Ensi viikolla järjestettävä Ubisoft Forward -tapahtuma esittelee tulevia pelejä ja päivityksiä Kommentit pois päältä artikkelissa Ensi viikolla järjestettävä Ubisoft Forward -tapahtuma esittelee tulevia pelejä ja päivityksiä

Ubisoft Forward 2024

järjestää jälleen kerran Ubisoft Forward -tapahtuman, joka on täynnä peliuutuuksia ja jo julkaistujen pelien päivityksiä. Tapahtuma järjestetään 10. kesäkuuta klo 22.00 Suomen aikaa.

Ennen varsinaista esitystä klo 21.30 alkaen voit jo tutustua jo julkaistujen pelien uusimpiin päivityksiin. Illan kohokohtiin lukeutuvat varmasti mm. , Assassin's Creed Shadows ja uusimmat kuulumiset.

Ubisoft Forward -tapahtumaa voi seurata joko tapahtuman virallisella verkkosivustolla, Youtubessa tai Twitchissä. Twitch-katsojille on luvassa myös pieniä palkintoja, joita kutsutaan droppeiksi, useisiin eri peleihin.

The Last of Us -pelin animaatiotukea tehneen Brandoville Studiosin työntekijät kohtasivat epäinhimillistä kohtelua Kommentit pois päältä artikkelissa The Last of Us -pelin animaatiotukea tehneen Brandoville Studiosin työntekijät kohtasivat epäinhimillistä kohtelua

The Last of Us Part 1

Indonesialainen animaatiotukistudio Brandoville Studios, joka on työskennellyt muun muassa Assassin's Creed Shadows, ja -pelien parissa, on noussut otsikoihin häiritsevien työpaikkakiristysväitteiden vuoksi. Studioon liitetyt syytökset ovat tulleet julki alun perin vuonna 2021, mutta viimeaikaiset väitteet ovat nostaneet asian jälleen esiin, erityisesti Indonesian sosiaalisessa mediassa.

Pahamaineisimmat syytökset kohdistuvat Brandovillen toimitusjohtajan Ken Lain vaimoon, Cherry Laihin, joka on syytetty työntekijöihinsä kohdistuneesta sanallisesta ja fyysisestä väkivallasta. Työntekijöiden kertomukset ja todistukset paljastavat, että Lai muun muassa uhkaili ja solvasi työntekijöitä, pahoinpiteli heitä ja jopa pakotti työntekijöitä vahingoittamaan itseään ”rangaistuksena” huonosta suorituksesta.

Erityisesti työntekijä Christa Sydney on julkaissut omia kokemuksiaan julkisesti, mukaan lukien väitteet fyysisestä väkivallasta, kuten päähän lyömisestä ja tukehtumisesta. Hänen kertomuksensa on vahvistettu muun muassa videolla, jossa hänet pakotettiin läpsimään itseään 100 kertaa.

Muita vakavia syytöksiä ovat muun muassa raskaana olleen työntekijän, Syifana Afiatin, kokemukset liiallisesta työtaakasta ja sydäntä riipaiseva kertomus hänen lapsensa kuolemasta, jonka jälkeen hän sai yhä painostusta palata töihin vain kuukausi synnytyksen jälkeen. Cherry Lai ei ole kommentoinut syytöksiä, mutta Ken Lai ei ole vastannut kommentointipyyntöihin.

Brandoville Studios suljettiin viime vuonna, mutta Ken ja Cherry Lai yrittivät aloittaa uuden yrityksen, LaiLai Studiosin, entisten työntekijöidensä kanssa. Tällä hetkellä ei ole varmuutta siitä, onko studio toiminnassa.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.