E-urheilussa luotto nuorissa pelaajissa: 8-vuotias Joseph Deen liitetty yhdysvaltalaiseen joukkueeseen Kommentit pois päältä artikkelissa E-urheilussa luotto nuorissa pelaajissa: 8-vuotias Joseph Deen liitetty yhdysvaltalaiseen joukkueeseen

E-urheilu / esports

E-urheilussa nuorten menestymiseen on kiinnitetty suurta huomiota, jonka vuoksi kykyjenetsijät tarkkailevat yhä nuorempia pelaajia. Joukkueiden tavoitteena on kouluttaa nuorista tasokkaita ja voitokkaita pelaajia.

Tuoreimpana tapauksena on noussut yhdysvaltalaisen Team 33:en sopimus, jolla se liitti 8-vuotiaan Joseph ”33 Gosu” Deenin Fortniten pelaajalistalleen. Deen sai sopimuksen myötä 5000 dollarin laitteiston ja 33000 dollarin bonuksen. Team 33 ilmoitti etsineensä uutta kykyä kahden vuoden ajan.

Nuori Deen kertoi, että joukkueeseen liittäminen oli hänen unelmiensa täyttymys.

”Vaikka moni ei ottanut minua todesta ikäni vuoksi, Team 33 löysi minut Fortniten peleissä sekä koulutti ja antoi minun oppia heidän kanssaan päivittäin. Olen äärettömän iloinen tänään, kun minusta tuli tiimin virallinen jäsen.”

Team 33 -joukkueen yksi perustajista Tyler Gallagher kertoi olevansa innoissaan saadessaan Jospehin tiimin riveihin.

Muitakin esimerkkejä nuorista pelaajista löytyy e-urheilun parista. Boom-järjestö on liittänyt 13-vuotiaan João ”Snowzin” Viniciuksen Counter Strike: Global Effensive -ryhmään ja FaZe Clanilla on 16-vuotias Kyle ”Mongraal” Jackson eurooppalaisessa -pelaajaluettelossa.

Team 33:en historiallinen sopimus on toki nostanut huolestuneita mielipiteitä Deenin iästä, sillä on laitonta hankkia alaikäisiä työntekijöitä. Viihdelainsäädännössä tosin on porsaanreikä, jota joukkueen uskotaan hyödyntävän alaikäisen pelaajan suhteen. Joka tapauksessa Team 33 joutuu huomioimaan Deenin iän useissa tilanteissa ja monissa tulevissa peleissä.

Useissa kisoissa on ikärajat ja niitä on selvitelty oikeudessakin. Viime vuonna FaZe Clanin 12-vuotias pelaaja ei päässyt pelaamaan Fortnitea, kun kisan minimi-ikä oli 13. Nuorukaisen Twitch ja Twitter tilit jäädytettiin, mutta sittemmin vapautettiin kun hän täytti 13-vuotta.

Pelialan kuumimmat trendit Kommentit pois päältä artikkelissa Pelialan kuumimmat trendit

Samoin kuin konsolipelit, myös rahapelit uudistuvat. Uusia pelejä julkaistaan tasaisin väliajoin ja kilpailu pelistudioiden välillä on kovaa. Valmistajat haluavat ylittää itsensä, mutta toisaalta säilyttää itselleen tyypillisiä piirteitä. Kultainen keskitie on kuitenkin saavutettavissa ja aktiiviset pelaajat pääsevät kokeilemaan mielenkiintoisia uutuuksia ensimmäisten joukossa.

Kannettava PC / Ohjain
Kuva: Unsplash

Mobiilipelit syrjättävät tietokoneen

Mobiililaite kulkee mukanamme kaikkialle. Ei ole yllättävää, että älypuhelimet ja tabletit ovat syrjäyttämässä raskaat ja tilaa vievät pöytäkoneet mitä pelaamiseen tulee. Responsiivinen suunnittelu takaa, että näytön tapahtumat esitetään aina suurimmassa mahdollisessa koossa. Joskus tämä voi tarkoittaa laitteen kääntämistä pystytasosta vaakaan. Latausajat ovat kuitenkin nopeita eivätkä tehot häviä pienissäkään laitteissa.

Usea mobiilipeli pyörii suoraan selaimessa eikä aina vaadi sovelluksen lataamista App Store-, Google Play- tai muusta sovelluskaupasta. Kasinopelien lisäksi monista konsoleilla pelattavista peleistä on tehty oma mobiiliversionsa käyttäjien saavuttamiseksi. Puhutaan - ja konsolipelien porttaamisesta mobiilialustoille.

Yksi tällainen on älypuhelimella ja tabletilla pelattava Counter-Strikea muistuttava Critical Ops. Liikkuminen ja ampuminen onnistuvat kosketusnäytöltä pienen totuttelun jälkeen erinomaisesti eikä konsoliohjainta tule ikävä. Myös ja PlayerUnknown's Battlegrounds -pelejä on mahdollista pelata mobiilisti siinä missä rulettia, blackjackia, baccaratia kuin pokeriakin.

Mobiilipelaaminen
Kuva: Unsplash

Mobiilipelit voivat olla täysin ilmaisia, mutta niistä ollaan valmiita myös maksamaan. On mahdollista, että itse peli on ilmainen, kuten , mutta siihen liittyy monenlaista lisälaitetta- ja ominaisuutta, joista pelaajat maksavat mielellään. Kasinopelien tapauksessa peliin sijoitettu raha voit poikia lisää euroja. Tämän päivän pelaaja arvostaa ennen kaikkea vapautta ja mahdollisuutta käynnistää peli itselleen parhaiten sopivaan aikaan.

Pelien suoratoistaminen kasvattaa suosiotaan

Teknologian vauhdikas eteneminen on tuonut pelimarkkinoille monia uusia mahdollisuuksia. Siinä missä live-kasinoiden suoratoisto HD-kameroiden välityksellä oli vielä 90-luvun alussa täyttä utopiaa, kuuluu live-kasino monen online casinon vakiokalusteisiin. Nettikasino pystyy yhdistämään kivijalkakasinoilta tutun puheensorinan automaattipelien joustavuuteen ja helppouteen. Live-pelien sisältämä chat-mahdollisuus sallii sosiaalisen kanssakäynnin ja samalla taidokkaasti laadittu ohjelmisto huolehtii voittojen maksusta ja helpottaa panosten asettamista. Mutta live-pelit eivät suinkaan ole ainut pelialan uutuus, johon haluamme tänään tutustua.

Sen lisäksi, että live-rulettia ja muita kaasinopelejä voidaan pelata live-kuvan välityksellä oikean jakajan johdolla mistä päin maailmaa tahansa, on oman pelaamisen live-streamaaminen yleistynyt. Tässä tapauksessa pelaaja kommentoi omia tekemisiään ja vastaa seuraajiensa chatin kautta lähettämiin viesteihin. Suoratoistettavana pelinä voi olla mikä vain ja pelaajan karisma vaikuttaa suosioon usein jopa pelitaitoa enemmän. Pelaaja on eräänlainen juontaja ja illan isäntä.

YouTuben lisäksi yksi suosituimmista pelien suoratoistopalveluista on , josta on mahdollista seurata niin turnauspelejä kuin pelaajien harjoitussessioitakin. Alusta ei vain lähetä pelejä livenä miljoonille ruuduille, vaan luo vahvan yhteisön. Twichissä pelaaja saa äänensä kuuluviin ja voi auttaa, opastaa tai muuten vuorovaikuttaa muihin pelaajiin.

Twich on paljon käytetty kanava erityisesti e-Sports-harrastajien keskuudessa. Esimerkiksi nimimerkillä Savjz on lukusia seuraajia katsomassa kuinka mies pelaa Hearthstonea. Mukana on monia ja -ammattilaisiakin. Alusta liikuttaa sekä suuria määriä katsojia ja pelaajia että rahoja. Käyttäjät voivat saada suuriakin tuloja sponsoreilta tai pelivideoiden välissä näytetyistä mainoksista.

Striimaus / pelaaminen
Kuva: Unsplash

Hyötypelaaminen uutena aluevaltauksena

Hyötypelaaminen tarkoittaa pelillistettyjä sovelluksia, joista on pelaajalleen muutakin hyötyä kuin hupi. Tällaisia ovat esimeriksi erilaiset kuntoilusovellukset, joissa nouset tasolta toiselle juoksemiesi kilometrien mukaan. Hyötypelaaminen käy kunnonkohottamisen lisäksi kielten tai muiden taitojen, kuten kitaransoiton opetteluun.

Kaikki pelillistämisen elementit on otettu näissä taitoja kehittävissä sovelluksissa käyttöön. Pisteet, saavutukset, tasot, vertailu käyttäjien välillä, edistymispalkit, palkinnot ja kunniamerkit, tulostaulut ja virtuaalivaluuttaa kannustavat pelaajansa entistä parempiin suorituksiin ja itsensä ylittämiseen.

Yhdysvaltain armeija tavoittelee nuorten kiinnostusta: armeijalle oma e-urheilun tiimi Kommentit pois päältä artikkelissa Yhdysvaltain armeija tavoittelee nuorten kiinnostusta: armeijalle oma e-urheilun tiimi

Yhdysvaltain armeija pyrkii herättämään nuorten kiinnostusta toimintaansa, joten se perustaa e-urheilulle oman tiimin. Tiimin värvääjä Ryan Meaux kertoi Stars and Stripes -sivustolle tiimistä, joka tulee edustamaan Yhdysvaltojen armeijaa pelikisoissa sekä tuo armeijan lähemmäksi nyky-yhteiskuntaa.

Armeijan kiinnostus on ollut vähäistä, ja kuluvana vuonna se jäi värväystavoitteestaan noin 7 500 sotilaan verran. Tilanteen tajunnut sihteeri Marshall Williams sanoi, että on aika heittää vanhat keinot syrjään, sillä nykyiset potentiaalit ovat hyvin erilaisia aiempaan verrattuna. E-urheilun oman tiimin perustaminen lisää armeijalle toivoa saavuttaa nykyiset oikeat osaajat.

Meaux kommentoi, että sotilaat ovat osoittaneet kiinnostustaan edustaa armeijaa pelikisoissa. He haluavat näyttää itsestään puolen, jota monet nuoret eivät osaa odottaa. Sotilaista tulee näkyvämpiä ja heihin on helpompi samaistua. Armeijan uskoo, että sotilaiden myötä nuoret näkevät heidät eri valossa ja ymmärtävät kuinka armeijassa voi olla hyvin monipuolisia rooleja.

”Soldiers have expressed a strong desire to represent the Army in competitive gaming. They have shown Army leaders how gaming can help us connect to young people and show them a side of soldiers they may not expect. This initiative will help make our soldiers more visible and relatable to today's youth … They will be in a support role to help young people see soldiers in a different light and understand the many different roles people can have in the Army.”

Yhdysvaltain armeija saa kaksi tiimiä e-urheilun saralla, jotka molemmat matkustavat kilpailuihin edustaen armeijaa. Toinen tiimeistä tulee painottamaan perinteisempään toiminnalliseen kuntoiluun. E-urheilun jäsenet osallistuvat myös eri armeijan sovellusten ja simulaatioiden betatestaukseen.

Jotta armeijan e-urheiluun voi hakeutua, tulee henkilön olla aktiivinen sekä reserviläinen tai veteraanisotilas. Tiimiin ei voi hakeutua siviilinä tai kansalliskaartina. Hakuaika on parhaillaan käynnissä ja ensimmäiset karsintaturnajaiset järjestetään joulukuun 8. päivä, jolloin hakijat mittelöivät 7 -pelin parissa. Voittaja tulee edustamaan armeijaa tammikuussa PAX South -kisoissa.


Armeijan suunnitelmissa on pelatuttaa tiimillä mm. Call of Dutya, Battlefieldiä, Fortnitea, Tekkeniä, Leagua of Legendsiä, :ta, Overwatchia, FIFAa, Maddenia sekä :ta. Myös toistuu armeijan e-urheilun Facebook-sivun päivityksissä. Armeija ei poissulje mitään e-urheilun peliä, vaan he ovat valmiita testaamaan niitä ennakkoluulottomasti.

Meaux tähdentää, että kaikki sotilaat saavat saman palkan ja edut kuin muut saman tason sotilaat. Lisäksi tiimin jäsenille kustannetaan vaadittavat sertifikaatit, kisat ja muut asiat, jotka vaaditaan työnkuvassa.