EA lopettaa FIFA-valuutan myynnin Belgiassa lakimuutoksen vuoksi Kommentit pois päältä artikkelissa EA lopettaa FIFA-valuutan myynnin Belgiassa lakimuutoksen vuoksi

on päättänyt lopettaa sarjojen pelivaluutan myynnin Belgiassa. Maassa astui voimaan viime vuoden alussa lakimuutos, jonka mukaan peleissä esiintyvät niin sanotut maksettavat loot boxit rikkoivat maan uhkapelilakia. Monet muut pelifirmat poistivat loot boxien ostamismahdollisuuden peleistään Belgiassa jo aiemmin. Näiden mukana olivat mm. , sekä . EA oli sen sijaan eri mieltä ja kiisti rikkovansa kyseistä lakia.

Belgia ei ole yksin sotajalalla loot boxeja vastaan, sillä Hollanti kielsi ne jo aiemmin. Myös Suomi on ollut mukana Belgian tutkinnoissa EA:n puuhasteluja. Myös muualla maailmassa ollaan samalla kannalla. Kiina ja Japani ovat siirtymässä loot boxien rajoittamisen kannalle ja myös Yhdysvalloissa asiaa tutkitaan.

Nähtäväksi jää reagoivatko pelifirmat kieltoihin muuten kuin yksinkertaisesti poistamalla lakeja rikkovat menetelmät vai kehitetäänkö rinnalle muita tapoja lisärahoittaa pelinkehitystä. Jokavuotista urheilupelien julkaisukimaraa EA tuskin lopettaa.

Alkuperäinen Need For Speed -ajopeli täyttää 30 vuotta Kommentit pois päältä artikkelissa Alkuperäinen Need For Speed -ajopeli täyttää 30 vuotta

The Need For Speed (1994)

Electronic Artsin vuonna 1994 julkaistu saavuttaa merkittävän virstanpylvään tänä vuonna kun se täyttää 30 vuotta. Tämä ikoninen kilpailupeli on ollut ratkaisevassa roolissa muokkaamassa ajopelien genreä ja on edelleenkin suosittu omistautuneiden pelaajien keskuudessa.

Need for Speed oli aikaansa edellä grafiikaltaan ja pelattavuudeltaan. Se tarjosi pelaajille mahdollisuuden kilpailla eri autoilla ja radoilla, sekä kokea jännitystä poliisin jahtaamana. Peli sai nopeasti suuren suosion ja loi pohjan tuleville Need for Speed -osille.

Peli tarjoilee useita eri pelimuotoja kuten Quick Race, Single Race, Tournament ja Hot Pursuit. Quick Race -muodossa pelaaja voi nopeasti valita auton ja radan ja aloittaa kilpailun. Single Race -muodossa pelaaja kilpailee yhtä vastustajaa vastaan. Tournament -muodossa pelaaja kilpailee useita kilpailuja peräkkäin, ja tavoitteena on voittaa koko turnaus. Hot Pursuit -muodossa pelaajan tavoitteena on paeta poliisia mahdollisimman pitkään.

Pelin kehitystä inspiroi vuonna 1987 ilmestynyt Test Drive peli, joka on niin ikään kehittynyt vaikuttavaksi pelisarjaksi. The Need For Speedin kehittäjien joukossa oli tekijöitä, jotka olivat olleet kehittämässä myös Test Drive peliä.

30 vuoden aikana Need for Speed -sarja on laajentunut ja kehittynyt huomattavasti. Pelaajat ovat saaneet nauttia erilaisista pelityyleistä, kuten arcade-kilpailuista, realistisesta simuloinnista sekä ajamisesta avoimessa maailmassa. Sarja on myös mahdollistanut pelaajille tilaisuuden kokea lukuisia eksoottisia automerkkejä ja -malleja.

The Need for Speedin 30-vuotisjuhla on hyvä syy muistella pelin vaikutusta ajopelit genreen. Se on inspiroinut lukuisia muita pelejä ja on edelleenkin yksi suosituimmista ajopelisarjoista. Pelin menestys osoittaa, että laadukkaat ja innovatiiviset pelit kestävät aikaa.

Steam rikkoi jälleen ennätyksensä – 37 miljoonaa samanaikaista pelaajaa Kommentit pois päältä artikkelissa Steam rikkoi jälleen ennätyksensä – 37 miljoonaa samanaikaista pelaajaa

Steam (Valve)

, maailman suurin -pelien digitaalinen jakelualusta, on saavuttanut jälleen uuden virstanpylvään. Alusta on ylittänyt aiemman samanaikaisten pelaajien ennätyksensä ja saavuttanut kaikkien aikojen ennätyksensä, joka on yli 37 miljoonaa käyttäjää. Tämä merkittävä saavutus vahvistaa entisestään Steamin valta-asemaa PC-pelimarkkinoilla.

Yksi tärkeimmistä tekijöistä, jotka vaikuttivat tähän ennätykselliseen nousuun, on hiljattain julkaistu toimintaroolipeli Black Myth: Wukongin. Odotettu peli kiehtoi miljoonia pelaajia ja kasvatti samanaikaisten käyttäjien määrää Steamissa merkittävästi.

Kun peliyhteisö odottaa innokkaasti uusien jännittävien PC-pelien julkaisua, jää nähtäväksi, pystyykö Steam rikkomaan oman ennätyksensä jälleen kerran.