Elämäntyössä miniatyyrit – haastattelussa Mika Joensuu Kommentit pois päältä artikkelissa Elämäntyössä miniatyyrit – haastattelussa Mika Joensuu

Lähdin jututtamaan miniatyyriharrastajaa ja nuorisotyöntekijää Mika Joensuuta. Hän ei ole ollut ainoastaan harrastajien keskellä tärkeä vaikuttaja Facebook-ryhmän perustajana ja ylläpitäjänä, vaan myös nuorisotyössään.

Viime kesänä 2019 hänet palkittiin elämäntyöstään peliaiheiselle ”Kultainen lohikäärme” -palkinnolla Ropeconissa, ja loppuvuodesta hän sai myös arvostetun Heroes -palkinnon.

Kultainen lohikäärme on vuodesta 2003 alkaen vuosittain jaettava palkinto, mikä annetaan henkilölle tunnustuksena pitkäaikaisesta työstä roolipelien, miniatyyripelien, korttipelien tai lautapelien parissa tai ansiokkaasta työstä pelikulttuurin kehittymisessä tai kehittämisessä. Warhammer Heroes -palkinnon myöntää henkilöille, jotka ovat antaneet paljon harrastukselle.

Mielenkiintoista on, että valtamediassa, sanomalehdissä ja paikallislehdissäkin Mika on huomattu – mutta vasta nyt. Halusinkin kysyä häneltä, että mistä tämä yhtäkkinen julkisuus sekä pelaajana, että nuorisotyöntekijänä johtuu juuri nyt ja tähän aikaan.

Mika Joensuu: Suomessa nuorisotyö on ammattimaistunut viime vuosikymmenten aikana paljon ja sen merkitys yhteiskunnassa on alettu ymmärtää paremmin. Nuorisotyö on ollut myös suunnannäyttäjänä julkisten palveluiden osalta sen suhteen, miten esimerkiksi sosiaalista mediaa, digitaalisuutta ja pelillisyyttä voidaan hyödyntää palveluiden tarjoamisessa. Omalla kohdallani tämä näkyvyys on monen asian summa: tavallaan olen ollut oikea henkilö oikeaan aikaan oikeassa paikassa, mutta olen myös aktiivisesti pyrkinyt tuomaan nuorisotyötä esille mediaan sekä paikallisesti että valtakunnallisesti.

Samalla kertaa on toki myös tapahtunut isoja asioita, jotka ovat ylittäneet valtakunnallisen uutiskynnyksen. Tuo Kultainen lohikäärme ja Warhammer Heroes -palkinnot ovat molemmat asioita, jotka ovat yhdistäneet sekä pelit että nuorisotyön, ja molemmat aiheet kiinnostavat lukijoita. Ja kun näkyvyyttä on saatu, sen saaminen jatkossa on aiempaa helpompaa, kun tietty kynnys on ylitetty.

Erilaista digitaalista ja perinteisempää lautapelaamista sekä roolipelaamista on jo käytetty nuorisotyössä, mutta enemmän vapaa-ajan harrastuksena. Sanotaanko vanhanaikaisesti tapana pitää lapset poissa kaduilta ja pahanteosta. Miniatyyripelien harrastaminen mielletään yleensä varsinkin harrastajiensa keskuudessa enemmän aikuisten miesten kalliiksi ajanvietoksi. Kysyinkin, että miten Mika on saanut tuon harrastuksen stereotypian käännettyä nuorisotyöhön.

Mika Joensuu: Aloitin itse asiassa sen yhdistämisen jo kauan sitten, kun 15-vuotiaana perustimme kavereideni kanssa ensimmäisen Warhammer-kerhomme paikallisissa nuorisotiloissa. Pian toimintaan alkoi osallistua myös muita, itseäni nuorempia nuoria, ja päädyin kerhon vetäjän rooliin. Nykyisin nuorisotyössä tuon kaltaisesta nuorten toisille nuorille järjestämästä toiminnasta puhuttaisiin ”nuorten omana toimintaryhmänä”. Sieltä syntyi innostus myös lähteä lukion jälkeen opiskelemaan nuorisotyötä. Opinnoissani myös hyödynsin tuota kerhon pitämistä, ja sain opinnollistettua tiettyjä tutkinnon sisältöjä siihen.

Opiskeluaikana sain myös sisällytettyä kerhon pitämisen osaksi työnkuvaani, kun tein tuntityöntekijänä ohjaajan hommia kyseisillä nuorisotiloilla. Kaiken kaikkiaan olen tehnyt yli 22 vuotta figuhommia ja nuorisotyötä. Kaikenlaiset pelit mahdollistavat paljon ohjauksen menetelmänä: sekä sosiaalisia kontakteja, että tunnetaitojen käsittelyä ja myös erilaisten taitojen oppimista ja kehittämistä.

Nuorisotyössä pystyy myös hyvin hyödyntämään omia henkilökohtaisia taitojaan ja osaamistaan ohjauksen välineenä. Itselleni pitkäaikaisena figuharrastajana siihen liittyvän toiminnan järjestäminen on ollut helppoa, mutta se on myös tavoittanut paljon sellaisia nuoria, jotka muuten nuorisotyön palveluihin eivät olisi osallistuneet.

Harrastus on toki melko kallis, mutta niin on nykyään lähes kaikki harrastukset. Olemme myös kerholle ostaneet tarvittavia tarvikkeita, minkä lisäksi olemme saaneet Hyvinkään kerhollemme paljon lahjoituksia tarvikkeisiin ja hahmoihin liittyen, joten osallistujien ei tarvitse itse hankkia omia tarvikkeitaan jos toiminta kiinnostaa.

Minua myös kiinnosti, onko Mika vaikuttanut ainoastaan enemmän paikallisesti, vai onko hänen halonsa loistanut myös laajemmalla piirillä joko tekijänä, vaikuttajana tai inspiraationa nuorisotyössä.

Mika Joensuu: Nuorisotyö on melko pieni ammattiala, joten alalla on melko helppoa olla ”tunnettu” maanlaajuisesti, jos toimii aktiivisesti erilaisissa verkostoissa tai toiminnan kehittämisessä mukana. Itse olen ollut mukana sekä digitaalisen nuorisotyön että nuorisotyöllisen pelitoiminnan ja pelikasvatuksen kehittämisessä jo pidempään, ja sitä kautta minut tiedetään melko hyvin ympäri Suomea. Nykyisin toimin nuorisopäällikkönä, minkä kautta tapaan myös muiden kuntien nuorisotoimien johtajia ja pystyn kertomaan meidän hyvistä kokemuksista eri toimintoihin liittyen. Hyvät käytännöt leviävät melko nopeasti kunnasta toiseen.

Lisäksi nuo saamani palkinnot ovat saaneet paljon näkyvyyttä mediassa, mutta sen lisäksi myös nuorisotyöhön liittyvissä kanavissa: somessa, alan lehdissä ja verkkosivuilla, mutta lisäksi minua on pyydetty puhumaan aiheesta erilaisiin seminaareihin ja tilaisuuksiin.

Lopuksi halusin vielä palata ihan pelaamisen ruohonjuuritasolle.

Mika Joensuu: Figuharrastus on ollut itsellä elämässä mukana jo yli 20 vuotta, joten harrastus on vuosien mittaan muuttanut paljon muotoaan. Joskus nuorempana tuli pelattua monta kertaa viikossa, nykyisin pelaan todella harvoin. Tällä hetkellä mieluisinta hommaa figuihin liittyen on maalaaminen, jota tulee tehtyä lähes joka päivä, ja lisäksi teen mielelläni myös harrastuksen edistämiseen liittyviä asioita (Figuprojektien vertaisryhmään liittyen, kirjastonäyttelyitä, tapahtumia jne.).

Sydäntä lähinnä on kuitenkin Warhammer 40k, ja suosikkiarmeijana pitkäaikaisin peliarmeijani Chaos Space Marines. 40k:hon itseltä löytyykin varmaan yli 10 eri armeijallista, osa isoja ja osa pieniä.

Tämänhetkinen uusi tuttavuus on myös Blood Bowl, jota olen pelannut vain pari peliä, mutta olen pelistä todella innoissani. Pelien kytkeytyminen toisiinsa ja hahmojen kehittyminen sisältää sopivasti roolipelimäisiä elementtejä.

Jo yli 800 jäseninen Figuprojektien vertaisryhmä Facebookissa löytyy tästä: https://www.facebook.com/groups/1859502984335244/

Kuvaaja: Ville Uurainen

Critical Role pelisarja saa omat miniatyyrinsä Kommentit pois päältä artikkelissa Critical Role pelisarja saa omat miniatyyrinsä

Roolipelaamislähetyksiä tekevä Critical Role saa omat miniatyyrihahmonsa syksyllä Steamforged Gamesin julkaisemana. Laatikoita on kaksi; toinen Vox Machina -aiheinen, toinen Mighty Nein. Yhteensä erilaisia hahmoja tulee 16 kappaletta. Suositushintaa Euroissa paketille on 35 killinkiä. Pakkaukset ilmestyvät 23. elokuuta.

Vox Machina pakkaus sisältää seuraavat miniatyyrit:

  • Pike Trickfoot, the Gnome Cleric
  • Keyleth, the Half-Elf Druid
  • Percival “Percy” Fredrickstein Von Musel Klossowski de Rolo, the Human Gunslinger
  • Grog Strongjaw, the Goliath Barbarian
  • Scanlan Shorthalt, the Gnome Bard
  • Vex'ahlia, the Half-Elf Ranger
  • Trinket, the Bear
  • Vax'ildan, the Half-Elf Rogue

Mighty Neinissä seikkailevat:

  • Yasha, the Aasimar Barbarian
  • Beauregard, the Human Monk
  • Mollymauk Tealeaf, the Tiefling Blood Hunter
  • Fjord, the Half-Orc Warlock
  • Nott the Brave, the Goblin Rogue
  • Jester, the Tiefling Cleric
  • Caleb Widogast, the Human Wizard
  • Shakäste, the Human Cleric

Miniatyyrit ovat PVC-muovia eivätkä vaadi kasaamista. Ne toimitetaan kuitenkin maalaamattomina.

on julkaissut ennestään lisenssipelejä ja -miniatyyrejä sarjoille kuten Dark Souls, Resident Evil 2 ja Kickstarterissa oleva Devil May Cry.

Miniatyyripelijätti Games Workshop kasvaa huimaa tahtia Kommentit pois päältä artikkelissa Miniatyyripelijätti Games Workshop kasvaa huimaa tahtia

Games Workshopin myynti on noussut 15%. Kun viime vuonna myyntiä oli 219,9 miljoonan edestä, tänä vuonna päästiin 254 miljoonan punnan lukemaan. Bruttovoittoja yritys tahkoi yli 80 miljoonaa puntaa, yli 5 miljoonan kasvulla. Osakkeet ovat kohonneet 5 prosenttia. Ylpeänä kasvusta maksoi yli 2500 punnan bonuksen jokaiselle työntekijälleen ja yhteensä osakebonuksia 5 miljoonan edestä. Summat maksettiin tasapuolisesti kaikille työntekijöille.

Games Workshopin kasvu on ollut hurjaa, sillä vuonna 2018 se onnistui tuplaamaan voittonsa. Vuoden aikana GW on kerännyt myös lisenssituotteista noin 11 miljoonaa.

Nottinghamin kaupunkinvaltuusto on antanut luvan uudelle varastolle ja tuotantotiloille sekä nelikerroksiselle toimistolle Games Workshopin tukikohtaan Willow Lanelle. Suunnitelma sisältää muunmuassa vanhentuneiden ja huonokuntoisten rakennusten purkamisen.