaavan tunnelmallinen. Pelikokemuksen jälkeen oli mukava miettiä vanhoja pen&paper-roolipelejä, joissa kaikki on mahdollista.

Totisesti, H.P.Lovecraftin kauhua voidaan toteuttaa nykyään paljon paremmin. Enää ei tarvitse kokea myötähäpeää, toisin kuin 1990-luvun Dagon elokuvassa. Suosittelen tätä peliä kaikille hiipijöille ja syväläisille. Olkoon tämän pelaaminen suuri ylistys muinaisille jumalille ja kiitos kultisteille.

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Xbox Series X/S:lle ja Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .

”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen Kommentit pois päältä artikkelissa ”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen

Pelisuunnittelija on avannut sanaisen arkkunsa -konsolin julkistuksen jälkeen, kutsuen tietovuotajia ”kurjiksi roskasakiksi”. Kamiya totesi myös, että heidän ”pitäisi olla kirottuja”.

Tänään esitteli vihdoin pitkään odotetun ja huhutun -konsolin. Julkistusta edelsi kuukausia kestänyt vuotojen ja spekulaatioiden aalto.

Kamiya, joka tunnetaan muun muassa , Bayonettan ja Devil May Cryn suunnittelijana, jakoi pettymyksensä sosiaalisessa mediassa, hyökkäämällä niitä vastaan, jotka vuotivat tietoja ennen virallista julkistusta.

”Toivon, että kaikki, jotka vuotivat 2 -tietoja tai auttoivat vuotamaan niitä, kirottaisiin niin, että heidän kengänpohjissaan on aina kakkaa heidän tullessaan kotiin,” hän aloitti humoristisessa sävyssä (konekäännöksen kautta).

Kamiya viittasi myös viime vuoden -tapahtumassa yllätyksenä julkistettuun Okamin jatko-osaan. ”Nyt kun olen saanut nauttia Okamin yllätysjulkistuksesta käyttäjien kanssa, uskon todella, että kaikki nämä kirotut vuotajat pitäisi kirota,” hän lisäsi.

”Vuotajat ovat pahinta saastaa”

Kamiya ei säästellyt sanojaan, kun hän kuvaili vuotajia. ”Paskavuotaja toimii vain oman nautintonsa ja itsekeskeisen tyydytyksensä vuoksi. Hän ei hyödytä ketään, hän aiheuttaa valtavia mahdollisuuksien menetyksiä ja tekee vain asioita, joita ei voi ylpeänä esitellä kenellekään,” hän kirjoitti. ”Hän on pahinta saastaa, ja hänet pitäisi peittää paskalla päästä varpaisiin, heittää pois ilmakehästä… ja jättää ajelehtimaan ikuisesti.”

Kamiya ilmaisi myös huolensa siitä, miten vuotajien toiminta vaikuttaa alan sisällä. Hänen mukaansa vuotajat eivät kunnioita vastuutaan luottamuksellisten tietojen kanssa.

”Heillä on pääsy tietoon, joka on vain harvojen ja valittujen tiedossa. Silti he käyttävät sitä ainoastaan likaisen hyväksynnänhalunsa tyydyttämiseen. He ovat häpeällisiä ihmisiä, eikä heidän toimistaan pitäisi syyttää valmistajia, joiden salaisuudet ovat vuotaneet, vaan näitä kirottuja ihmisiä. Heidät pitää murskata mahdollisimman pian,” hän päätti purkauksensa.

Vuodot jatkuva ongelma pelialalla

Kamiya on tunnettu suorista ja usein provosoivista lausunnoistaan sosiaalisessa mediassa. Vaikka hänen julkaisunsa alkoi kepeällä huumorilla, viesteissä on myös aito turhautumisen sävy.

Vuodot ovat viime vuosina muodostuneet merkittäväksi ongelmaksi pelialalla. Monet suuret julkaisut, kuten Nintendon ja muiden studioiden pelit, ovat vuotaneet ennen aikojaan. Tällä viikolla entiset Nintendo-työntekijät kertoivat yhtiön olleen ”erittäin, erittäin vihainen” Switch 2 -vuotojen aiheuttamasta häiriöstä.

Kamiyan Okamin jatko-osa sen sijaan onnistui pysymään salassa ennen virallista julkistusta. Peliä kehittää hänen uusi studionsa .

Switch 2:lle ei ole vielä vahvistettua julkaisupäivää, mutta konsoli paljastettiin tänään yhdessä uuden Mario Kart -pelin kiusoittelun kanssa.