Resolution Games on ilmoittanut solmineensa kumppanuuden Wizards of the Coastin kanssa kehittääkseen ensimmäisen virallisen Dungeons and Dragons VR -pelin. Peli on vielä kehitysvaiheessa, mutta ilmoitus on herättänyt innostusta sekä pöytä- että videopelaajien keskuudessa.
Pelin odotetaan tavoittavan klassisen pöytäpelikokemuksen ytimen, mutta lisäämällä siihen VR:n tarjoama immersion. Pelaajat voivat tutkia luolia, taistella hirviöitä vastaan ja kehittää hahmojaan täysin immersiivisessä maailmassa.
”Olemme äärimmäisen innoissamme yhteistyöstä Resolution Gamesin kanssa Dungeons & Dragonsin tuomiseksi eloon VR:ssä”, sanoi Eugene Evans, Hasbro Gamingin ja Wizards of the Coastin vanhempi varatoimitusjohtaja. ”Heillä on selkeä käsitys siitä, miten tuoda pelaajat yhteen ja vangita pöytäpelien hauskuus digitaalisilla alustoilla saavutettavalla tavalla.”
Pelin julkaisupäivä on toistaiseksi ilmoittamatta, mutta Resolution Games kertoo jakavansa lisää tietoa tulevaisuudessa.
Digitaalisesta fantasiapöytäroolipelistä Demeo tunnettu Resolution Games kehittää yhteistyössä Wizards of the Coastin kanssa ensimmäistä Dungeons & Dragons -universumiin sijoittuvaa virtuaalitodellisuuspeliä. Peli on tulossa PC:lle, konsoleille ja XR-laitteille, mutta tarkkoja alustoja tai julkaisupäivää ei ole vielä ilmoitettu.
Julkaistu traileri paljastaa pelistä vasta vähän, esitellen live-action-toteutuksella pelin lähtökohdan ja vilauksen pelin visuaalisesta tyylistä. Resolution Games ei ole vielä näyttänyt varsinaista pelikuvaa tai kuvakaappauksia.
Wizards of the Coastin digitaalisen strategian ja lisensoinnin johtava varapääjohtaja Eugene Evans kertoo Resolution Gamesin lähestyvän Dungeons & Dragonsia uudella tavalla, painottaen nopeaa vuoropohjaista taistelua ja helppoa pelattavuutta.
Battlemarked sovittaa D&D:n hahmoluokat, toiminnot ja tarinamaailman Resolution Gamesin Demeo-toimintaroolipelisysteemiin, joka toimii ilman pelinjohtajaa ja keskittyy sosiaaliseen strategiaan perinteisen roolipelaamisen sijaan. Resolution Gamesin mukaan tämä kannustaa pelaajaryhmää keskustelemaan erityisesti taktiikoista ja päätöksenteosta.
”Demon julkaisun myötä vuonna 2021 aloimme rakentaa uskomatonta suhdetta D&D-pelaajayhteisöön,” kertoo Resolution Gamesin perustaja ja toimitusjohtaja Tommy Palm. ”Demeosta ja Demeo Battlesista tuli nopeasti peli-iltavaihtoehto pelinjohtajille, jotka halusivat kampanjoiden ulkopuolisen tavan pitää hauskaa ryhmiensä kanssa, sekä D&D-pelaajille, jotka halusivat esitellä miniatyyripöytäpelejä ystävilleen ja perheilleen.”
Peli tukee alustojenvälisiä yhteispelimahdollisuuksia neljälle pelaajalle ja sisältää julkaisussa kaksi tarinavetoista kampanjaa. Tulevaisuudessa on luvassa lisää kampanjoita eri D&D-maailmoihin ladattavana sisältönä.
Dungeons & Dragons: Dark Alliance, Baldur's Gate 3:n ilmiömäisen onnistuneen adaption jälkeen, lopetetaan ja poistetaan myynnistä vain kolme vuotta sen julkaisemisen jälkeen. Pelin Steam-sivulla ilmoitettiin, että palvelimet suljetaan ja peli poistetaan myynnistä 24. helmikuuta 2025 alkaen.
Pelin tausta
Dungeons & Dragons: Dark Alliance julkaistiin 22. kesäkuuta 2021, ja sen oli tarkoitus olla jännittävä, toiminnallinen hack-and-slash-seikkailu, joka täyttyy ikonisten hirviöiden, legendaaristen hahmojen ja eeppisten aarteiden myötä. Valitettavasti peli ei kuitenkaan vastannut pelaajien tai kriitikoiden odotuksia ja sai heikot arviot.
Invoke Studios, aikaisemmin tunnettu nimellä Tuque Games, joka kehitti Dark Alliance -pelin, työskentelee parhaillaan toisen D&D-franchisen pelin parissa. Aiemmat tiedot ovat niukkoja, mutta julkaisija Wizards Of The Coast on vahvistanut, että se on triple-A-peli Unreal Engine 5 -pelimoottorilla, ja se sijoittuu Dungeons & Dragons -universumiin.
D&D-videopeleihin keskittyminen
Wizards of the Coast on tällä hetkellä hyvin panostanut D&D-videopeleihin, osittain Baldur's Gate 3:n uskomattoman menestyksen vuoksi. Viisi peliä on parhaillaan kehitteillä:
Baldur's Gate 3 julkaistiin heinäkuussa 2023, ja siitä tuli vuoden 2023 yllättävä hitti, jossa pelaajat ovat hämmästelleet sen vaikuttavaa lukemattomia pelityylejä ja tarinan mahdollisuuksia. Se oli uskomattoman menestyksekäs kaupallisesti, keräten Hasbrolle 90 miljoonaa dollaria ja vielä enemmän kehittäjälle Larianille. Tänä vuonna sen suosio on ollut suurempaa kuin viime vuonna.