E-urheiluvedonlyönnin nouseva suosio Kommentit pois päältä artikkelissa E-urheiluvedonlyönnin nouseva suosio

Elektroninen urheilu, eli on viimeisten vuosien aikana noussut kovalla kohinalla tunnetuksi urheilulajiksi maailmalla. Suurimmat supertähdet ovat täysin verrattavissa muiden lajien Messin ja Hamiltonin kaltaisiin tähtiin. E-urheilu kerää suuria yleisömääriä ja lajin organisaatiot ovat kasvaneet suosion noustessa vastaavalla tavalla. E-urheilussa on paljon ominaispiirteitä, jotka perinteisestä urheilusta puuttuvat ja osittain juuri siihen lajin kiehtovuus perustuu. Samalla kun katsojamäärät, kilpailupalkkiot ja muukin yleinen tunnettavuus on noussut, on luonnollisesti laji tehnyt läpimurron myös vedonlyöntiareenoilla. E-urheilun vedonlyöntivaihdot ovat olleet nousussa ja nykyään jokainen itseään kunnioittava vedonlyöntisivusto tarjoaa laajat mahdollisuudet e-urheiluvedonlyönnille.

Mitä e-urheilu on?

Tietokone- ja konsolipelaaminen ovat erittäin suosittuja harrastuksia niin lasten, nuorten, kuin aikuistenkin keskuudessa. Periaatteessa kaikki pelaaminen on samalla elektronista urheilua, mutta e-urheilulla yleisesti ottaen tarkoitetaan kuitenkin pelaamista kilpailumielessä.  Kilpatasolla pelaaminen on edelleen jyrkässä nousussa ja täysin uusia pelitapahtumia järjestetään jatkuvasti. Kilpatason e-urheilussa on tarkat säännöt ja määritykset koskien joukkueen kokoa, ottelujärjestelmää ja pelisääntöjä.

E-urheilua huipputasolla harjoittavat pelaajat ovat lajin ammattilaisia, eli turnauksien välillä käyttävät päivänsä harjoitteluun, aivan kuten muidenkin lajien huippu-urheilijat. Vaikka e-urheilu ei sinänsä vaadi fyysisiä ponnistuksia, on hyvästä kunnosta hyötyä, sillä pitkät turnaukset vaativat myös fyysisesti veronsa. Siksi useimpien ammattilaisten harjoitusohjelmaan kuuluu myös fyysisiä ja kuntoa kohottavia harjoituksia.

Missä peleissä huipputason e-urheilua harjoitetaan?

Kilpatason pelaaminen on teoriassa mahdollista missä tahansa pelissä, mutta käytännössä huipputason e-urheilua harjoitetaan rajatussa määrässä pelejä. Näissä peleissä on riittävästi rahapalkintoja jakavia turnauksia, jotta ammattimainen pelaaminen on mahdollista. Tämän myötä myös katsojamäärät ovat korkeampia, mainonta aktiivisempaa ja laaja-alaisempaa, sekä vedonlyöntimarkkinat suuret, jonka myötä myös tapahtumien tunnettavuus nousee entisestään. Esimerkiksi parhaat eSports-vedonlyöntisivut on esitelty täällä. Seuraavaksi esittelemme muutamia suosituimpia e-urheilun ammattilaistapahtumissa pelattavia pelejä.

Counter-Strike: Global Offensive

Tavallisille suomalaisille ehkä tunnetuin ammattimaisen e-urheilun peli on , eli CS:GO, sillä lajia on useaan otteeseen esitetty esimerkiksi Yleisradion kanavilla. Kyseessä on ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jossa kaksi joukkuetta ottelee toisiaan vastaan. Toinen näistä viiden hengen joukkueista edustaa poliisin erikoisjoukkoja ja toinen terroristeja. Joukkueiden tavoitteet eroavat toisistaan, sillä terroristit yrittävät asentaa ja räjäyttää pommin, kun taas erikoisjoukot yrittävät estää sen. Kilpailullisessa ottelussa joukkueiden roolia vaihdetaan useamman erän kestävän ottelun puolivälissä. Pelin on kehittänyt Valve ja suurimpien CS:GO-turnausten palkintopotit kohoavat miljooniin euroihin ja niillä on myös globaalisti miljoonia katsojia.

League of Legends

on erityisesti Aasiassa, mutta myös globaalisti, suosittu taisteluareenamoninpeli, joka on saanut inspiraationsa Defense of the Ancients -pelistä. Peliä pelaa kuukausittain selvästi yli 100 miljoonaa ihmistä. League of Legendsissa kaksi viisihenkistä joukkuetta pelaa toisiaan vastaan. Joukkueen hahmot eivät kuitenkaan ole identtisiä, vaan jokaisella hahmolla on omia erityiskykyjä ja ominaisuuksia käytettävissään. Pelissä on myös tekoälyn ohjaamia puolueettomia hirviöitä. Ottelun voittaa se joukkue, joka onnistuu tuhoamaan vastustajan tukikohdassa sijaitsevan Nexuksen. Myös suurimpien League of Legends -turnausten palkintopotit kohoavat miljooniin dollareihin. Pelin suosio on tuonut sivutuotteena myös muun muassa suositun televisiosarjan, Arcanen.

Starcraft II

Starcraft II on edeltäjänsä Starcraftin tavoin erityisesti Etelä-Koreassa suosittu reaaliaikainen strategiapeli, joka sijoittuu avaruuteen. Tavoitteena on tuhota vastustajat. Starcraft II julkaistiin jo vuonna 2010 ja suosio ei ole enää yhtä mittava kuin joskus aikanaan, mutta turnauksia järjestetään edelleen ja parhaat ammattilaiset yltävät satojen tuhansien dollareiden vuosiansioihin.

Urheilupelit

Urheilupelit myyvät globaalisti hyvin, mutta e-sports-käytössä ne kuuluvat pienempään marginaaliin. Turnauksia kuitenkin järjestetään ja EA Sportsin NHL-sarjan e-sports-tapahtumat ovat Suomessakin suosittuja. NHL-sarjan lisäksi merkittäviin rahapalkintoihin ylletään ainakin jalkapalloa mallintavassa FIFA-sarjassa sekä koripalloa mallintavassa NBA-sarjassa tämän lisäksi moottoriurheilupeleissä järjestetään turnauksia, joskin niissä yleensä pelataan useampaa moottoriurheilupeliä pelkästään yhden sijaan.

E-urheilu vedonlyönnissä

Kuten kaikki suuret urheilulajit, myös e-urheilu on vedonlyöntilistoilla laajasti mukana. Esports-vedonlyönti kerää yhä kasvavia vuotuisia vaihtoja vedonlyöntimarkkinoilla ja koska kysyntää riittää, niin tarjontakin lisääntyy uusien pelimuotojen ja kohteiden myötä. Myös pelkästään asiaan perehtyviä sivustoja löytyy, eikä esports-vedonlyöntisivusto ole enää mikään outo lintu. Suomen parhaat e-urheilu-vedonlyöntisivut ovat erittäin laadukkaita ja tarjoavat paljon infoa varsinkin aloittelevalle esports-vedonlyöntiharrastajalle.

Erilaisia pelikohteita on yhä enenevä määrä. Luonnollisesti pelaaja voi lyödä vetoa tietyn turnauksen voittajasta, kärkikaksikosta tai kärkikolmikosta, mutta mahdollista on lyödä vetoa myös yksittäiden otteluiden voittajista tai esimerkiksi alkulohkosta jatkoonpääsevistä joukkueista. Myös tulosveto on mahdollista peleissä, joissa e-urheiluottelun voittaminen vaatii useimpia erävoittoja. Top esports-vedonlyöntisivut tarjoavat mahdollisuuden jopa live-vedonlyöntiin, tämä pelimuoto on erittäin mielenkiintoinen lähetystä katsellessa, koska joukkueiden voimasuhteet vaihtelevat kesken pelin.

Esimerkiksi CS:GO:ssa on tarjolla myös tasoitusvetoja, mikäli voimasuhteet ovat ennakkoon kallellaan toiselle joukkueelle. Tasoitusvedossa altavastaajalle annetaan vedonlyöntimielessä esimerkiksi yksi karttavoitto etua, joka tarkoittaa, että lyödessäsi tasoitusvedossa vetoa ennakkosuosikin puolesta, sen täytyy voittaa ottelu karttavoitoin 2-0, jotta voittaisit vedon.

Suuret e-urheiluturnaukset

Suomalaisille tutuimman Counter-Strike: Global Offensiven suurimpia turnauksia kutsutaan Majoreiksi. Niitä järjestetään joka vuosi 1-3 kappaletta, yleisimmin 2. Palkintopotit ovat päätähuimaavia ja mukaan pääsee vain aiemman menestyksen perusteella. Joko aiemmissa Majoreissa menestymällä tai karsintaturnausten kautta. Kokonaan suomalainen ENCE-joukkue sijoittui toiseksi vuonna 2019 Puolassa järjestetyssä Majorissa. CS:GO:ssa järjestetään paljon myös pienempiä turnauksia, joiden palkintorahat ovat mittavia.

League of Legendsissa yksittäisiä turnauksia enemmän suositaan sarjajärjestelmää, mutta siinäkin järjestetään vuosittain maailmanmestaruusturnaus, jossa voittavat joukkueet pääsevät miljoona-ansioihin. Turnaukseen mukaan päästään alueellisissa sarjoissa menestymisen perusteella. Nämä turnaukset ovat myös vedonlyönnissä eri lajien MM-kisoihin verrattavissa olevia suurtapahtumia.

Tulevaisuuden näkymät

Kehittynyt teknologia ja verkkoyhteydet ovat auttaneet e-urheilun suosion nousussa valtavasti ja teknologia jatkaa koko ajan kehittymistään. Ei ole siis mitään syytä uskoa, etteikö e-urheilun suosio jatkaisi kasvuaan. Se, mitkä pelit ovat pinnalla voi toki vaihdella, koska peliyhtiöt kehittävät jatko-osia nykyisille peleilleen sekä täysin uusia pelejä sitä mukaa, kun aiempien pelien tekniset valmiudet vanhentuvat. Vielä on vaikeaa sanoa millä tavoin kovasti pintaan nousemassa oleva virtuaalitodellisuustekniikka tulee vaikuttamaan e-urheiluun, mutta on täysin mahdollista, että se luo täysin oman ja laajan alaosion e-urheilualalle.

Vaikka verkon kautta pelaaminen helpottuu, on paikan päällä tapahtuvat tapahtumat yleisön kannalta näyttävämpiä, joten e-urheilu tulee tulevaisuudessakin täyttämään halleja ja jopa stadioneita. Tämä tarkoittaa myös vedonlyönnin suosion jatkuvaa kasvua.